Przedszkole na Wiejskiej Listopad

3 latki

W pierwszym tygodniu dzieci poznawały najbardziej charakterystyczne krainy w Polsce – nad morzem, w górach, nad jeziorami. Dowiedziały się, do czego służy mapa, jak odczytywać jej symbole, ćwiczyły kierunki w przestrzeni, określając, gdzie leżą wybrane krainy (na górze mapy – morze, na dole mapy – góry). Przedszkolaki poznały symbole narodowe, poszerzając słownik o nowe słowa (flaga, herb, godło), określiły wygląd i kolory symboli, wysłuchały hymnu narodowego i dowiedziały się, jak należy się zachować się podczas słuchania „Mazurka Dąbrowskiego”. Dzieci zapoznały się z treścią wybranych legend (o warszawskiej Syrence). Odtwarzały fragmenty treści, naśladując zachowanie poszczególnych bohaterów. Wysłuchały wiersza „O warszawskiej Syrence”, a zdobytą wiedzą dzieliły się na forum grupy.
Przedszkolaki w drugim tygodniu poszerzały swoją wiedzą na temat misiów. Poprzez udział w zajęciach matematyczno-przyrodnicze, muzyczno-ruchowe, plastyczno-techniczne, społeczno- emocjonalne rozwijały pamięć, zdobywały umiejętności poprawnego wymawiania słów, uczyły się dzielenia zbioru ze względu na jedną cechę wspólną np. kolor, dzięki czemu dzieci ćwiczyły zarówno spostrzegawczość, jak i utrwalały nazwy kolorów oraz umiejętność argumentowania, dlaczego coś nie pasuje do danego zbioru, ćwiczyły czekanie na swoją kolej, rozpoznawały i nazywały emocje własne.
Trzeci tydzień to temat związany z ekologią i ulubionych zajęć w przedszkolu. Dzieci definiowały swoimi słowami, czym jest ekologia, uzgodniły wspólnie, że każdy z nas może być dobry dla Ziemi, szanować ją, co pokazuje między innymi wtedy, gdy: wyrzuca śmieci do kosza, segreguje śmieci, podlewa rośliny i nie niszczy ich, oszczędza wodę. Przedszkolaki utrwaliły tę wiedzę, poznając piosenkę „Krasnoludki-Ekoludki”. Poza tym dzięki bohaterom opowiadania „Kiciuś Perski i pomysł na recykling” dowiedziały się, że stare przedmioty, które większość z nas wyrzuca, mogą być ponownie wykorzystane – wystarczy pomysł i przystosowanie przedmiotu do nowej funkcji. Dzieci uczyły się także nazywać przeciwieństwa: duży – mały, czysty – brudny, mokry – suchy. Eksperymentowały z papierem, sprawdzały, które zmiany są odwracalne, które nie, uczyły się poprawnego użycia wyrazów najpierw – potem. Ten eksperyment uświadomił dzieciom, że należy szanować rzeczy, np. zabawki, by służyły nam jak najdłużej, bo jeśli je zniszczymy i zmiany będą nieodwracalne, zabawka będzie bezużyteczna.
Wydarzenia z listopada:
• Warsztaty z Ratownictwa. Przedszkolaki miały okazję wysłuchać informacji na temat udzielania pierwszej pomocy. Poprzez aktywny udział dzieci uczyły się, w jaki sposób można pomóc, zanim przyjedzie pogotowie ratunkowe, jak należy sprawdzić przytomność osoby poszkodowanej i wezwać pomoc. Dzięki takiej lekcji dzieci nauczyły się wielu ważnych rzeczy, które w przyszłości być może przyczynią się do uratowania życia.
• Dzień Postaci z BajeK. Dzieci uczestniczyły w bajkowym spotkaniu przebrane w piękne bajowe stroje. W tym dniu zabawom, konkursom i tańcom nie było końca. Przeniesienie dzieci w świat bajek sprawiło przedszkolakom dużo radości.
• Święto Odzyskania Niepodległości. Na podstawie wiersza dzieci poznały wydarzenia historyczne dotyczące dziejów odzyskania przez Polskę niepodległości. Oglądając film „Polak Mały”, przypomnieliśmy sobie symbole narodowe: flagę, hymn, godło. Śpiewaliśmy hymn państwowy i wykonaliśmy flagę Polski.
• Podczas zabawy andrzejkowej poznaliśmy zwyczaje i tradycje andrzejkowe. Tajemnicza dekoracja sali oraz wróżki czarodziejki sprawiły, że przedszkolaki przeniosły się w krainę czarów, wróżb i tańców.

