Przedszkole Milanówek – Listopad
3/4 latki
Kończy się listopad, miesiąc ważnych świąt – na przykład dnia pamięci o tych ważnych
i kochanych, którzy już odeszli gdzieś do nieba, o których pamiętamy, rozmawiamy, wspominamy… Również, podczas obchodów Dnia Niepodległości, podejmowaliśmy rozmowy na temat wolności „od czegoś i do czegoś”, czyli braku przymusu. Ale również „wolności do…”, czyli możliwości autonomicznego podejmowania decyzji. Bardzo ważne jest jednak podkreślenie, że bycie wolnym to także poszanowanie wolności innych osób, czyli okazywanie im szacunku, niekrzywdzenie (szczególnie bezbronnych) oraz szanowanie przestrzeni prywatnej. Bo jak powiedział Alexis de Tocqueville: „Wolność jednego człowieka kończy się tam, gdzie zaczyna się wolność drugiego”…
Podczas dwóch pierwszych tygodni przyjrzeliśmy się naszej małej ojczyźnie. Rozpoczęliśmy od najbliższej okolicy, rozmowę kierowałyśmy na podstawie utworów, porównywaliśmy domy oraz ich okolice. Podczas twórczych zabaw tworzyliśmy swój wymarzony dom… Rozwijaliśmy umiejętności matematyczne, określając wysokość różnych budynków
i przedmiotów. Jak co dzień wdrażałyśmy do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabaw i wykonywania zadań; uczulałyśmy na utrzymanie ładu i porządku w sali.
Przecież był też Dzień Postaci z Bajek! Och i tu w gronie wspaniałych smoków, księżniczek oraz super bohaterów bawiliśmy się, tańczyliśmy, radziliśmy sobie świetnie w konkurencjach przygotowanych na ten dzień…
W kolejnych dniach rozwijaliśmy kreatywność, którą jak wiadomo, trzeba rozbudzić… Pierwszy krok to bez dwóch zdań odnalezienie poczucia własnej wartości, ponadto umiejętność wypowiadania się, rozwijanie pamięci słuchowej, czy budzenie empatii… Bezcenne kształcenie słuchu muzycznego i rozwijanie umiejętności wokalnych, rozwijanie do sprawności fizycznej najlepiej w zgodnej współpracy.
Korzystaliśmy z pięknej pogody, ciesząc się nieustannymi zabawami na świeżym powietrzu.
A później to nawet kawałek lasu przenieśliśmy do sali: nosy cieszyły się jego zapachem,
a stópki szalały po miękkim, szorstkim, wilgotnym, chropowatym…
Uczestniczyliśmy w „Podróży za horyzont”, spektaklu lalkowym dostosowanym fabułą do wieku naszych przedszkolaków, który był okazją, by pokazać dzieciom, jak wspaniale dążyć do celu zachowując po prostu siebie… Bawiliśmy się dużo dźwiękiem, instrumentami, czasem zaskakującymi (które również sami tworzyliśmy), usprawnialiśmy poczucie rytmu, rozwijaliśmy motorykę małą …
Raz głośno śpiewaliśmy piosenki o „Małym Polaku przedszkolaku”, „Deszczu grajku” oraz „Planecie dzieci”, przy której przypominaliśmy sobie najważniejsze, magiczne słowa. Innym razem w skupieniu wsłuchiwaliśmy się w czytane opowiadania, przenosiliśmy w świat fantazji, zaciekawieni jaki obrazek będzie na następnej stronie…
Aż wreszcie nadszedł Dzień Pluszowego Misia, kiedy to w końcu mogliśmy przynieść coś ukochanego do przedszkola, ta chwila normalności, kiedy świat dookoła się zatrzymał… Radość ze wspólnego tańca z misiem, przytulasa misiowego, misiowej gimnastyki, czy zagadek misiowych – bezcenna! Do tego chwile zatrzymane w kadrze aparatu, trochę
z nieśmiałością, trochę z zaciekawieniem, choć najczęściej z nieskrywanej, naturalnej spontaniczności.
