Październik w przedszkolu na Wiejskiej

3 latki

W pierwszym tygodniu postanowiliśmy doświadczać jesień wszystkimi zmysłami. Byliśmy na spacerze w lasku pełnym jesiennych kolorów, dźwięków i zapachów. Część darów jesieni zabraliśmy do przedszkola – przydadzą się do różnego zabaw plastycznych i ruchowych, gdy na świecie zagości zima. Wykorzystaliśmy część zgromadzonych skarbów podczas różnych zabaw , na przykład w naśladowanie wiewiórek. Dzieci dowiedziały się, co to znaczy, że przyroda postanowiła „zasnąć” na zimę i dlaczego tak się dzieje, z czym się to wiąże. Poza tym poznały jesienne rośliny, takie jak wrzosy.

W drugim tygodniu dzieci dowiedziały się, które zwierzęta przygotowują się do zimowego snu (niedźwiedzie, jeże) i gdzie ją spędzają – poznały słownictwo związane z tą tematyką (gawra, sterta liści). Poznały też zwierzęta, które są aktywne przez całą zimę, a wcześniej przygotowują się do zimy, robiąc zapasy (wiewiórka, mysz). Poszerzyły wiedzę na temat ptaków, które zostają z nami na zimę i tych, które odlatują do ciepłych krajów, by tam przeczekać najzimniejszą porę roku w Polsce. Dowiedziały się, do czego ptakom służą pióra.

W trzecim tygodniu kontynuowaliśmy temat związany z jesienią, ze względu na bogactwo owoców, warzyw. Ten tydzień, to świetna okazja do tego, aby poznać nową wartość, jaką jest ZDROWIE. W koszyku pani Jesieni znaleźliśmy m.in. cebulę, wokół której zbudowaliśmy wiele atrakcyjnych aktywności dla dzieci – maluchy sprawdziły, jak cebula wygląda w środku, przygotowały zdrowy syrop z cebuli. Dowiedziały się, co to znaczy i jak ubrać się „na cebulkę”. Przedszkolaki poznały też dynię – określiły jej kształt, kolor, wygląd. Poza tym poszukiwały figur geometrycznych ukrytych w kształtach przedmiotów dookoła nas: koło, trójkąt i kwadrat.

Ostatni tydzień października to wspólne rozmowy o Polsce. Przeczytaliśmy wiesz „Nasze podwórko” Ludwika Jerzego Kerna, pozwoliło to dzieciom oswoić, zrozumieć co to jest Polska. Nasze rozmowy uświadomiły im także, jak każdy przedszkolak może okazywać szacunek do naszej ojczyzny, jak dbać o najbliższe otoczenie, byśmy czuli się w nim dobrze, jak odnosić się z szacunkiem do ludzi i przyrody. Poza tym dzieci poznały różnice między miastem i wsią.

Październikowe wydarzenia:

Dzień Zdrowego Uśmiechu – „Bo to bardzo ważna rzecz żeby zdrowe zęby mieć” Na zajęciach pod hasłem „Dzień zdrowego uśmiechu” dzieci kształtowały prawidłowe nawyki w zakresie higieny jamy ustnej. Podczas zabaw dydaktycznych i filmu edukacyjnego przedszkolaki zdobyły wiedzę jak należy dbać o piękny uśmiech.

„Pomagamy Zwierzętom” – dziękuje wszystkim dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w akcji dla zwierząt bez domów.  Zebraliśmy baaardzo dużo puszek i worków z żywnością, koców, ciepłych legowisk, smyczy, misek. Celem akcji jest uwrażliwienie dzieci na problemy i potrzeby zwierząt. Zebrane dary dla zwierząt przekażemy do schroniska w Milanówku.

4 latki

Pierwszym tematem tygodnia było przygotowanie zwierząt do zimy. Dzieci bardzo interesują się światem zwierząt, a w poznaniu zwyczajów niektórych z nich (sarna, bocian, jeż, niedźwiedź, wiewiórka), pomogły im wiersze i rymowanki. Ponadto podczas zajęć dydaktycznych, utrwalały zdobyte wiadomości o zwierzętach, rozwiązywały zagadki, a podczas zabaw matematycznych przeliczały, segregowały ich zapasy w papierowych dziuplach.