4 latki

W pierwszym tygodniu przedszkolaki zajmowały się tematyką miejsca zamieszkania. Poznały nie tylko najbliższą okolicę, nazwę miejscowości, w której żyją, ale również budynki, w których mogą mieszkać ludzie w mieście lub na wsi – domy, bloki, wieżowce. Podawały nazwy sprzętów domowych, rozwiązywały o nich zagadki, określały ich zastosowanie, wskazywały pomieszczenia w domu, w których można je zleźć. W czasie działań matematycznych dzieci poznały pojęcia wysoki i niski, porównując wysokości budynków. Odliczały również piętra w blokach i w wieżowcach, a także budowały własne budynki z określonej liczby klocków.
W drugim tygodniu dzieci poznawały zwierzęta domowe, ich zwyczaje, sposoby opieki nad nimi, rasy psów, bawiły się w różne zabawy związane z tą tematyką. Wcielały się w różne zwierzęta, naśladując ich odgłosy czy sposoby poruszania się. Rozwiązywały zagadki słowne i obrazkowe. Ponadto oglądaliśmy książeczki o tematyce zwierząt, z których to niemal codziennie czytaliśmy ciekawostki i opowiadania. Przedszkolaki zastanawiały się nad pojęciem „kreatywności”. Zrozumienie tego trudnego słowa ułatwiło opowiadanie M. Szeląg pt. „Zapraszamy kreatywność” oraz działania wyzwalające twórczość dzieci jak np. zabawa w skojarzenia czy praca plastyczna „Zabawa w kreatywność”, a także różne zabawy ruchowe.
Trzeci tydzień listopada umilała nam bardzo przyjemna tematyka, muzyka, bo kto z nas wszystkich nie lubi muzyki? Nią właśnie podczas ostatnich kilku dni zajmowały się przedszkolaki. Na zajęcia muzycznych dzieci słuchały piosenki pt. „Deszcz grajek”, uczyły się śpiewać jej refrenu. W muzyków bawiły się też podczas brania udziału w zabawie pt. „Jestem muzykantem konszabelantem”. Muzyka połączona była również z działaniami matematycznymi, podczas których dzieci liczyły dźwięki wygrywane na instrumentach, a następnie powtarzały je, odliczały tyle samo kasztanów lub wykonywały tyle razy wskazaną czynność. Dzieci przypomniały sobie nazwy instrumentów, które „mieszkają” w przedszkolu, wśród nich: tamburyn, grzechotka, bębenek, a także poznały za pośrednictwem ilustracji nowe instrumenty – m.in.: trąbka, pianino, flet, gitara, skrzypce. Nazwy ich dzieliły na sylaby; wsłuchiwały się w wydawane przez nie dźwięki odtwarzane z płyty. Dowiedziały się, co oznaczają słowa: „orkiestra” oraz „dyrygent”. Każdego dnia dzieci aktywnie spędzały czas na świeżym powietrzu oraz brały udział
w zorganizowanych zabawach ruchowych.
Wydarzenia z listopada:
• Warsztaty z Ratownictwa. Przedszkolaki miały okazję wysłuchać informacji na temat udzielania pierwszej pomocy. Poprzez aktywny udział dzieci uczyły się, w jaki sposób można pomóc, zanim przyjedzie pogotowie ratunkowe, jak należy sprawdzić przytomność osoby poszkodowanej i wezwać pomoc. Dzięki takiej lekcji dzieci nauczyły się wielu ważnych rzeczy, które w przyszłości być może przyczynią się do uratowania życia.
• Dzień Postaci z Bajek. Przedszkolaki uczestniczyły w bajkowym spotkaniu przebrane w piękne bajowe stroje. W tym dniu zabawom, konkursom i tańcom nie było końca. Przeniesienie dzieci
w świat bajek sprawiło przedszkolakom dużo radości.
• Święto Odzyskania Niepodległości. Na podstawie wiersza dzieci poznały wydarzenia historyczne dotyczące dziejów odzyskania przez Polskę niepodległości. Oglądając film „Polak Mały”, przypomnieliśmy sobie symbole narodowe: flagę, hymn, godło. Śpiewaliśmy hymn państwowy i wykonaliśmy flagę Polski.
• Podczas zabawy andrzejkowej poznaliśmy zwyczaje i tradycje andrzejkowe. Tajemnicza dekoracja sali oraz wróżki czarodziejki sprawiły, że przedszkolaki przeniosły się w krainę czarów, wróżb i tańców

