Luty w Przedszkolu na Wiejskiej

Przedszkole Milanówek – Luty

3/4latki
Lutowe rozmowy rozpoczęliśmy od omawiania odpowiedzialności. W kontekście między innymi przyjaźni, czy bycia dyżurnym, uczyliśmy się odpowiadania za swoje czyny oraz ponoszenia konsekwencji – związanych z dbaniem o siebie, o kogoś lub o coś. Szczególnym rodzajem odpowiedzialności, jest ta za naszą planetę, choć dla dzieci było to zbyt abstrakcyjne, warto było im uświadomić dbałość o dom, przedszkole, ulicę, czy plac zabaw.
Na podstawie wiersza o małej kropelce oraz pomocnych szablonów dowiadywaliśmy się o sposobie krążenia wody w przyrodzie. Badaliśmy, jak szybko paruje woda, gdzie mogła się ukryć w naszym przedszkolu. Trenowaliśmy matematykę, zastanawiając się ile kubków wody mieści się w butelce, lepiliśmy małe kropelki z plasteliny, dzięki czemu ćwiczyliśmy małą motorykę. Utwór o Piotrusiu i powietrzu uzmysłowił nam, czym jest powietrze i gdzie się ukrywa. Okazało się, że ono może nadać czemuś kształt, przenieść zapach. Natomiast krasnoludek Nudek uzmysłowił nam jak potrzebny i niebezpieczny zarazem, może być ogień. Dzięki rozmowom, burzy mózgów, zabawom, eksperymentom i badaniom przekonaliśmy się, jak duża jest siła żywiołów. Stworzyliśmy plakaty żywiołów i dopasowywaliśmy napisy do czytania globalnego.
W kolejnych tygodniach mały Krzyś pokazał nam, że warto oszczędzać, a zbierając drobne pieniążki, można spełnić wielkie marzenia. Dlatego my stworzyliśmy własne żabo-skarbonki.
Wybraliśmy się również na wielką wyprawę, tworzyliśmy pojazdy, utrwalając nazwy figur geometrycznych. Dzieliliśmy środki transportu na lądowe, powietrzne i wodne. Rozwijaliśmy koordynację wzrokowo–słuchową oraz umiejętność wypowiadania się na określony temat. Poznaliśmy marzenia dziadka o pojazdach w dowcipnym utworze, który zachęcił nas do literkowych zabaw, swobodnych wypowiedzi oraz budowania pewności siebie.
W ostatnich dniach rozwiązywaliśmy wiele zagadek słuchowych dotyczących egzotycznych owoców i dzikich zwierząt. Poznawaliśmy afrykańskie rytmy. Cała ta podróż, choć w przedszkolnej sali zachęcała nas do poznawania nowych smaków, poznania zwyczajów wybranych dzikich zwierząt, czy radosnych pląsów, co budowało poczucie przynależności do grupy.
Ponadto stworzyliśmy swój mały kosmos i już wiemy co wokół czego krąży i dlaczego ludzie nie spadają z kuli ziemskiej, chociaż ta jest okrągła.
Dzień kota i dinozaura to czas przygód, wesołych zabaw, poznania ciekawostek i zatopienia się w świat tych wspaniałych i tajemniczych stworzeń. A gdzieś pomiędzy serdeczny i pełen uczyć dzień Walentynek oraz pyszny i tłusty czwartek pachnący naszymi własnymi wypiekami. Mniam…

5 latki
W lutym zima pokazała swoje prawdziwe oblicze. Podczas spacerów i zabaw w naszym ogrodzie przedszkolnym „szczypała w uszy, szczypała w nosy, mroźnym śniegiem prószyła w oczy”.
Razem z przedszkolakami zaczęliśmy myśleć już o cieplejszym powiewie wiosny.
