Przedszkole Milanówek – Październik
3/4 latki
Już minął październik, czas tak szybko biegnie, kiedy tyle się wokół dzieje, kiedy radość wspólnych zabaw, ciekawość w poznawaniu nowych rzeczy, zaskoczenie po udanym eksperymencie oraz cały wachlarz emocji towarzyszy Waszym pociechom każdego dnia ☺
W dwóch pierwszych tygodniach miesiąca poznawaliśmy pracowitość. Przyglądaliśmy się szczególnie pracowitym zwierzętom – pszczołom, mrówkom, pająkom… Obserwowaliśmy jesienne krajobrazy, zapoznawaliśmy z cechami jesiennych darów, które przeliczaliśmy, smakowaliśmy, wąchaliśmy, dotykając czuliśmy różne faktury od gładkiego kasztana, po chropowatą szyszkę, poprzez aromatyczne grzybki znalezione w przedszkolnym ogrodzie. Poznawaliśmy różne kształty i kolory liści, wracaliśmy ze spacerów z szeleszczącymi, złotymi bukietami. Uczyliśmy się również bezpiecznego poruszania się podczas jesiennych spacerów. Rozwijaliśmy ekspresje i wrażliwość muzyczną, kształtowaliśmy poczucie rytmu, ćwiczenie pamięci, doskonalenie sprawności fizycznej. Wdrażałyśmy dzieci do zgodnego współdziałania i czerpania radości ze wspólnych zabaw. Motywowałyśmy do samodzielnego wykonania prac, dzięki temu spod rąk Waszych dzieci wychodziły najeżone kolcami jeże, czy rumiane papierowe jabłuszka.
W drugiej części miesiąca szczególnie zachęcałyśmy do okazywania uprzejmości we wzajemnych relacjach. Wspólnie zaglądaliśmy do koszyka Pani Jesieni, sprawdzaliśmy jaka ciężka jest kapusta, ile warstw ma cebula, co dynia ma w środku☺ Pewnego razu nasze przedszkole było sklepem pełnym soczystych warzyw, innym razem zapachniało koperkiem, bo robiliśmy ogórki małosolne, zdarzyło się też, że jak z najlepszej cukierni unosił się zapach dyniowego ciasta, które sami upiekliśmy. Dzieci poznawały nazwy wybranych drzew owocowych, przeliczały ich owoce. Uczyliśmy się rozpoznawać pierwsze litery wyrazów (ze słuchu), wyklaskiwaliśmy ich sylaby, rozwijaliśmy umiejętność słuchania ze zrozumieniem. Podczas zabaw i pomiędzy nimi często śpiewaliśmy o „Sprzątaniu”, „Abecadle”, co z pieca spadło, o „Trzech kasztankach” oraz „Dwóch malutkich jeżach”☺
W każdej minutce dzieci uczyły się spokojnego czekania na swoją kolej, szanowania innych, empatii wobec osób, które tuż obok potrzebują pomocy, utrzymywania ładu i porządku, wypowiadania na dany temat, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, zgodnej współpracy, budowania atmosfery życzliwości i otwartości… Ile Przedszkolak ma na głowie! ☺
Ponadto w barwnych strojach świętowaliśmy 10lecie Naszego Przedszkola, kilka dni później obchodziliśmy Dzień Uśmiechu. Przenieśliśmy się również w magiczny świat teatru, w podróż za „Magicznym miodem”. Dzień Edukacji Narodowej minął w atmosferze serdeczności, zapachu kwiatów i czekoladek. Dziękujemy! ☺ Na koniec miesiąca w uroczystych strojach udaliśmy się na piękny koncert Filharmonii pt. „Muzyka na dworze Jagiellonów. Wizyta u królowej Bony”.
5-latki
Październik nieśmiało powitał nas jesienną pogodą. Niezrażeni pierwszymi chłodnymi dniami mieliśmy dużo energii na zabawy na świeżym powietrzu oraz grabienie liści, które jak kołderka zaczęły przykrywać nasz plac zabaw.