Na sam koniec, jak wisienka ze wspaniałego tortu, Zabawa Andrzejkowa: barwna, wesoła, przepełniona po trosze radością, tajemnicą, magią…
Nie tylko „ważne” wydarzenia starają się wypełniać oś naszego przedszkolnego czasu. Naszymi codziennymi wydarzeniami są powitania i rozstania, to czas wspólnych zabaw: negocjacji i kompromisów oraz szaleństw i wybryków; to walka z własnymi słabościami oraz umiejętność wyeksponowania swoich zalet. To umiejętność zaproszenia do zabawy nowej koleżanki Olivii (którą serdecznie witamy w naszym gronie), najwspanialsza poza na zajęciach z rytmiki, kreatywny pomysł na zajęciach z plastyki, zdrowa rywalizacja na gimnastyce, czy wyjątkowe wyciszenie się na jodze. Może nowy smak poznany na zajęciach kulinarnych: kopytek, czy dyniowych muffinek albo nowy pas poznany na balecie. Każde wypowiedziane „chrząszcz brzmi w trzcinie” po zajęciach z logopedii jest fraszką, pojęcia figur najważniejszych i najsilniejszych w szachach stają się oczywistością, a każde oz na karate wyrażone z szacunkiem, kiedy sensei wita. Nawet zakodowanie figur z klocków do funkcji przemieszczenia się, będzie łatwizną w tym miesiącu… aż nastąpi kolejny miesiąc… i kolejne „ważne” wydarzenia…
5 latki
Początek miesiąca był dla nas okazją do wielu eksperymentów i doświadczeń, a także obserwacji. Odbyliśmy z przedszkolakami podróż w kosmos. Dzieci odkryły, że Ziemia jest ruchoma. Poznały postać naszego słynnego astronoma Mikołaja Kopernika i dowiedziały się, czego dokonał. Doświadczenie z globusem i latarką pokazało Waszym pociechom skąd się bierze dzień i noc oraz pory roku, usłyszały o zjawisku ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi. Zamieniły się w planety krążące wokół Słońca utrwalając sobie ich nazwy. Każdy z nas na chwilę został Dyzio marzycielem. Oglądaliśmy zdjęcia chmur, zastanawialiśmy się, które
z nich zwiastują deszcz i co nam przypomina ich kształt. Rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób powstają, a na koniec wyczarowaliśmy „chmurę” w butelce Przedszkolaki dowiedziały się dlaczego pada deszcz. Poznały historię wodnej wędrówki, którą uzupełnialiśmy odpowiednimi gestami. Przeliczaliśmy kropelki spadające z chmur, porównywaliśmy, gdzie jest ich więcej,
a gdzie mniej. W słoiku wyczarowaliśmy kolorowy deszcz, który przedszkolaki obserwowały z wielkim przejęciem Wasze pociechy sprawdzały, co pływa, a co tonie. Stawiały hipotezy
i je potwierdzały. Przedszkolaki poznały historię tchórzliwego tygrysa, co było wstępem do wprowadzenia litery T, t, którą utrwalaliśmy dzięki ćwiczeniom polisensorycznym i pracom plastycznym. Dzieci szukały różnych przedmiotów, których nazwy rozpoczynają się nowo poznaną głoską. Przedszkolaki ćwiczyły swoje rączki kreśląc po śladzie, rysując w tunelu wzory, szlaczki i kształty litero- podobne. Śpiewaliśmy piosenkę o jesiennym deszczu, codziennie obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie uwrażliwiając się na otaczający nas świat.
W następnym tygodniu będziemy rozmawiać o domowych zwierzętach.
W minionym tygodniu zajmowaliśmy się tematem zwierząt domowych. Dzieci miały okazję do podzielenia się wiedzą i doświadczeniami związanymi z opieką nad domowym pupilem. Tematy związane z troską o zwierzęta, sposobami ich dokarmiania, czy wizytami
u weterynarza nie mają przed nimi tajemnic. Nasze pięciolatki poznały naturalne środowiska, z których pochodzą niektóre zwierzęta domowe. Przy okazji rozmowy o domach zwierząt wprowadziliśmy literę D, d. Dzieci dokonywały analizy sylabowej i głoskowej wyrazów, wyszukiwały wyrazy na daną głoskę. Przeliczaliśmy wyrazy w zdaniach i dzieliliśmy je na sylaby. Rozwijaliśmy kompetencje językowe podczas opisywania ilustracji, wyszukiwania rymów do podanych wyrazów. W naszej sali powiesiliśmy pieski z origami przygotowane przez dzieci. Przedszkolaki utrwaliły też liczbę 4 w różnych jej aspektach. Bawiliśmy się
w dokarmianie piesków, dzięki czemu Wasze pociechy rozwijały umiejętność przeliczania, układaliśmy zbiory czteroelementowe, dopełnialiśmy je albo zabieraliśmy elementy tak, aby zawsze było 4. W minionym tygodniu przypomnieliśmy sobie również różne misie pochodzące z bajek dla dzieci. W związku ze zbliżającym się Świętem Odzyskania Niepodległości rozmawialiśmy z przedszkolakami na temat symboli narodowych i tego, co oznacza słowo niepodległość. Dzieci słuchały pieśni patriotycznych, wykonały godło Polski metodą origami oraz kotyliony. Ćwiczyliśmy naszą sprawność fizyczną podczas zajęć porannych, ćwiczeń gimnastycznych, zabaw ruchowych. Podczas nich rozwijaliśmy ogólną sprawność, zwinność, szybkość i równowagę.
