Marzec w Przedszkolu na Wiejskiej

Przedszkole Milanówek – Marzec

3/4 latki

W pierwszych dniach miesiąca staraliśmy się być dociekliwymi odkrywcami. Rozwijaliśmy koncentrację uwagi i słuchania ze zrozumieniem oraz umiejętność myślenia analitycznego. Wszystko to oczywiście podczas zabaw dydaktycznych, przy których zwracałyśmy uwagę na zgodną współpracę podczas działań. Eksperymentowaliśmy z kolorami, zaskoczeni efektami. Bawiliśmy się w detektywów, którzy odnajdują odciski palców i porównują je ze sobą. W zabawie „spostrzegawcze oko” ćwiczyliśmy pamięć. Zastanawialiśmy się do czego służą narządy zmysłów, wskazywaliśmy je i utrwalaliśmy nazwy. Podczas zabaw sensorycznych dotykaliśmy, wąchaliśmy, smakowaliśmy… Było zaskakująco Wielokrotnie podczas zajęć przeliczaliśmy, rozpoznawaliśmy kształty, literki, próbowaliśmy łączyć w pary przedmioty, czy odnajdywać różnice między dwoma obrazkami. Stworzyliśmy sensoryczne dłonie ze skrawków materiałów: miękkich, szorstkich, twardych, gładkich itp. Zrobiliśmy również okulary, przez które mogliśmy oglądać świat na taki kolor, jaki lubimy
Przez chwilę porozmawialiśmy o szczerości: postawie charakteryzującej się przekazywaniem swoich myśli, uczuć i przekonań. Szczerych ludzi cechuje prawdomówność, otwartość oraz brak udawania i skrywania swoich uczuć. Szczerość jest nieodłącznym elementem przyjaźni i dobrych relacji. Słuchane teksty czy zabawy integracyjne zachęcały dzieci do przyjęcia takich właśnie postaw.
Następnie zaczęliśmy się coraz bardziej przyglądać aurze za oknem oraz wypatrywać wiosny. Poznawaliśmy zjawiska zwiastujące zmiany pór roku. Uczyliśmy się komunikować, czekać na swoją kolej, stawiać tezy. Uznaliśmy jednak, że „w marcu jak w garncu” wszystko na raz i śnieg, i deszcz, i ciepłe promienie słońca. A więc przywoływaliśmy wiosnę piosenkami, rysunkami, przygotowaliśmy dla niej koronę, sami zamienialiśmy się w Wiosenki i Wiosnków  Nawet pomagaliśmy, aby wokół nas szybciej pojawiły się roślinki. Posadziliśmy fasolki w przezroczystych „doniczkach – słoiczkach”, bo chcieliśmy zobaczyć: czy korzeń, czy łodyga szybciej rośnie? Posialiśmy owies, żeby na święta był mini łączką dla malutkiego baranka, zajączka, a może króliczka.
No właśnie, Wielkanoc już niedługo. Poznawaliśmy wybrane tradycje związane z tym czasem. Podczas zabaw rozwijaliśmy koordynacje wzrokowo – słuchowo – ruchową. Podczas zabawy matematycznej wykorzystywaliśmy pisanki, zrobiliśmy też takie duże, kolorowe.. Podczas zajęć gimnastycznych były ćwiczenia wyprostne, zabawy bieżne oraz naśladowcze, ćwiczenia na zwinność oraz takie przeciw płaskostopiu. Zajęcia twórcze oraz grafomotoryczne ćwiczyły nasze rączki, przygotowując nas do prawidłowego trzymania przedmiotów oraz posługiwania się nimi kiedy rysujemy, wycinamy, piszemy…
Niestety nasza przedszkolna przygoda z nauką i zabawą na jakiś czas została przerwana, liczę jednak, że niebawem się zobaczymy i będziemy kontynuować nasze ważne małe-wielkie przedszkolne sprawy.