W drugim tygodniu omawialiśmy treści związane z „jesienią w sadzie”. Dzieci poznały popularne polskie jesienne owoce, nazwy drzew owocowych: jabłoń, grusza, śliwa, a także różne przetwory, które z tych owoców można przygotować. Treści skupione wokół zagadnień związanych z owocami i sadem pomogły dzieciom uporządkować następujące utwory literackie: opowiadanie „O tym jak Skrzata Obałka oczarował jesienny sad” oraz wiersze „Owocowe drzewa”, „Kto powie”, „Kompot maluszka”. Do utworów wierszowanych dzieci wykonywały ilustracje ruchowe, mini inscenizacje oraz działały matematycznie.

Kolejny tydzień to czas odkrywania i smakowania warzyw. Dzieci poprzez liczne wiersze, masażyki, zabawy paluszkowe i rymowanki poznawały różne rodzaje warzyw oraz czynności jesienne wykonywane w ogrodzie związane z pracą ogrodnika. Przedszkolaki zastanawiały się również, w jaki sposób rosną warzywa, które części pietruszki, marchewki, buraka czy ziemniaka są jadalne i gdzie one rosną – nad ziemią czy w ziemi. Wielkie zdziwienie na twarzach dzieci wywołało odkrycie, że każda pietruszka czy marchewka była kiedyś malutkim nasionkiem. Dzieci posłuchały także opowiadania pt. „O życzliwym zającu i jego nieuprzejmym bracie” autorstwa M. Szeląg i utrwaliły wiadomości na temat uprzejmych i życzliwych zachowań. Zastanawiały się również nad tym, czy bycie życzliwym się opłaca i dlaczego nie warto  być niemiłym i opryskliwym.

W czwartym tygodniu przedszkolaki poznawały symbole związane z Polską.  Przypomniały sobie kolory flagi, tworzyły zbiory przedmiotów w tych barwach, kolorowały flagę według wzoru na karcie pracy oraz bawiły się w różne zabawy ruchowe. Na podstawie ilustracji oraz wiersza Cz.Janczarskiego pt. „Co to jest Polska” przedszkolaki dowiedziały się, że nasz kraj to nie tylko biało-czerwona flaga czy mapa, ale to także góry, rzeki, morze, ulice, domy czy kwiaty w ogrodzie lub obłoki. Wspólnie stworzyliśmy „Kącik Emocji”, by kształtować umiejętność kontrolowania złości. Nie zapomnieliśmy również o codziennych wyjściach na świeże powietrze, podczas których Wasze pociechy bawiły się w zabawy dowolne, spacerowały po okolicy, obserwowały zachowania ptaków oraz brały udział w zabawach ruchowych.

Wydarzenia z października:

Dzień Zdrowego Uśmiechu – „Bo to bardzo ważna rzecz żeby zdrowe zęby mieć” Na zajęciach pod hasłem „Dzień zdrowego uśmiechu” dzieci kształtowały prawidłowe nawyki w zakresie higieny jamy ustnej. Podczas zabaw dydaktycznych i filmu edukacyjnego przedszkolaki zdobyły wiedzę jak należy dbać o piękny uśmiech.

„Pomagamy Zwierzętom” – dziękuje wszystkim dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w naszej przedszkolnej akcji pomocy zwierzętom bez domów. Jej celem było uwrażliwienie dzieci na problemy i potrzeby zwierząt. Dzieci z dużym zaangażowaniem opowiadały o tym, w jaki sposób pomagają zwierzętom, a Wy rodzice pomogliście kupując pokarm dla psów i kotów, koce, miski, smycze, legowiska. Dziękujemy . Zebrane dary przekażemy do schroniska w Milanówku.

