Kwiecień w Przedszkolu na Wiejskiej

Przedszkole Milanówek- Kwiecień

3/4 latki

Minął kwiecień, krótki w tym roku. Rozpoczęliśmy go domowo, ale może dzięki temu dostrzegliśmy bezcenny czasu spędzony z najbliższymi, a może odczuliśmy tęsknoty za przedszkolnymi sprawami.
W końcu przedszkolaki mogły przenieść się na chwilę do teatru, kina, opery, tak z zamkniętymi oczyma, w zabawach, rozmowach, słuchaniu wierszy i opowiadań. Poznawały pojęcia „filmu animowanego”, rozwijały koordynację wzrokowo – ruchowo – słuchową, kształtowały koncentrację uwagi i spostrzegawczości. Pojawiło się pojęcie „teatr”, w trakcie zabaw przedszkolaki przeliczały, stosowały liczebniki porządkowe i orientowały się w przestrzeni. Wciąż przypominałyśmy dzieciom, żeby się zgodnie i z szacunkiem ze sobą bawiły. Przedszkolaki poznawały cechy baletu i opery. Starały się ćwiczyć swoją sprawność ruchową i tężyznę fizyczną, rozwijały umiejętności taneczne. Każda czynność dawała możliwość, aby poznać wartość i znaczenie słów: proszę, przepraszam, dziękuję. Okazało się, że może to być wspaniały sposób na rozwiązanie, nie tylko przedszkolnych spraw.
Poznaliśmy zasady uczestnictwa Klubu Przyjaciół Przyrody i postanowiliśmy pozostać członkami przez długie lata. Już wiemy, jak dbać o środowisko naturalne, przypominaliśmy sobie jak rozpoznawać pojemniki do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania. Dowiedzieliśmy się, dlaczego to taka ważna sprawa, żeby dbać o przyrodę i jej zasoby. Śpiewaliśmy na całe gardło, że „możemy dbać o cały świat, chociaż mamy niewiele lat”! Ale jesteśmy EKOLOGAMI
Pewnego dnia zadaliśmy sobie pytanie: Skąd się bierze mądrość? Mała Krysia z opowiadania pomogła nam zrozumieć, że możemy jej szukać każdego dnia w książkach, encyklopediach, w rozmowach ze starszymi. Staraliśmy się stać tacy jak Sowa – mądra głowa! Nawet zrobiliśmy sobie jej podobiznę na plastyce, żeby ozdobiła nasz pokój. Okazało się jednak, że nawet najmądrzejsi nie znają odpowiedzi na każde pytanie.. ale umieją ją odnaleźć. Od tego czasu jakoś tak łatwiej nam było formułować pytania, rozwijać ciekawość poznawczą, budziło się w nas zainteresowanie książkami.
Przyleciały też do nas ptaszki, z pewnego lasku. Dały koncert, poznaliśmy ich charakter, ulubione „potrawy”, wiemy już ile małych piskląt urodzi się na wiosnę, miały też różne kolory, ciekawe nazwy: niebiesko-żółte modraszki, pomarańczowy rudzik, z odrobiną czerwonego gil i dzięcioł duży, no i ten rudawy pieśniarz – słowik rdzawy; znów zagrały koncert, i odleciały. Ale były mięciutkie i puszyste