5 latki

Pierwszy tydzień marca poświęciliśmy folklorowi. Przedszkolaki podjęły próby zrozumienia metaforycznych mądrości ludowych – przysłów związanych z marcem, wiosną i wodą. W minionym tygodniu dzieci wzięły udział w zabawach badawczych z wodą, stawiały hipotezy i je weryfikowały. Doświadczenia dotyczyły rozpuszczalności w wodzie różnych substancji znanych dzieciom. Przedszkolaki poznały kolejną literę – W, w i wykonały różne ćwiczenia utrwalające jej kształt. W temacie folkloru nie mogło zabraknąć strojów ludowych z różnych regonów Polski . Dzieci poznały stroje góralskie, krakowskie, czy łowickie. Nie zabrakło również ćwiczeń doskonalących umiejętności matematyczne.
W najbliższym tygodniu przyjrzymy się nadchodzącej wiośnie.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o tym, co to jest przedwiośnie i jakie zmiany zachodzą wtedy w przyrodzie. Zastanawialiśmy się nad tym dlaczego w marcu jest jak w garncu. W zrozumieniu tego przysłowia pomogło nam codzienne obserwowanie zjawisk pogodowych i zaznaczanie ich za pomocą symboli na kalendarzu pogody. Przedszkolaki poznały nazwy pierwszych wiosennych kwiatów. Na pierwszych marcowych spacerach obserwowaliśmy zmiany zachodzące w mijanych ogródkach. Widzieliśmy pąki liści i pierwsze przebiśniegi, co jeszcze bardziej utwierdziło nas w przekonaniu, że wiosna tuż, tuż. Wiedzieliśmy już, że przy tak zmiennej marcowej pogodzie ważne jest, aby dobrać odpowiedni ubiór. Dzieci oglądały cebule kwiatów: hiacyntów, tulipanów i szafirków oraz cebulę – warzywo. W sali założyliśmy naszą małą hodowlę, posadziliśmy cebulki, posialiśmy rzeżuchę i codziennie je podlewając, obserwowaliśmy zachodzące zmiany. Dzięki temu przedszkolaki dowiedziały się, jak bardzo rośliny potrzebują światła, wody i odpowiedniej temperatury, aby pięknie rosnąć. Przekonaliśmy się, że wiosna to pracowita pora roku. Rozmawialiśmy z przedszkolakami o porządkach i pracach, które wykonuje się wiosną w ogródkach. Oglądając ilustracje przedszkolaki dowiedziały się, jakich narzędzi używa ogrodnik. My również zamieniliśmy się w ogrodników. Zainspirowani historią Jasia i magicznej fasoli my również zasadziliśmy fasolki, które jak wyrosną dotrą do zamku olbrzyma Wasze pociechy poznały literę – C, c. Wyszukiwaliśmy przedmioty, których nazwy zaczynają się tą głoską. Wasze pociechy słuchały wierszy i opowiadań. Rozwijały umiejętności plastyczne tworząc wspaniałe prace. Uczyliśmy się nowych piosenek, przedszkolaki rozwijały swoją samodzielność, umiejętności grafomotoryczne, matematyczne i językowe.
Nareszcie przyszedł dzień, kiedy mogliśmy w pięknych wiosennych koronach przywitać tę długo przez nas wyczekiwaną porę roku. Dzieci rozpoznawały i podawały nazwy odgłosów wiosny, nie tylko tych wydawanych przez ptaki. Stworzyły wiosenną orkiestrę z przedmiotów codziennego użytku. Omówiliśmy temat nowalijek. Dzieci dowiedziały się, jakie świeże warzywa pojawiają się wraz z nadejściem wiosny. W minionym tygodniu zajmowaliśmy się również wiosennymi zwierzętami – motylami i ślimakami. Przedszkolaki poznały cykl życia gąsienicy, dowiedziały się, w jaki sposób przeobraża się w motyla. Dla utrwalenia tej wiedzy Wasze pociechy wykonały pracę plastyczną, którą można było podziwiać w naszej szatni. Obaliliśmy również mit, że ślimak zjada pierogi. Przedszkolaki poznały nową literę – G, g, wyszukiwały przedmioty, których nazwy zaczynają się tą głoską. Dzieci przygotowywały swoje ręce do pisania o kreśliły po śladzie wzory litero podobne.
Pod koniec marca rozmawialiśmy o zwierzętach mieszkających na wsi. Przedszkolaki poznały nazwy zwierząt hodowlanych oraz ich młodych, poznały nazwy miejsc, w których mieszkają. Zagadki słuchowe pozwoliły dzieciom na rozpoznawanie nazw zwierząt po ich głosach. Dzieci poznały budowę jajka, rozmawialiśmy o tym, jakie potrawy możemy przygotować z jajek. Zastanawialiśmy się, skąd się bierze ser, jakie produkty powstają z mleka i czy mleko jest dobre dla naszego zdrowia. Przedszkolaki dowiedziały sie także, skąd się bierze wełna. Wasze pociechy poznały literę – Ł, ł. Tropiliśmy nową głoskę w otoczeniu i na ilustracjach.