Wycieczka do Manufaktury Czekolady – Każdy przedszkolak miał okazję zaprojektować własna tabliczkę czekolady z dodatkiem wybranych owoców liofilizowanych i bakalii. Poznaliśmy proces produkcji czekolady od samego ziarenka, aż po tabliczkę. Próbowaliśmy cieplutkiej mlecznej czekolady a na koniec własnoręcznie pakowaliśmy czekoladę w wybrane opakowania.

Wycieczka do papugarnii „Carmen” – wspaniale było przenieść się do barwnego świata tych tropikalnych ptaków, obserwować radość przedszkolaków, kiedy papugi siadały na ich głowach, rękach, ramionach i skubały przygotowane dla nich ziarenka.

Wycieczka do Teatru Kamienica – było dużo radości, śpiewu, tańca, rozmów z widzami, a niektórzy mogli nawet wystąpić na scenie. Po przedstawieniu Jaś i Małgosia zostaliśmy zaproszeni na warsztaty, na których odkryliśmy tajemnice powstania przedstawienia.

5 latki

Malowała jesień… oj malowała, najpiękniejszymi kolorami: nasze spacery, naszą naukę, nasze piosenki oraz zabawy. I to przez cały miesiąc! Pani Jesień, dziękujemy!
Październik przywitał nas Dniem Zdrowego Uśmiechu – tego dnia szczególnie dużo się do siebie uśmiechaliśmy, bo okazuje się, że śmiech to zdrowie, śmiech to ćwiczenia, śmiech to sposób na kłopotki. My zrobiliśmy sobie medale, bo jesteśmy mistrzami, a Wy?
Przez wszystkie tygodnie października staraliśmy się dostrzegać piękno w najbliższym otoczeniu. Często słuchaliśmy opowiadań oraz wierszy o tematyce jesiennej. Kształtowaliśmy dzięki temu słuch fonematyczny i spostrzegawczość słuchową. Staraliśmy się budować pozytywne więzi z najbliższymi. Współdziałaliśmy w zespołach podczas gier i zabaw. Poszerzaliśmy wiedzę na temat gatunków drzew oraz skarbów, które nam dają. Ćwiczyliśmy pamięć, uwagę oraz poczucie rytmu podczas śpiewania piosenek. Ależ my to lubimy robić… na pewno nas czasem słyszycie.
Dużo wycinaliśmy, kreśliliśmy szlaczki, rysowaliśmy wzory, czasem nawet pisaliśmy. Zawsze przypominaliśmy sobie o zachowaniu zasad bezpieczeństwa przy posługiwaniu się różnymi przyborami. Po cichutku podglądaliśmy życie zwierząt, tych z naszych parków i lasów. Oprócz rozmów o ich wyglądzie i zwyczajach lubiliśmy sobie omówić głoski, na jakie zaczyna się ich nazwa, dzieliliśmy na sylaby, przeliczaliśmy.
Staraliśmy się czytać globalnie krótkie wyrazy, rozwijaliśmy dzięki temu spostrzegawczość słuchową i wzrokową. Poznawaliśmy spiżarnie i te zwierzęce i te ludzkie, każde pełne smakołyków. Smakołyki zwierząt pozostawiliśmy im, ale te, które zostały zamknięte w słoikach, trochę zaczęliśmy podjadać… Dżem zagryzaliśmy kiszoną (własnoręcznie!) marchewką, a ogórek wyciągnięty z zalewy octowej popiliśmy sokiem z pigwy. Poza tym przygotowaliśmy pyszne kanapki, sałatkę jarzynową oraz aromatyczne ciasto dyniowe. Takie rzeczy tylko u nas.
Często bawiliśmy się w wyodrębnianie głosek w nagłosie, szczególnie tych, które przybliżyliśmy sobie w tym miesiącu m, l, t, i. Rozwijaliśmy umiejętności i sprawności manualne w trakcie wykonywania prac plastyczno – technicznych, np. witraża, barwnej papugi, czy jesiennego świecznika.
Jednak to nawiązywanie i budowanie pozytywnych relacji z rówieśnikami było najważniejsze, okazywanie sobie życzliwości, serdeczności, pomocy i uprzejmości. Często pomocna dłoń jest cenniejsza od najdroższej zabawki, a serdeczne ramie kolegi, cieplejsze niż najbardziej miękki kocyk…
W połowie miesiąca uczciliśmy Dzień Edukacji Narodowej pachnąco i na słodko. Rogalikami! Bo czemu nie, wszyscy świętowaliśmy: My Przedszkolaki, Panie, które uczą i które się nami opiekują. Dziękujemy sobie nawzajem, że siebie mamy!
Miesiąc obfitował w podróże, autokarowe przygody. Były warsztaty, takie słodkie czekoladowe, posypane wiśniami, truskawkami i orzechami. Manufaktura Czekolady w Warszawie takie przygotowała. Było również barwnie, GŁOŚNO i egzotycznie. Tym razem to podopieczne Papugarni Carmen w Warszawie dały taki popis. Aż w końcu w Teatrze Kamienica Jaś i Małgosia pokazali nam jak walczyć dobrem, hartem ducha i wyobraźnią. To był niezapomniany czas!!
Jak, co miesiąc całokształt naszych zmagań, trosk, radości, kłopotów i małych sukcesów zakończyliśmy Przeglądem Recytatorskim. Było cudownie, a głośne brawa i uśmiech widowni mówiły same za siebie. Staraliśmy się. Dziękujemy!!!

