Przedszkole Milanówek- Kwiecień
3/4 latki
Minął kwiecień, krótki w tym roku. Rozpoczęliśmy go domowo, ale może dzięki temu dostrzegliśmy bezcenny czasu spędzony z najbliższymi, a może odczuliśmy tęsknoty za przedszkolnymi sprawami.
W końcu przedszkolaki mogły przenieść się na chwilę do teatru, kina, opery, tak z zamkniętymi oczyma, w zabawach, rozmowach, słuchaniu wierszy i opowiadań. Poznawały pojęcia „filmu animowanego”, rozwijały koordynację wzrokowo – ruchowo – słuchową, kształtowały koncentrację uwagi i spostrzegawczości. Pojawiło się pojęcie „teatr”, w trakcie zabaw przedszkolaki przeliczały, stosowały liczebniki porządkowe i orientowały się w przestrzeni. Wciąż przypominałyśmy dzieciom, żeby się zgodnie i z szacunkiem ze sobą bawiły. Przedszkolaki poznawały cechy baletu i opery. Starały się ćwiczyć swoją sprawność ruchową i tężyznę fizyczną, rozwijały umiejętności taneczne. Każda czynność dawała możliwość, aby poznać wartość i znaczenie słów: proszę, przepraszam, dziękuję. Okazało się, że może to być wspaniały sposób na rozwiązanie, nie tylko przedszkolnych spraw.
Poznaliśmy zasady uczestnictwa Klubu Przyjaciół Przyrody i postanowiliśmy pozostać członkami przez długie lata. Już wiemy, jak dbać o środowisko naturalne, przypominaliśmy sobie jak rozpoznawać pojemniki do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania. Dowiedzieliśmy się, dlaczego to taka ważna sprawa, żeby dbać o przyrodę i jej zasoby. Śpiewaliśmy na całe gardło, że „możemy dbać o cały świat, chociaż mamy niewiele lat”! Ale jesteśmy EKOLOGAMI
Pewnego dnia zadaliśmy sobie pytanie: Skąd się bierze mądrość? Mała Krysia z opowiadania pomogła nam zrozumieć, że możemy jej szukać każdego dnia w książkach, encyklopediach, w rozmowach ze starszymi. Staraliśmy się stać tacy jak Sowa – mądra głowa! Nawet zrobiliśmy sobie jej podobiznę na plastyce, żeby ozdobiła nasz pokój. Okazało się jednak, że nawet najmądrzejsi nie znają odpowiedzi na każde pytanie.. ale umieją ją odnaleźć. Od tego czasu jakoś tak łatwiej nam było formułować pytania, rozwijać ciekawość poznawczą, budziło się w nas zainteresowanie książkami.
Przyleciały też do nas ptaszki, z pewnego lasku. Dały koncert, poznaliśmy ich charakter, ulubione „potrawy”, wiemy już ile małych piskląt urodzi się na wiosnę, miały też różne kolory, ciekawe nazwy: niebiesko-żółte modraszki, pomarańczowy rudzik, z odrobiną czerwonego gil i dzięcioł duży, no i ten rudawy pieśniarz – słowik rdzawy; znów zagrały koncert, i odleciały. Ale były mięciutkie i puszyste
5 latki
„Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”. Z utęsknieniem czekamy na ciepłą wiosnę, a tu czapki, szaliki i rękawiczki nie pozwalają o sobie zapomnieć.
Po powrocie do przedszkola zajęliśmy się bardzo ważnym tematem, jakim jest ochrona środowiska. Dzieci zastanawiały się, jak same mogą dbać o środowisko. Na podstawie opowiadania wyjaśniliśmy, co oznacza słowo ekologia i dlaczego tak ważne są działania proekologiczne. Uczyliśmy się nowej piosenki o tym, że każdy może dbać o naszą planetę nawet, jeśli ma niewiele lat. Przedszkolaki szukały par ilustracji o przeciwnym znaczeniu: ekologiczne – nie ekologiczne i wyjaśniały ich znaczenie. Zastanawialiśmy się z przedszkolakami, które przedmioty zostały stworzone przez naturę, a które przez człowieka. Rozmawialiśmy na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska. Rozmawialiśmy o zjawiskach zagrażających środowisku i zastanawialiśmy się, jak im przeciwdziałać. Zwracaliśmy uwagę na to, że są przedmioty, które potrzebują bardzo dużo czasu, żeby zniknąć, a niektóre nie rozłożą się nigdy. Wspólnie ćwiczyliśmy segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników. Przedszkolaki oceniały, które sytuacje są ekologiczne, a które nie. Kształtowaliśmy nawyk oszczędzania wody podczas mycia rąk i wyłączaliśmy światło, wychodząc z łazienki. Dzieci poznały pojęcie recyklingu, oglądały ilustracje pokazujące, że niektóre rzeczy można wykorzystać powtórnie. W czwartek dzieci wybrały się na spacer, aby zadbać o czystość w najbliższej okolicy przedszkola. Wiemy przecież, że wielkie zmiany zaczynają się od małych kroków. W naszej sali powiesiliśmy planetę Ziemię, aby pamiętać, jak bardzo potrzebna jest jej nasza pomoc. Dzieci poznały również kolejną literę – Z, z. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się głoską z.