5 latki

Listopad tym razem my malowaliśmy kolorami… na żółto i na niebiesko, tak na przekór poszarzałej aurze za oknem.

W pierwszych dniach dominowała jednak biel i czerwień – nasze barwy ojczyste. Zachwycaliśmy się nie tylko naszą ulicą, miejscowością, ale całym naszym dużym domem – Polską. Przypominaliśmy sobie adres zamieszkania, rozmawialiśmy o naszych rodzinach i rodzinnych domach. Ćwiczyliśmy komunikację, czerpaliśmy radość ze wspólnych zabaw ruchowo – słuchowych.. Poznawaliśmy nowe literki D, E, U i układaliśmy je z różnych materiałów, pisaliśmy w powietrzu i po śladzie. Poznaliśmy bliżej kilka polskich miast oraz charakterystycznych dla nich miejsc, przedmiotów, czy smakołyków. Zachwycaliśmy się regionalnymi polskimi strojami oraz muzyką z różnych stron Polski.

Podczas burzy mózgów zastanawialiśmy się, co to jest Polska? Przypominaliśmy sobie polskie symbole narodowe oraz ważne momenty w historii naszego kraju, szczególnie te związane z Niepodległością. Ćwiczyliśmy analizy słuchowe oraz wzrokowe. Podczas prac plastyczno – technicznych rozwijaliśmy swoją wyobraźnię i kreatywność, jednocześnie trenując nasze małe dłonie. Często spacerowaliśmy po najbliższym otoczeniu przedszkola, zachwycając się tym, co nas otacza i jest nasze polskie. Przypominaliśmy sobie, że ważna jest dbałość o wspólne dobro, my na razie w ten sposób możemy pokazać, że jesteśmy patriotami. Bo przecież jesteśmy Polką i Polakiem – dziewczynką fajną i chłopakiem

Równie ważna sprawa, wydarzyła się pewnego dnia, kiedy to pod okiem Ratownika Medycznego przypominaliśmy sobie zasady pierwszej pomocy. Dziś już pamiętamy numery alarmowe, wiemy co możemy zrobić, żeby spróbować uratować człowieka oraz jakie narzędzia do tego mogą nam się przydać.

Świętując dzień Postaci z bajek, przypomnieliśmy sobie za co my kochamy naszych ulubieńców z książek i ekranów. My też postanowiliśmy przez chwilę pobyć jednym z nich. Było barwnie i wesoło

W tym miesiąc często przeistaczaliśmy się w prawdziwych kucharzy, poznając nowe smaki. Raz dyniowo pomarańczowe ciasto zachwyciło nasze brzuchy, raz aromat pizzy unosił się ponad przedszkolem. My to potrafimy!

W kolejnych listopadowych dniach prowadziliśmy rozmowy o naszych konikach. Tym razem nie chodziło o te z pięknymi grzywami. Rozmawialiśmy o naszych zainteresowaniach, mówiliśmy co one dają nam i naszym bliskim, próbowaliśmy nimi „zarażać” i je rozwijać. Okazuje się, że równie ciekawe jest zainteresowanie zwierzętami, jak czytanie, czy zbieranie szlachetnych kamieni. Często się bawiliśmy w zabawy orientacyjno – porządkowe, bieżne, czy spostrzegawcze. Poznaliśmy bliżej cyfrę 3, układaliśmy kolekcje, przeliczaliśmy je. Kodowanie, to był czas, kiedy z zapartym tchem wyczekiwaliśmy kolejnego polecenia. Na koniec przyjrzeliśmy się odrobinę pszczelej rodzinie oraz jej domowi. Staraliśmy się globalnie czytać, przeliczać ule. Bawiliśmy się wyrazami, dzieliliśmy na głoski oraz sylaby.

