Czerwiec w Przedszkolu na Wiejskiej

3/4 latki

To był wspaniały miesiąc, w którym przeplatały się przygody z nauką, pilna praca z ekscytującymi wyjazdami, a przede wszystkim, każdego dnia towarzyszyła nam kawka na wynos:)

Już pierwszego dnia mogliśmy świętować nasz dzień – Dzień Dziecka. Podczas zabaw, gier i konkursów uśmiech nie schodził z naszych buziek, które zresztą w pewnym momencie zamieniały się w buzie motylków, księżniczek, czy dinozaurów. Kolejny dzień był również pełen wrażeń, “całe” nasze Przedszkole na Wiejskiej, wszystkie jego dzieci dzieci z wypiekami na twarzy czekały na przyjazd autokaru, który miał zawieźć nas do Labiryntów pod Warszawą. Tam pełni beztroski, odszukiwaliśmy właściwą drogę w labiryncie, bawiliśmy się w ogromnej piaskownicy, mogliśmy grać w golfa, relaksować się na hamakach, a na koniec zjedliśmy własnoręcznie upieczone na ognisku, przepyszne, gorące kiełbaski.

Podejmowaliśmy też nieco głębsze tematy, takie jak tolerancja i zaufanie. Doskonaliliśmy umiejętność formułowania swoich opinii, rozwijaliśmy umiejętność nazywania swoich emocji, czy budzenie empatii. Poznawaliśmy określenia związane   z położeniem różnych przedmiotów w przestrzeni. Rozwijaliśmy umiejętności klasyfikowania i przeliczania. Dbaliśmy o sprawność fizyczną oraz poczucie rytmu.

Cieszyliśmy się zapachem kwiatów przyniesionych z łąki, poznawaliśmy wygląd i nazwę wybranych letnich kwiatów, rozwijaliśmy małą motorykę, wzbogacaliśmy doświadczenia plastyczne. Podczas zgodnej współpracy, gotowaliśmy zupy oraz piekliśmy babeczki w kuchni błotnej nie marnując najmniejszego płatka. Było pysznie i pachnąco:)

Przez cały miesiąc dużo śpiewaliśmy, czując przyjemność i satysfakcję z przebywania ze sobą.  W kolejne dni stawaliśmy się przyjaciółmi mrówek, pszczół i ślimaków, co było zwieńczone otrzymanym medalem. Podczas kształtowania przyjaznego stosunku do przyrody, dzieci poznawały znaczenie pszczół w życiu człowieka. Rozumiały i dostrzegały potrzeby współdziałania w grupie na podstawie obserwacji życia mrówek. Oglądały albumy i ilustracje, słuchały ciekawostek na temat zwierząt, żyjących obok nas, które również mogą stać się naszymi przyjaciółmi. Przedszkolaki rozwijały małą motorykę rysując po śladzie, bądź formując z gazet swojego ślimaczka.

Pewnego dnia, o świcie Przedszkole na Wiejskiej (dzieci i kadra), baaardzo duuużym autokarem pojechało w podróż do Pracowni Ceramiki – wspaniałego miejsca! Tam ciepło przyjęci świeżym drożdżowym ciastem, herbatą i uśmiechem Pań, mogliśmy zamienić się w artystów. Najpierw mieliśmy lekcję, na czym polega praca w Pracowni i co staje się z gliną podczas poszczególnych etapów tworzenia naczyń lub innych przedmiotów. A później już sami lepiliśmy, formowaliśmy, malowaliśmy… tak bez tchu, z pomocą języka:)

Każdego dnia bezcenne odczucia i emocje: Smak pysznej truskawki jedzonej na świeżym powietrzu, i soku, który kapie po brodzie. Wspólne zabawy w gotowanie ciepłym błotem, szorstkimi szyszkami, pachnącymi płatkami kwiatków. Wielkie wspomnienia z weekendowych wycieczek. Małe tęsknoty za tymi, którzy ruszyli na podbój nowych przygód. Czułe przytulasy z najstarszymi Przedszkolakami, którzy rozpoczynają nowy rozdział w swoim życiu. Powodzenia!

Dla tych którzy na miejscu i tych, którzy na dalekiej plaży, dla dużych odważnych i małych ciekawych: bezpiecznych wakacji, pełnych odpoczynku, beztroski i wspaniałej pogody!!!

 

5 latki

Za nami czerwiec, ostatni miesiąc przed wakacjami. Czas pomyśleć o wyjazdach nad morze,  w góry, o słońcu, krótkich rękawkach, letnich owocach, wakacyjnych przygodach.