6 latki

Rozpoczął się październik, za oknami coraz bardziej kolorowo. W naszym przedszkolu odkrywaliśmy na nowo tę bardzo piękną porę roku, która niejednokrotnie potrafi nas zaskoczyć niezwykłością zmian zachodzących w przyrodzie. Na początku października rozmawialiśmy o ciele i zmysłach. Omawialiśmy wybrane narządy i sposób, w jaki dzięki nim odbieramy otaczający świat. Przypomnieliśmy sobie, w jaki sposób powinniśmy codziennie dbać o higienę, byśmy byli zdrowi i nie chorowali. Przy pomocy brokatu zrobiliśmy doświadczenie, które pokazało nam, jak łatwo przenoszą się bakterie z dłoni na dłoń i inne przedmioty. Po zabawie umyliśmy dokładnie ręce w łazience. Jak mogliśmy się przekonać, dzięki eksperymentowi z wodą i pieprzem mydło jest najlepszym sprzymierzeńcem w walce z bakteriami, bo dzięki niemu one uciekają tam, „gdzie pieprz rośnie”. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób możemy dbać o porządek wokół nas, a także o bliższe i dalsze środowisko. Rozwijaliśmy umiejętności matematyczne, przeliczaliśmy elementy w zbiorach, różnicowaliśmy lewą i prawą stronę ciała. Przedszkolaki opisywały obrazki, wypowiadały się na bliskie nam tematy, bo każdy ma prawo mieć własne zdanie i być wysłuchanym przez grupę. Oklaskiwaliśmy koleżanki i kolegów z grupy 5-latków, którzy przedstawili nam opowieść o czterech kotkach. W czasie zabaw w naszym ogrodzie z wielką ochotą grabiliśmy liście, a na zajęciach kulinarnych przygotowaliśmy kompot z jesiennych owoców. Poznaliśmy litery o i O na podstawie wyrazów podstawowych owoce i Ola. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę o na początku, w środku i na końcu podawanych słów, a także kreślić małą i wielką literę. Poznaliśmy cyfrę 1, wskazywaliśmy elementy, które występują wokół nas pojedynczo. Jak w każdym tygodniu wykonaliśmy pracę plastyczną, którą można podziwiać w szatni. Dzień Uśmiechu przypomniał nam, jak ważne jest, aby pamiętać o nim nie tylko od święta, ale na co dzień.