Na początku lutego odbyliśmy podróż do krainy baśni, bajek i legend. Rozmawialiśmy o tym, czym różnią się bajki od baśni oraz co to jest morał. Przedszkolaki nie tylko słuchały czytanych bajek, ale również sami tworzyli krótkie bajki, doskonaląc słuch i tworząc rymy. Wspólnie zastanawialiśmy się, do czego potrzebne nam bajki i w jakich sytuacjach mogą nam pomóc. Wasze pociechy rozwiązywały zagadki słowne, losowały różne postacie, odgadywały z jakich bajek są znane. Zainspirowani historią Pinokia rozwijaliśmy twórcze myślenie oraz kreatywność. Przypomnieliśmy sobie kilka baśni, analizowaliśmy zachowania bohaterów, próbowaliśmy wymyślać inne zakończenia oraz to, jak inaczej mogłyby postąpić postacie. Odróżnialiśmy rzeczywistość od tego, co jest fikcją. W minionym tygodniu poznaliśmy nową literę – B, b. Ozdobiliśmy szablon z literą, utrwalając jej zapis i kształt. Wiele radości sprawiło przedszkolakom szukanie słów rozpoczynających się tą głoską. Do świata legend zabrał nas Bazyliszek, Smok Wawelski oraz Wars i Sawa, których historie poznaliśmy. Dzieci tworzyły własnych bohaterów i wymyślały swoje opowieści. Jak zwykle pracowaliśmy nad rozwojem samodzielności. Co najważniejsze, świetnie się przy tym bawiliśmy.
W kolejnym tygodniu panował u nas karnawałowy nastrój. Przedszkolaki dowiedziały się, czym jest karnawał i jak obchodzi się go w różnych częściach świata, np. w Wenecji, czy Rio De Janeiro. Wspólnie ćwiczyliśmy podstawowy krok samby. Rozmawialiśmy o strojach karnawałowych. Zainspirowani maskami weneckimi sami zrobiliśmy podobne. Doskonaliliśmy spostrzegawczość, wyszukując różnice i podobieństwa między strojami. W minionym tygodniu poznaliśmy literę N, n oraz liczbę 0. Doskonaliliśmy rozpoznawanie nowej litery i nowej liczby wśród innych znaków oraz ćwiczyliśmy sprawność rąk.
Następny tydzień to kolejny interesujący temat, czyli wynalazki. Dla dzieci istnienie wielu urządzeń czy przedmiotów, których używamy na co dzień, jest oczywiste i trudno sobie wyobrazić, jak mogłoby wyglądać życie bez nich. Zastanawialiśmy się wspólnie, jaka jest różnica między odkryciem a wynalazkiem i jak wyglądałby świat bez najważniejszych wynalazków, np. ognia czy koła. Przedszkolaki poznały dawne odpowiedniki współczesnych urządzeń, wysłuchały ciekawostek dotyczących znanych polskich wynalazców. Bawiliśmy się w “Głuchy telefon”, ale tym razem przekazywaliśmy sobie hasła za pomocą gestów. Rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób na przestrzeni wieków oświetlano domy.
Dzieci poznały kolejną literę P, p. Oprócz utrwalania jej wyglądu rozpoznawania jej wśród innych, próbowaliśmy czytać sylaby i układać proste słowa zawierające tę literę.
Mimo iż tematyka ostatniego lutowego tygodnia dotyczyła zamierzchłych czasów, bardzo przypadła naszym uczniom do gustu. Dzieci poszerzały wiedzę na temat śladów przeszłości, zdobyły informacje dotyczące dinozaurów, przodków człowieka, starożytnych cywilizacji. Nazwy dinozaurów były pretekstem do ćwiczeń słuchowo – artykulacyjnych. Przedszkolaki ćwiczyły swoje ręce, tworząc dinozaury metodą origami. Dzieci dowiedziały się, jak wyglądało codzienne życie jaskiniowców. Zainspirowani rysunkami na ścianach jaskini w Lascaux, na szarym papierze, który powiesiliśmy na ścianie w naszej sali, przedszkolaki z pomocą węgla zamieściły swoje rysunki. Dzięki różnym aktywnościom zdobyliśmy wiedzę o dinozaurach: kiedy żyły, gdzie mieszkały, co jadły, jak wyglądały, jak się rodziły, skąd wiemy, że istniały. Przedszkolaki z przejęciem obserwowały jak topnieją lodowe jajka oraz jak się rozpuszczają barwiąc wodę na kolory tęczy i co się w nich ukryło. Wasze pociechy poznały różne teorie mające dać odpowiedź na pytanie: dlaczego dinozaury wyginęły? Zgłębiając jedną z przyczyn zrobiliśmy eksperyment z wulkanem i lawą. Oprócz wspaniałej zabawy i niezwykłych wrażeń towarzyszących obserwowaniu”wybuchu” dzieci dowiedziały się, dlaczego zaszła taka reakcja.