Na Dzień Misia przygotowywaliśmy się dość długo, w skupieniu tworząc Jego portret. Nasza kreatywność i wyobraźnia poniosła nas na wyżyny, a talent plastyczny okazał się ogromny. Każdy Miś był kolorowy, kochany, po prostu wyjątkowy

Andrzejkowe zabawy przeniosły nas w magiczny nastrój, a staropolskie obyczaje związane z tym dniem wprowadzały w tajemniczy świat czarów.

I to tyle? Nie… teraz najważniejsze…

Każdego dnia dzieliliśmy się wrażeniami z tego co spotkało nas wieczorem, albo wczesnym rankiem. Uczyliśmy się porządkować salę, podejmowaliśmy ciekawe zabawy, nierzadko z nowymi kolegami. Bawiliśmy się w mniejszych lub większych grupach, doświadczając tym samym ogromu satysfakcji i radości podczas wymyślania lub czerpania pomysłów na zabawę. Poznawaliśmy się, uczyliśmy kompromisów oraz szacunku do siebie nawzajem. Rozwijaliśmy umiejętność dbania o higienę zmysłów – wyciszanie się, np. podczas piosenki, trzymając się za ręce lub podczas słuchania czytanych książek, w objęciach pluszaka lub kogoś, kto jest nam w grupie bliski. Polecamy

6 latki

Listopad powitał nas pięknym słońcem, w którego blasku podziwialiśmy piękno kolorowych liści.
Na początku miesiąca oddaliśmy się listopadowym wspomnieniom. Kształtowaliśmy poczucie przynależności do wspólnoty, jaką jest rodzina. Próbowaliśmy czytać nazwy członków rodziny. Oglądaliśmy ilustracje drzew genealogicznych i ustalaliśmy przedstawione na nich związki rodzinne. Z zaciekawieniem przedszkolaki przyglądały się starym fotografiom, pamiętającym czasy wojenne i przedwojenne. Doszliśmy do wniosku, że w zdjęciach zaklęty jest czas, dzięki nim można przenieść się do przeszłości. Zastanawialiśmy się, jak wyglądały nasze babcie i dziadkowie, w co się bawili, jak się ubierali. Zainspirowani słynnym obrazem Vincenta Van Gogha wycinaliśmy, malowaliśmy, przyklejaliśmy i stworzyliśmy nasze słoneczniki. Poznaliśmy cyfrę 3. Wasze pociechy określały, który element jest pierwszy, który drugi, który trzeci z kolei, ile elementów jest w zbiorze, dokładaliśmy i zabieraliśmy elementy ze zbioru tak, aby zostały trzy. Przedszkolaki uczyły się pisać cyfrę 3 po śladzie samodzielnie. Poznaliśmy nowe litery m oraz M na podstawie wyrazów mama i Marta. Przedszkolaki wysłuchiwały głoskę m na początku, w środku i na końcu wyrazów. Dzieliliśmy wyrazy na sylaby i głoski, wyszukiwaliśmy poznane litery w tekście. Wasze pociechy próbowały czytać wyrazy złożone z poznanych liter. Na warsztatach z ratownictwa, jak co roku uczyliśmy się jak reagować w sytuacji zagrożenia, jak wezwać pomoc i co powiedzieć dyspozytorowi, jak wykonać masaż serca oraz posłużyć się urządzeniem AED. Zatroszczyliśmy się o swoje zdrowie, przygotowaliśmy na zajęciach kulinarnych sok jabłkowo – dyniowy. W piątek w naszym przedszkolu zadziała magia i zamieniła nasze przedszkolaki w bajkowe postacie.