W kolejnym tygodniu dowiedzieliśmy się w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy.
Rozmawialiśmy z dziećmi o zmianach, jakie zachodzą w przyrodzie na przełomie jesieni i zimy oraz o skutkach tych zmian w świecie zwierząt. Przedszkolaki rozwiązywały zagadki o zwierzętach leśnych. Dowiedziały się w jaki sposób przygotowują się do zimy. Odkryły, że niektóre zapadają w sen zimowy, a inne potrzebują pomocy ludzi, np. pana leśniczego, dzięki któremu zwierzęta znajdą w paśniku różne przysmaki. Przedszkolaki próbowały czytać globalnie wyrazy. Coraz lepiej radziły sobie z opowiadaniem o treści wysłuchanych utworów. Dzieci poznały też zasady odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt zimą. Utrwalały nazwy ptaków odlatujących na zimę z Polski i tych, które z nami zostają. Rozmawialiśmy o tym, co jedzą zwierzęta, a przedszkolaki dowiedziały się, że niektóre zmieniają upodobania żywieniowe, żeby przetrwać do wiosny.
W tym tygodniu wprowadziliśmy liczbę 5. Dzieci doskonaliły umiejętność rozróżniania jej wśród innych liczb. Porównywały zbiory związane z zapasami na nadchodzącą zimę. Wprowadziliśmy też literę Y, y, dzięki której Wasze pociechy mogły utrwalić liczbę mnogą wyrazów. Bardzo dobrze sobie radziły z jej tworzeniem. Rysowaliśmy, kolorowaliśmy, wycinaliśmy, przyklejaliśmy dzięki czemu dzieci rozwijały swoją kreatywność. Gościliśmy
w przedszkolu Teatr Lalek Igraszka. Razem z bohaterami zbudowaliśmy tęczowy most, aby przekonać się, co jest za horyzontem.
W ostatnim tygodniu listopada rozmawialiśmy z dziećmi o zawodach wykonywanych przez dorosłych. Dzieci utrwaliły sobie nazwy zawodów, próbowały czytać globalnie niektóre z nich. Poznały atrybuty ludzi pracujących w danym zawodzie. Poruszyliśmy temat zawodów dawnych, dziś już rzadko spotykanych i nowoczesnych. Wprowadziliśmy literę R, r, odszukiwaliśmy ją na obrazkach wśród innych liter, wykonywaliśmy różne zadania językowe i grafomotoryczne. Rozmawialiśmy na temat współpracy ludzi z różnych zawodów na przykładzie budowy domu. W minionym tygodniu również mierzyliśmy przy pomocy centymetra. Im więcej takich doświadczeń z mierzeniem zdobędą dzieci, tym łatwiej będzie im w przyszłości zrozumieć sens mierzenia. Dzieci rysowały siebie za kilkanaście lat dzieląc się
z kolegami i koleżankami tym, jaki zawód będą wykonywały w przyszłości. W ostatnim tygodniu listopada obchodziliśmy w naszym przedszkolu Dzień Pluszowego Misia. Tego dnia dzieci z wielką radością przyniosły swoje ulubione pluszaki Dowiedziały się również dlaczego tego dnia wszystkie misie na świecie mają swoje święto.
Zaprosiliśmy koleżanki i kolegów z innych grup na nasz wystep „Spacer po Polsce”. Drodzy Rodzice, jestem pod dużym wrażeniem Waszej kreatywności i pomysłowości w przygotowywaniu rekwizytów. Wspaniałe jest to, że przygotowując się z Waszymi pociechami do występów nie tylko spędzacie razem czas ale też uczycie swoje dzieci odpowiedzialności
i obowiązkowości Ostatni dzień listopada był w naszym przedszkolu wypełniony andrzejkowymi wróżbami
6 latki
W pierwszym tygodniu nasłuchiwaliśmy dźwięków – zarówno tych, które nas otaczają, jak
i tych granych przez orkiestrę w filharmonii. Dowiedzieliśmy się, co oznaczają pojęcia: orkiestra, dyrygent, filharmonia, batuta. Dowiedzieliśmy się, że muzykę można zapisać – służy do tego pięciolinia, klucz wiolinowy i nuty. Bawiliśmy się, powtarzając podane rytmy. Podejmowaliśmy próby grania na różnych instrumentach. Poznaliśmy liczbę 2. Uczyliśmy się określać, który element jest pierwszy, a który drugi z kolei, ile jest elementów, dokładaliśmy
i zabieraliśmy elementy ze zbioru tak, aby zostały 2 elementy. Uczyliśmy się pisać cyfrę 2. Poznaliśmy literę t, T, jak tamburyn lub Tomek. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę t na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T.