W minionym tygodniu poznały liczbę 10 w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Stale doskonaliliśmy sprawność rąk podczas rysowania, kolorowania, pisania szlaczków, wycinania. W czasie spacerów obserwowaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie i szukaliśmy oznak zbliżającej się wiosny. Zaprosiliśmy koleżanki i kolegów na spotkanie z miesiącami. Drodzy Rodzice, dziękuję bardzo za Waszą pomoc w przygotowaniu dzieci do naszego comiesięcznego dnia poezji. Jak zawsze jestem pod ogromnym wrażeniem waszej pomysłowości
i kreatywności.

6 latki
W pierwszym tygodniu lutego rozmawialiśmy o naszych ulubionych bajkach, baśniach, oraz występujących
w nich postaciach. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda teatr i kto w nim pracuje, a także w jaki sposób należy się zachowywać w teatrze podczas przedstawienia. Poznaliśmy różne rodzaje teatralnych lalek – kukiełki, marionetki, pacynki. Eksperymentowaliśmy również z teatrem cieni. Bawiliśmy się w kupowanie biletów na przedstawienie, ćwicząc przy tym obliczenia pieniężne.
Poznaliśmy znak =. Układaliśmy elementy w taki sposób, by było ich tyle samo, co innych.Drugi tydzień lutego był przepełniony muzyką i zabawą. Rozmawialiśmy o balach karnawałowych, przebraniach, tańcach
i wspólnej zabawie. Przygotowywaliśmy maski na przedszkolny bal karnawałowy.
Klasyfikowaliśmy figury geometryczne oraz przedmioty związane z balem, przeliczaliśmy je. Wybieraliśmy elementy zgodnie z podanymi cechami, np. duże, żółte.
Poznaliśmy literę n, N, uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę n na początku,
w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy z poznanych liter.
W kolejnym tygodniu poznawaliśmy tajemnice kosmosu – nazwy obiektów, które znajdują się w kosmosie, nazwy i położenie planet, układ wybranych gwiazd. Wspólnie zastanawialiśmy się, dlaczego istnieje dzień i noc, a także jak różni się długość cienia rzucanego przez patyk o różnych porach dnia.
W wyobraźni odbywaliśmy loty kosmiczne i spotykaliśmy przedstawicieli innych Galaktyk.
Poznaliśmy liczbę 6. Przeliczaliśmy elementy, dokładaliśmy i zabieraliśmy elementy ze zbioru, tak aby została ich podana liczba. Uczyliśmy się pisać cyfrę 6.
Poznaliśmy literę r, R, uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę r na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy złożone z poznanych liter.
W ostatnim tygodniu miesiąca odbyliśmy podróż do prehistorycznych czasów: rozmawialiśmy o tym, jak wyglądała wtedy Ziemia, rośliny i zwierzęta, w tym dinozaury. Dowiedzieliśmy się, że węgiel i sól to pozostałości po pradawnych czasach. Poznaliśmy wygląd i zwyczaje jaskiniowców. Odkrywaliśmy tajemnice zawodu archeologa. Poznaliśmy literę s, S, uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę s na początku, w środku
i na końcu podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy z poznanych liter.
Wydarzenia z lutego:
– Dzień Babci i Dziadka to dzień niezwykły, nie tylko dla naszych przedszkolaków, ale przede wszystkim dla babć i dziadków. Z tej okazji przygotowaliśmy specjalny program artystyczny – wierszyki i piosenki oraz upominki.
– Walentynki – dzieci poznały tradycje walentynkowe, poprzez liczne zabawy matematyczne, teatralne
i ruchowe każdy miał okazję rozpoznać uczucia innych oraz wyrazić swoje.
– 17 lutego obchodziliśmy Dzień Kota  w tym dniu poznaliśmy wiele ciekawostek na temat kotów, oglądaliśmy książki i bajkę „Przygody kota Filemona”. Przedszkolaki chętnie wypowiadały się na temat swoich kotków. Rozmawialiśmy na temat odpowiedzialności
i empatii wobec zwierząt.
– Dzień Dinozaura – dinozaury dawno wyginęły ale nie przestają nas fascynować. Nasze dzieci znają wiele ciekawostek o życiu dinozaurów, ich nazwach, wielkości, o tym gdzie mieszkają i czym się żywią. Spędziliśmy cudowny dzień w świecie dinozaurów dzięki licznym zabawom oraz sporej dawce nauki.