Polska to mój dom – tak brzmiał temat minionego tygodnia. Dzieci podczas rozwiązywania różnych zagadek i wykonywania zadań utrwalały znajomość symboli narodowych: flagi, hymnu i godła. Przedszkolaki poznały wiersz Władysława Bełzy pt. „Katechizm polskiego dziecka”. Dzieci poznały mapę Polski, dowiedziały się, która rzeka to Wisła i przez jakie miasta przepływa. Przedszkolaki oglądały zdjęcia Baraniej Góry, Białej i Czarnej Wisełki i poznały miejsce, w którym najdłuższa rzeka Polski ma swój początek. Dzieci poznały legendy o toruńskich piernikach, o wawelskim smoku, o hejnale mariackim, Warsie i Sawie, o Bazyliszku. Wasze pociechy, oglądając zdjęcia poznały zabytki i najciekawsze miejsca, które można zobaczyć w Warszawie i Krakowie. Rozmawia o tym czym jest patriotyzm, na czym taka postawa polega, czym dzisiejszy patriotyzm różni się od tego sprzed 100 lat. Dzieci w tym tygodniu poznały kolejną literę alfabetu – J, j. Kreśliły po śladzie, rysowały kształty litero podobne. Dzieci ćwiczyły pamięć, rozwijały sprawność motoryczną, spostrzegawczość, doskonaliły umiejętności matematyczne. Na zajęciach plastycznych Wasze pociechy wykonały piękne wazony, w których rozkwitły najprawdziwsze kwiaty.
6 latki
W pierwszym tygodniu naszej wspólnej zabawy i nauki poznaliśmy pojęcie ekologia. Dowiedzieliśmy się, że Ziemia jest naszym domem i że powinniśmy o nią dbać, bo dzięki temu sami będziemy zdrowsi. Wspólnie szukaliśmy sposobów, w jakie możemy na co dzień dbać o środowisko. Dowiedzieliśmy się, jakie są źródła energii oraz że źródła ekologiczne – takie jak wiatr, woda lub energia słoneczna, są zdrowsze dla Ziemi i dla nas. Uczyliśmy się prawidłowego segregowania odpadów. Poznaliśmy znak +. Uczyliśmy się zapisywać działania z wykorzystaniem znaku +. Poznaliśmy literę w, W, uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę w na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, J, W.
W drugim tygodniu poznawaliśmy Polskę – jej legendy i symbole. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda mapa Polski i co możemy z niej odczytać. Podążając szlakiem Wisły, omawialiśmy kolejne miasta oraz ich najbardziej znane zabytki. Dowiedzieliśmy się, że Polska leży w Europie, stolicą Polski jest Warszawa, w polskim godle jest orzeł biały, a flaga Polski jest biało-czerwona. Uczyliśmy się śpiewać hymn Polski, słuchaliśmy także hymnu Unii Europejskiej. Poznaliśmy literę f, F, uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę f na początku,
w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, R, J, W, F.
Wydarzenia z marca:
• W naszym przedszkolu 22 kwietnia świętowaliśmy Dzień Ziemi. Z tej okazji zorganizowaliśmy dla naszych przedszkolaków wiele zabaw w ekologią w tle. Uczyliśmy się, jak żyć ekologicznie, rozwiązywaliśmy krzyżówki i zastanawialiśmy się jak chronić i pomóc naszej planecie. Wspólnie rozpoczęliśmy od posprzątania śmieci w naszym najbliższym otoczeniu.