Kolejny tydzień to rozmowy na temat darów jesieni. Rozmawialiśmy o tym, co jesienią dzieje się w ogrodach. Podawaliśmy nazwy warzyw i owoców, dzieliliśmy te nazwy na sylaby i głoski, określaliśmy cechy wybranych warzyw i owoców. Razem z Czerwonym Kapturkiem poznaliśmy kilka gatunków grzybów, wskazując jednocześnie na te jadalne i trujące. Podczas zajęć kulinarnych przygotowaliśmy kanapki z dodatkiem kolorowych warzyw, pamiętając, że ich jedzenie jest tak ważne dla naszego zdrowia. Bawiliśmy się darami jesieni: kasztanami, żołędziami, orzechami, szyszkami. Rozpoznawaliśmy je za pomocą dotyku. Rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób ludzie i zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy. Poznaliśmy litery a, A na podstawie wyrazów aparat i Ala. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę a na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Przedszkolaki odszukiwały literę a w tekstach i pisały ją po śladzie oraz samodzielnie w powiększonej liniaturze. W środę pojechaliśmy na wycieczkę, aby poznać tajemnice czekolady. Dowiedzieliśmy się, jaką drogę muszą pokonać ziarna kakaowca od plantacji do tabliczki czekolady. Smakowaliśmy gorącą czekoladę, oglądaliśmy pokaz temperowania czekolady. Najwięcej radości sprawiło nam przygotowanie swojej własnej tabliczki z ulubionymi dodatkami. Nie możemy się doczekać kolejnej wyprawy.

Trzeci tydzień to rozmowy o zasadach zdrowego odżywiania się. Dzieci zapoznały się z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, omówiliśmy jej kolejne piętra. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób warto spędzać wolny czas, by zachować zdrowie i sprawność. Dowiedzieliśmy się, co należy jeść, by mieć dużo siły i energii. Ćwiczyliśmy pamięć, przygotowując listę zakupów tylko tych produktów, które są dla nas zdrowe. Na zajęciach kulinarnych przygotowaliśmy warzywną sałatkę. Rozmawialiśmy o sposobach ubierania się w poszczególnych porach roku. Przedszkolaki rozwiązywały zagadki dotyczące ubrań, klasyfikowały je według różnych kryteriów: ze względu na rodzaj, na przeznaczenie, pierwszą głoskę w nazwie. Rozpoznawaliśmy różne gabinety lekarskie, np. pediatry, stomatologa, okulisty. W tym tygodniu dzieci utrwalały także nawyk dbania o higienę jamy ustnej. Układaliśmy historyjkę obrazkową przedstawiającą prawidłowy sposób szczotkowania zębów, aby uniknąć próchnicy. Dzieliliśmy wyrazy na sylaby i głoski, kreśliliśmy po śladzie i samodzielnie, wymienialiśmy jak najwięcej wyrazów rozpoczynających się, kończących określoną głoską. Przeliczaliśmy, porównywaliśmy, czego jest więcej, czego mniej. Śpiewaliśmy piosenkę, aby jeszcze lepiej pamiętać, jak ważne jest dbanie o zdrowie. Dzieci poznały cyfrę 1 i jej zapis graficzny. Przeliczaliśmy elementy, ustalaliśmy ile ich jest w zbiorze, oraz który z kolei jest wskazany element. Dzieci wykonały prace plastyczne rozwijające poczucie estetyki i wrażliwości oraz wspierające rozwój motoryki małej (prace można oglądać na wystawach w przedszkolu). Podczas spacerów podziwialiśmy czarujące kolory jesieni.