W drugim tygodniu zajmowaliśmy się sztuką – poznaliśmy pracę malarza i rzeźbiarza, dowiedzieliśmy się, jak powstaje film animowany oraz po co chodzi się do muzeum. Dowiedzieliśmy się, co oznaczają pojęcia: sztuka, artysta, eksponat, reprodukcja, paleta. Ćwiczyliśmy przeliczanie w zakresie 10 oraz posługiwanie się cyframi 1 i 2. Rozwiązywaliśmy proste zadania tekstowe i ilustrowaliśmy ich rozwiązania za pomocą patyczków (liczmanów) oraz cyfr 1 i 2. Poznaliśmy literę d, D, jak deska lub Dorota. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę d na początku i w środku podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy złożone
z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o cieple. Dowiedzieliśmy się, na czym polega praca krawcowej i skąd się bierze wełna. Nauczyliśmy się zwracać uwagę na dobór ubrania do pory roku i warunków atmosferycznych. Poznaliśmy różne źródła energii, omówiliśmy miejsca, w których zawsze jest ciepło. Poznaliśmy liczbę 3. Uczyliśmy się określać, który element jest pierwszy, który drugi, który trzeci z kolei, ile jest elementów, dokładaliśmy
i zabieraliśmy elementy ze zbioru tak, aby zostały trzy elementy. Uczyliśmy się pisać cyfrę 3. Poznaliśmy literę i, I, jak igła lub Iga. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę i na początku,
w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I.
Ostatni tydzień upłynął nam atmosferze świąt, życzeń i kartek świątecznych. Zastanawialiśmy się, z jakiej okazji składa się życzenia i w jaki sposób możemy to zrobić. Poznaliśmy historyjkę obrazkową na temat drogi, jaką pokonuje list od nadawcy do adresata. Dowiedzieliśmy się, co oznaczają pojęcia: listonosz, skrzynka pocztowa, nadawca i adresat. Rozmawialiśmy też na temat tego, w jaki sposób ludzie komunikowali się dawniej, a jak robią to dziś. Sami ułożyliśmy życzenia, zrobiliśmy koperty i stworzyliśmy kartki świąteczne. Uczyliśmy się je klasyfikować, wskazywać między nimi podobieństwa i różnice, określać ich przeznaczenie. Poznaliśmy literę k, K, jak koperta lub Kamil. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę k na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy złożone z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K.
Listopadowe wydarzenia przedszkolne:
Dzień Postaci z Bajek, przedszkolaki uczestniczyły w bajkowym spotkaniu przebrane w piękne bajowe stroje. W tym dniu zabawom, konkursom i tańcom nie było końca. Przeniesienie dzieci
w świat bajek sprawiło przedszkolakom dużo radości.
Z okazji Święta Odzyskania Niepodległości poznaliśmy wydarzenia historyczne dotyczące dziejów odzyskania przez Polskę niepodległości oraz ważną postać Józefa Piłsudskiego. Oglądając film „Polak Mały” przypomnieliśmy sobie symbole narodowe: flagę, hymn, godło. Śpiewaliśmy hymn państwowy i wykonaliśmy flagę Polski.
W przedszkolu gościliśmy “Teatr Lalek Igraszka”, który zaprezentował spektakl pt. “Podróż za horyzont”. Dzieci mogły dowiedzieć się jak ważna jest przyjaźń i o tym, że nie należy nikogo oceniać zbyt pochopnie. Przedszkolaki miały okazję nazywać znane im kolory.
25 listopada był Światowy Dzień Pluszowego Misia. Tego dnia każdy przyszedł do przedszkola ze swoim małym lub dużym przyjacielem – Misiem. Każdy był piękny, wyjątkowy. Uroczysty dzień rozpoczął się wspólną zabawą w misiowej krainie. Dzieci poznały historię święta, bawiły się przy piosenkach o misiach. Ten dzień w przedszkolu pełen był uśmiechu oraz wspólnej zabawy, jednak najwięcej radości sprawił dzieciom sam fakt zaprezentowania swojego misia kolegom i możliwość zabawy z pluszakiem.
Podczas zabawy andrzejkowej poznaliśmy zwyczaje i tradycje andrzejkowe. Tajemnicza dekoracja sali oraz wróżki sprawiły, że przedszkolaki przeniosły się w krainę czarów, wróżb i tańców.