W pierwszym tygodniu najwięcej uwagi poświęciliśmy dzieciom, dzięki czemu przedszkolaki mogły lepiej poznać samych siebie. Dzieci szukały podobieństw i różnic między sobą. Doszliśmy do wniosku, że choć różnimy się wyglądem, to w środku możemy być do siebie podobni. Rozmawialiśmy o dzieciach z różnych stron świata, ich wyglądzie, ubiorze, kontynentach, na których mieszkają. Przedszkolaki przekonały się, że choć mieszkamy daleko od siebie, to na całym świecie dzieci podobnie się bawią i spędzają czas. Wasze pociechy dowiedziały się, że mają swoje prawa i obowiązki. Rozmawialiśmy o tym, że na świecie mieszkają dzieci, które na przykład muszą pracować. Dzięki tym rozmowom dzieci uczyły się tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka. Na zakończenie zajęć teatralnych przedszkolaki wystąpiły przed koleżankami i kolegami ożywiając swoje kolorowe lalki. Na początku czerwca pojechaliśmy na długo wyczekiwaną wycieczkę. W gościnnych progach „Labiryntu pod Warszawą” dzielnie szukaliśmy ukrywających się przed nami zwierząt, bawiliśmy się na placu zabaw, a na koniec upiekliśmy na ognisku pyszne kiełbaski.

Zgłębialiśmy wiedzę na temat zwierząt. Przedszkolaki są specjalistami w tej dziedzinie. Wiedzą, gdzie na świecie żyją różne zwierzęta, potrafią umieścić ich zdjęcia w odpowiednich miejscach na mapie, przyporządkować do właściwych środowisk, takich jak sawanna, ocean czy las tropikalny. Zwierzęta mieszkające w zoo też nie mają przed nami tajemnic. Dzieci potrafią je rozpoznawać nawet na ilustracjach przedstawiających fragmenty skóry. Rozmawialiśmy o polskich parkach narodowych, zwierzętach, które w nich żyją, o tym, jak się zachować podczas pobytu w parku oraz czego nie wolno tam robić. Przedszkolaki dzieliły zwierzęta na aktywne za dnia i w nocy. Czerwcowe upały sprzyjały naszym rozmowom o zwiastunach lata, letnich kwiatach    i owadach, zjawiskach atmosferycznych, takich jak tęcza oraz o letnich smakołykach. Utrwalaliśmy nazwy miesięcy i pór roku. Układaliśmy je w kolejności. Przedszkolaki znają kolory tęczy i wiedzą, jak ona powstaje. Rozmawialiśmy o tym, jak zachować się w czasie burzy, jakich miejsc unikać, gdzie się schronić. Dzieci opowiadały, z czym najbardziej kojarzy im się lato. Wybraliśmy się na letnią łąkę. Przedszkolaki poznały ciekawostki dotyczące biedronek i pszczół. Dopasowywały zdjęcia zwierząt do napisów. Razem z dziećmi bawiliśmy się w lodziarnię, przeliczaliśmy monety, opowiadaliśmy o swoich ulubionych smakach. Pewnego czerwcowego dnia zabraliśmy nasze Przedszkole na Wiejskiej i jego uczestników:) na wycieczkę do niezwykłego miejsca, w którym króluje glina.  Dowiedzieliśmy się, w jaki sposób powstają różne przedmioty z gliny, malowaliśmy łosie i pieski, a później samodzielnie lepiliśmy różne przedmioty z gliny plastycznej. Czekamy z niecierpliwością, kiedy zostaną wypalone i przyjadą do przedszkola. Świetnie bawiliśmy się na placu zabaw i zjedliśmy przepyszne ciasto drożdżowe.

Ostatni tydzień czerwca, to rozmowy na temat krajobrazów Polski i podróży – na razie w wyobraźni, ale z nadzieją, że w wakacje wyruszymy nad morze, w góry, albo podziwiać jeziora. Opowiadaliśmy o tym, co można robić nad morzem, w górach i nad jeziorem pamiętając o tym, aby wypoczywać bezpiecznie. Rozmawialiśmy o tym, jakimi środkami lokomocji możemy pojechać na wakacje. Wasze pociechy oglądały ilustracje, pocztówki z różnych regionów Polski. Dzięki ćwiczeniom gimnastycznym wybraliśmy się w góry. Wspinaliśmy się na górski szczyt, wysoko unosząc kolana, przesuwając się po ławeczce jechaliśmy kolejką na Kasprowy Wierch, skakaliśmy na piłkach jak górskie kozice. Wspólnie zastanawialiśmy się, co spakować do walizki wyjeżdżając nad morze, a co będzie nam potrzebne w górach. Ławeczkę zamieniliśmy w pomost, po którym przechodziliśmy, aby złowić ryby i później je policzyć.