5 latki

„Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”. Z utęsknieniem czekamy na ciepłą wiosnę, a tu czapki, szaliki i rękawiczki nie pozwalają o sobie zapomnieć.
Po powrocie do przedszkola zajęliśmy się bardzo ważnym tematem, jakim jest ochrona środowiska. Dzieci zastanawiały się, jak same mogą dbać o środowisko. Na podstawie opowiadania wyjaśniliśmy, co oznacza słowo ekologia i dlaczego tak ważne są działania proekologiczne. Uczyliśmy się nowej piosenki o tym, że każdy może dbać o naszą planetę nawet, jeśli ma niewiele lat. Przedszkolaki szukały par ilustracji o przeciwnym znaczeniu: ekologiczne – nie ekologiczne i wyjaśniały ich znaczenie. Zastanawialiśmy się z przedszkolakami, które przedmioty zostały stworzone przez naturę, a które przez człowieka. Rozmawialiśmy na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska. Rozmawialiśmy o zjawiskach zagrażających środowisku i zastanawialiśmy się, jak im przeciwdziałać. Zwracaliśmy uwagę na to, że są przedmioty, które potrzebują bardzo dużo czasu, żeby zniknąć, a niektóre nie rozłożą się nigdy. Wspólnie ćwiczyliśmy segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników. Przedszkolaki oceniały, które sytuacje są ekologiczne, a które nie. Kształtowaliśmy nawyk oszczędzania wody podczas mycia rąk i wyłączaliśmy światło, wychodząc z łazienki. Dzieci poznały pojęcie recyklingu, oglądały ilustracje pokazujące, że niektóre rzeczy można wykorzystać powtórnie. W czwartek dzieci wybrały się na spacer, aby zadbać o czystość w najbliższej okolicy przedszkola. Wiemy przecież, że wielkie zmiany zaczynają się od małych kroków. W naszej sali powiesiliśmy planetę Ziemię, aby pamiętać, jak bardzo potrzebna jest jej nasza pomoc. Dzieci poznały również kolejną literę – Z, z. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską z.
Polska to mój dom – tak brzmiał temat minionego tygodnia. Dzieci podczas rozwiązywania różnych zagadek i wykonywania zadań utrwalały znajomość symboli narodowych: flagi, hymnu i godła. Przedszkolaki poznały wiersz Władysława Bełzy pt. „Katechizm polskiego dziecka”. Dzieci poznały mapę Polski, dowiedziały się, która rzeka to Wisła i przez jakie miasta przepływa. Przedszkolaki oglądały zdjęcia Baraniej Góry, Białej i Czarnej Wisełki i poznały miejsce, w którym najdłuższa rzeka Polski ma swój początek. Dzieci poznały legendy o toruńskich piernikach, o wawelskim smoku, o hejnale mariackim, Warsie i Sawie, o Bazyliszku. Wasze pociechy, oglądając zdjęcia poznały zabytki i najciekawsze miejsca, które można zobaczyć w Warszawie i Krakowie. Rozmawia o tym czym jest patriotyzm, na czym taka postawa polega, czym dzisiejszy patriotyzm różni się od tego sprzed 100 lat. Dzieci w tym tygodniu poznały kolejną literę alfabetu – J, j. Kreśliły po śladzie, rysowały kształty litero podobne. Dzieci ćwiczyły pamięć, rozwijały sprawność motoryczną, spostrzegawczość, doskonaliły umiejętności matematyczne. Na zajęciach plastycznych Wasze pociechy wykonały piękne wazony, w których rozkwitły najprawdziwsze kwiaty.

6 latki

W pierwszym tygodniu naszej wspólnej zabawy i nauki poznaliśmy pojęcie ekologia. Dowiedzieliśmy się, że Ziemia jest naszym domem i że powinniśmy o nią dbać, bo dzięki temu sami będziemy zdrowsi. Wspólnie szukaliśmy sposobów, w jakie możemy na co dzień dbać o środowisko. Dowiedzieliśmy się, jakie są źródła energii oraz że źródła ekologiczne – takie jak wiatr, woda lub energia słoneczna, są zdrowsze dla Ziemi i dla nas. Uczyliśmy się prawidłowego segregowania odpadów. Poznaliśmy znak +. Uczyliśmy się zapisywać działania z wykorzystaniem znaku +. Poznaliśmy literę w, W, uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę w na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, J, W.
W drugim tygodniu poznawaliśmy Polskę – jej legendy i symbole. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda mapa Polski i co możemy z niej odczytać. Podążając szlakiem Wisły, omawialiśmy kolejne miasta oraz ich najbardziej znane zabytki. Dowiedzieliśmy się, że Polska leży w Europie, stolicą Polski jest Warszawa, w polskim godle jest orzeł biały, a flaga Polski jest biało-czerwona. Uczyliśmy się śpiewać hymn Polski, słuchaliśmy także hymnu Unii Europejskiej. Poznaliśmy literę f, F, uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę f na początku,
w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, J, W, F.
Wydarzenia z marca:
• W naszym przedszkolu 22 kwietnia świętowaliśmy Dzień Ziemi. Z tej okazji zorganizowaliśmy dla naszych przedszkolaków wiele zabaw w ekologią w tle. Uczyliśmy się, jak żyć ekologicznie, rozwiązywaliśmy krzyżówki i zastanawialiśmy się jak chronić i pomóc naszej planecie. Wspólnie rozpoczęliśmy od posprzątania śmieci w naszym najbliższym otoczeniu.