6 latki

W pierwszym tygodniu uważnie obserwowaliśmy przyrodę – staraliśmy się odszukać oznaki nadchodzącej wiosny. Nasze obserwacje zapisywaliśmy w kalendarzu pogody. Rozmawialiśmy o wiosennych zmianach przyrody – powracających ptakach, pierwszych wiosennych kwiatach, pączkach na drzewach, baziach. Utrwalaliśmy znajomość nazw dni tygodnia. Przypomnieliśmy sobie, jak ważne jest ubieranie się zgodnie z warunkami atmosferycznymi. Wyjaśniliśmy sobie znaczenie powiedzenia „w marcu jak w garncu” Poznaliśmy literę g, G, jak garnek lub Gutek. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę g na początku i w środku podawanych wyrazów. Podejmowaliśmy próby czytania wyrazów z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, G.      W drugim tygodniu rozmawialiśmy na temat tego, co rośnie wiosną. Poznaliśmy wiele wiosennych kwiatów. Dowiedzieliśmy się, że niektóre kwiaty wyrastają z cebulek. Omawialiśmy wygląd kwiaciarni oraz zajęcia pracujących tam osób. Zastawialiśmy się, co jest potrzebne do życia roślinom. Samodzielnie rozsadzaliśmy kwiaty. literę c, C jak cebula lub Celina. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę c na początku i w środku podawanych wyrazów. Próbowaliśmy czytać wyrazy z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B, N, S, G, C.                                                 W trzecim tygodniu kontynuowaliśmy temat wiosny. Poznaliśmy przedmioty, dzięki którym możemy posprzątać w domu, a także te, które pomogą w pracach porządkowych w ogrodzie. Dowiedzieliśmy się, jak wyglądają popularne wiosenne ptaki: bocian, jaskółka, kukułka, skowronek. Podczas spacerów obserwowaliśmy zachowanie ptaków, wypatrywaliśmy gniazd wśród gałęzi drzew. Wskazywaliśmy kierunek pisania i analizowaliśmy kształt litery „j”, „J”. Poznaliśmy tradycje związane z przygotowaniami do świąt, wspólnie upiekliśmy babkę oraz sialiśmy owies i rzeżuchę. Jak co roku pamiętał o przedszkolakach zajączek wielkanocny, który zostawił mnóstwo słodkości i sprawił każdemu dużo radości. W takiej radosnej atmosferze złożyliśmy sobie świąteczne życzenia, mając nadzieję na szybki powrót do przedszkola.

Oto najważniejsze wydarzenia z miesiąca marca:

Dzień matematyki – w tym dniu przedszkolaki uczestniczyły w zadaniach, grach i zabawach matematycznych. Chęć do zabawy sprawiła, że wszyscy się angażowali i przyjemnością rozwiązywali zagadki.

Światowy Dzień Zespołu Downa – kolorowe skarpety – tego dnia dzieci wysłuchały książkę „Żółte kółka. Poznaliśmy historię dziewczynki z zespołem Downa. Dzieci nie tylko dowiedziały się czym jest zespół Dawna, ale także poznały codzienne trudności osób niepełnosprawnych. Poprzez zabawę dzieci mogły się wcielić w osoby niepełnosprawne np. niewidome, niepełnosprawne ruchowo. Na znak solidarności z osobami z Zespołem Downa wszyscy założyliśmy dwie róże skarpetki.

Powitanie Wiosny – długo wyczekiwana, przyszła…WIOSNA.  Wspólnie powitaliśmy wiosnę piosenkami oraz zabawami plastycznymi i muzycznymi. Mamy nadzieje, że wiosna zostanie z nami na dobre.