 

6 latki

W pierwszym tygodniu czerwca rozmawialiśmy na temat praw dziecka. Dowiedzieliśmy się, że istnieje organizacja, która się nimi zajmuje (UNICEF) i która stworzyła Konwencję Praw Dziecka. Dowiedzieliśmy się także, kim jest Rzecznik Praw Dziecka. Zastanawialiśmy się, w czym są podobne i czym różnią się dzieci z różnych krajów. Ponadto w tym tygodniu ćwiczyliśmy przeliczanie w zakresie 10. Dokładaliśmy i odkładaliśmy elementy tak, by była ich podana liczba. Poznaliśmy literę h, H, uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę h na początku i w środku podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy z poznanych liter.

W drugim tygodniu rozmawialiśmy na temat wakacji, biwaków opisywaliśmy również różne typy krajobrazów. Dowiedzieliśmy się, czym wyróżnia się krajobraz górski i jakie są jego charakterystyczne elementy. Zbieraliśmy informacje na temat cech krajobrazu nadmorskiego. Zastanawialiśmy się m.in. nad tym dlaczego morze może być niebezpieczne, dowiedzieliśmy się  kto na plaży dba o nasze bezpieczeństwo. Doskonaliliśmy umiejętność przeliczania w zakresie 10. Podejmowaliśmy próby czytania globalnego wybranych wyrazów.

Trzeci tydzień to temat o kolorach, dowiedzieliśmy się, które z nich to kolory podstawowe (czerwony, niebieski, żółty). Zastanawialiśmy się, jakie elementy z naszego otoczenia są w tych kolorach, poznaliśmy też ich różne odcienie. Gdy eksperymentowaliśmy    z kolorami podstawowymi, udało nam się stworzyć kolory pochodne (pomarańczowy, zielony, fioletowy). Mieszaliśmy farby w różnych barwach i wykonaliśmy prace plastyczne. Rozmawialiśmy na temat tęczy i jej kolorów. Zastanawialiśmy się, o jakiej porze roku możemy ją najczęściej zaobserwować na niebie i z czym kojarzą nam się kolory występujące w tęczy. Podczas zabaw matematycznych dokładaliśmy, odkładaliśmy, przeliczaliśmy elementy              w zakresie 10 i klasyfikowaliśmy elementy według 3 cech. Próbowaliśmy czytać proste zdania.

W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o lecie i wakacjach. Zastanawialiśmy się, po czym można poznać lato i jak bezpiecznie spędzić wakacje, czyli jak powinniśmy zachowywać się, gdy jesteśmy nad morzem, jeziorem, rzeką, stawem, w górach lub w dużym mieście. Stworzyliśmy Kodeks bezpiecznych wakacji. Rozmawialiśmy o tym, gdzie planujemy wyjechać na wakacje i co nam się z nimi kojarzy. Wybraliśmy się na wycieczkę do szkoły. Braliśmy udział w licznych zabawach dydaktycznych, muzycznych i ruchowych.

Wydarzenia z czerwca:

W związku z Dniem Dziecka byliśmy na wycieczce w labiryncie pod Warszawą. W tym dniu każdy brał udział w licznych grach, konkursach i zabawach. Na zakończenie wycieczki wspólnie smażyliśmy kiełbaski.

Odbyliśmy wycieczkę do pracowni ceramicznej, poznaliśmy produkcje wyrobów ceramicznych i techniki zdobienia ceramiki. Doskonaliliśmy sprawność manualna, wyobraźnię  poprzez wykonywanie rękodzieła. Aktywnie i atrakcyjnie spędziliśmy czas na świeżym powietrzu.

Zakończenie roku szkolnego – w tym wyjątkowym dniu uroczyście pożegnaliśmy Przedszkole na Wiejskiej. Wspólnie tańczyliśmy, śpiewaliśmy piosenki oraz wierszyki w przedstawieniu o tematyce wakacyjnej. Ten dzień był pełen wrażeń, nie zabrakło braw, miłych słów, pięknych kwiatów, upominków, słodkości i łez wzruszenia.