Pod koniec października odwiedziliśmy jesienny park i las. Oglądając ilustracje, szukaliśmy podobieństw i różnic miedzy parkiem i lasem. Podczas spacerów podziwialiśmy jesienne krajobrazy i szukaliśmy jesiennych skarbów. Znalezione kasztany, żołędzie, czy szyszki posłużyły nam do zabaw matematycznych. Uczyliśmy się rozpoznawać drzewa po ich liściach i owocach. Przedszkolaki dowiedziały się, że w liściach występują różne barwniki, o czym mogliśmy się naocznie przekonać wykonując eksperyment. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego drzewa gubią liście i w jaki sposób przygotowują się do zimy. Poznaliśmy litery i, I na podstawie wyrazów igła i Iga, uczyliśmy się je kreślić po śladzie i samodzielnie. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę i na początku, w środku i na końcu podawanych słów. Zdobywaliśmy informacje o zwierzętach mieszkających w lesie, ich domach i jesiennych zwyczajach. Dzieci słuchały zagadek i rozpoznawały, o jakim zwierzęciu mowa. Wspólnie zastanawialiśmy się, w jaki sposób przygotowują się do zimy. Przedszkolaki dowiedziały się, które z nich zasypiają na zimę, a które nie. Próbowaliśmy odczytywać ich nazwy. Rozmawialiśmy o tym, co jedzą zwierzęta, kto odwiedza paśnik i buchtowisko. Jesienne skarby pobudzały naszą wyobraźnię i były dla nas inspiracją do prac plastycznych. Podczas zajęć kulinarnych w naszej sali unosił się aromat dyniowego ciasta. W minionym tygodniu pojechaliśmy do niezwykłego miejsca – była to Papugarnia Carmen w Warszawie. Wspaniale było przenieść się do barwnego świata tych tropikalnych ptaków, obserwować radość przedszkolaków, kiedy papugi siadały na ich głowach, rękach, ramionach i skubały przygotowane dla nich ziarenka. Byłam dumna z dzieci, że zrobiły wszystko, o co poprosił opiekun papug, aby to spotkanie było przyjemne nie tylko dla nas, ale również dla tych przepięknych ptaków.

Koniec miesiąca był dla nas okazją do doświadczeń, a także obserwacji. Zastanawialiśmy się, dlaczego dni są coraz krótsze. Doświadczenie z globusem i latarką pokazało Waszym pociechom skąd się bierze dzień i noc oraz pory roku, usłyszały o zjawisku ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi. Dzieci dowiedziały się, że następstwem obrotu Ziemi jest czas, a podstawową jednostką czasu – doba. Rozmawialiśmy o sposobach mierzenia czasu, przedszkolaki z sylab układały nazwy różnych zegarów. Oglądaliśmy zdjęcia chmur, zastanawialiśmy się, które z nich zwiastują deszcz i co nam przypomina ich kształt. Przedszkolaki dowiedziały się dlaczego pada deszcz. Poznały historię wodnej wędrówki, którą uzupełnialiśmy odpowiednimi gestami. Przeliczaliśmy kropelki spadające z chmur, porównywaliśmy, gdzie jest ich więcej, a gdzie mniej, dodawaliśmy i odejmowaliśmy. W słoiku wyczarowaliśmy deszcz, który przedszkolaki obserwowały z wielkim przejęciem Sprawdzaliśmy, co pływa, a co tonie, wyniki eksperymentu przedstawialiśmy w formie graficznej. Czytaliśmy historię tygrysa Tadzia, co było wstępem do wprowadzenia litery T, t. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę a na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów. Przedszkolaki odszukiwały literę t w tekstach i pisały ją po śladzie oraz samodzielnie w powiększonej liniaturze. Codziennie obserwowaliśmy pogodę i tworzyliśmy własny kalendarz pogody. Na zajęciach plastycznych zrobiliśmy parasolki, aby chroniły nas przed deszczem. Pojechaliśmy do Teatru Kamienica w Warszawie. Razem z Jasiem i Małgosią wybraliśmy się do lasu, w którym w chatce z piernika mieszka Baba Jaga. Dzięki odwadze i wierze w siebie pomogliśmy rodzeństwu pokonać czarownicę i odnaleźć drogę do domu. Było dużo śpiewu, tańca, rozmów z widzami, a niektórzy mogli wystąpić na scenie. Po przedstawieniu Jaś i Małgosia zdradzili nam tajemnice specjalnych efektów teatralnych.