Kolejny tydzień spędziliśmy w kręgu sztuki. Wiemy już, kim jest artysta i że sztuka niejedno ma imię. Ma ilustracjach podziwialiśmy obrazy, murale, rzeźby, biżuterię artystyczną, kowalstwo artystyczne. W naszej sali stworzyliśmy prawdziwą galerię obrazów, w której mogliśmy poznać różne nurty w malarstwie. Przedszkolaki opowiadały, jakie wrażenia i emocje wywołują w nich oglądane dzieła. Dzieci wiedzą już, które barwy są ciepłe, kojarzące się z ogniem, a które zimne jak lód. Rozwijaliśmy również wiedzę na temat muzyki. Dzieci dowiedziały się, co to jest pięciolinia, klucz wiolinowy, nuta, gama, próbowały przeczytać nazwy solmizacyjne, śpiewaliśmy gamę od C dolnego do C górnego i na odwrót. Grając na instrumentach perkusyjnych, stworzyliśmy prawdziwą orkiestrę. Poznaliśmy tajniki filmu, układając z sylab wyrazy kojarzące się z kinem. W związku ze zbliżającym się Świętem Odzyskania Niepodległości rozmawialiśmy z przedszkolakami na temat symboli narodowych i tego, co oznacza słowo niepodległość oraz wykonaliśmy kokardy patriotyczne. Poznaliśmy nowe litery e oraz E na podstawie wyrazów Ela i ekran. Przedszkolaki wysłuchiwały głoskę e na początku, w środku i na końcu wyrazów. Uczyły się pisać poznaną literę po śladzie i samodzielnie pamiętając o właściwym kierunki kreślenia.
W kolejnym tygodniu przekonamy się, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy.

Kiedy robi się coraz chłodniej i zima zbliża się wielkimi krokami, warto pomyśleć o tym, jaki ma to wpływ na życie zwierząt. Przedszkolaki rozwijały swoją wiedzę na temat przygotowań zwierząt do zimy. Wiedzą już, które zwierzęta zapadają w sen zimowy, a które będą odwiedzały paśnik albo przylatywały do karmnika. Dzieci poznały zasady odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt. Sprawdzaliśmy, w jaki sposób można wydostać jedzenie spod lodu. Wiemy już, że ludzie mają wiele możliwości, ale dla zwierząt jest to niemożliwe. Dlatego tak ważna jest nasza pomoc. Utrwaliły nazwy ptaków odlatujących na zimę z Polski, tych przylatujących do Polski i pozostających w kraju. Wykonując prace plastyczne, utrwalaliśmy ich wygląd. Czytaliśmy wyrazy, układaliśmy zadania matematyczne, rozwijając umiejętność liczenia. Wybraliśmy się na Antarktydę, przedszkolaki poznały różne ciekawostki na temat tego bieguna zimna oraz jego mieszkańców. Na podstawie wiersza dzieci poznały literę y oraz sposób jej zapisu. Tworzyły liczbę mnogą słów, dodając y do niektórych z nich. Przedszkolaki poznały sposób zapisu cyfry 4, podczas gier i zabaw utrwalały przeliczanie, posługując się liczebnikami głównymi oraz  porządkowymi. Pomimo deszczu za oknem przenieśliśmy się do słonecznych Włoch. Wsypywaliśmy, dolewaliśmy, mieszaliśmy, zagniataliśmy i przygotowaliśmy najlepszą na świecie pizzę. Jej aromat, z dodatkiem bazylii i rozmarynu unosił się w całym przedszkolu.

Zwierzęta domowe, opieka nad nimi, sposoby żywienia oraz odpowiedzialność za naszych pupili nie mają przed przedszkolakami tajemnic. Rozmawialiśmy o tym, kto może z nami mieszkać, próbowaliśmy czytać nazwy różnych zwierząt i dopasowywać je do ilustracji. Wasze pociechy bardzo chętnie opowiadały o swoich ulubieńcach. Przedszkolaki znają różne szczegóły dotyczące pracy weterynarza. Dzieci poznały literę d, D na podstawie wyrazów deski i Dorota. Uczyły się ją pisać po śladzie i samodzielnie. Podczas wspólnych zabaw poznaliśmy liczbę i cyfrę 5. Wasze pociechy rozwijały umiejętność przeliczania, układaliśmy zbiory pięcioelementowe, dopełnialiśmy je albo zabieraliśmy elementy tak, aby zawsze było 5.