Na początku października przypomnieliśmy sobie, co to jest Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, utrwalaliśmy nazwy produktów należących do każdego piętra. Śpiewaliśmy piosenkę o „Fikającym zuchu” bo przecież ruch to zdrowie. Na zajęciach kulinarnych przygotowaliśmy mus gruszkowy. Dobieraliśmy strój do pogody, dzieci dzieliły nazwy ubrań na sylaby, szukały liter w ich nazwach. W minionym tygodniu przedszkolaki poznały nową liczbę – 2, co pozwoliło nam na utrwalenie pojęcia para. Wprowadziliśmy również nową literę i głoskę – I, i. Rozmawiając o higienie, zgłębialiśmy temat bakterii i wirusów. Rozmawialiśmy o sposobach ochrony przed zarazkami, zrobiliśmy doświadczenie, które pokazało nam, jak ważne jest dokładne mycie rąk mydłem. Dzięki temu zarazki uciekają „gdzie pieprz rośnie”☺ Utrwalaliśmy również numery alarmowe, bo ich znajomość może uratować ludzkie życie. Przedszkolaki dzielnie wykonały zadania w książkach, przygotowały piękne prace plastyczne: rysowały wiewiórki, z puzzli i szarego papieru wyczarowały jesienne drzewa.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o jesieni w parku i w lesie.
W tym tygodniu wybraliśmy się z dziećmi w podróż do jesiennego parku i lasu. Przedszkolaki oglądały zdjęcia zwierząt żyjących w lesie, utrwalały sobie ich nazwy, które następnie próbowały odczytywać globalnie. Rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy, które zapadają w sen, a które nie, czy zmieniają swój wygląd i jak ludzie mogą im pomóc w ten trudny czas. Przedszkolaki wykonały makiety lasów z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Uczyliśmy się rozpoznawać tropy zwierząt. Podczas spacerów dzieci szukały różnych jesiennych darów, które zbierały i przynosiły do przedszkola. Zgromadzone liście, kasztany, żołędzie stały się okazją do działań manipulacyjnych, klasyfikacji, układania rytmów, przeliczania. Rozpoznawaliśmy liście i owoce polskich drzew. Rozwijaliśmy ciekawość przyrodniczą wykonując różne doświadczenia, dzięki którym przedszkolaki dowiedziały się, jak liście pobierają wodę, dlaczego jesienią zmieniają swój kolor. Wasze pociechy codziennie podchodziły do naszego kącika przyrodniczego i z dużym zainteresowaniem obserwowały efekty naszych eksperymentów☺ Przedszkolaki oglądały różne szyszki, obserwowały jak zmienia się wygląd mokrych, sosnowych szyszek pod wpływem ciepła oraz co kryje się między ich skrzydełkami. Dzieci wykonywały różne prace plastyczne. Które nie tylko kształtują małą motorykę, ale przede wszystkim rozbudzają dziecięcą kreatywność.
W kolejnym tygodniu zajmowaliśmy się tematem sztuki. Zastanawialiśmy się nad tym, co oznacza pojęcie artysta, dowiedzieliśmy się, że nie jest ono związane jedynie ze sztukami plastycznymi. Przedszkolaki oglądały ilustracje przedstawiające różne formy sztuki: obrazy, murale, rzeźby, biżuterię artystyczną, kowalstwo artystyczne). Dzieci poznały nazwy zawodów artystycznych oraz ich atrybuty. Stworzyliśmy galerię obrazów w której przedszklolaki mogły obejrzeć obrazy przedstawiające różne nurty w malarstwie. Dzieci również wcieliły się w malarzy i z użyciem farb namalowały obrazy, które powiesiliśmy w naszej galerii. Powstały pejzaże, portrety, abstrakcje☺ Przedszkolaki zapoznały się z pojęciami: barwy ciepłe, barwy zimne. Oceniały, które kolorowe plamy kojarzą im się z ogniem, słońcem, a które z zimnem, wodą. Oglądały obrazy i określały, czy do ich namalowania zostały wykorzystane barwy ciepłe, czy zimne. W minionym tygodniu przedszkolaki pogłębiały również wiedzę na temat muzyki. Dzieci dowiedziały się, co to jest pięciolinia, klucz wiolinowy, nuta, gama, próbowały przeczytać nazwy solmizacyjne, śpiewaliśmy gamę od C dolnego do C górnego i na odwrót. Układaliśmy na dywanie obrazki instrumentów perkusyjnych i graliśmy różne melodie. Ostatni tydzień został też wzbogacony o wprowadzenie kolejnej litery – E, e, którą dzieci utrwalały podczas wykonywania różnych ćwiczeń wzrokowych i słuchowych. Ćwiczyliśmy sprawność fizyczną podczas zabaw ruchowych na świeżym powietrzu i w sali. Przedszkolaki śpiewały piosenki, wykonywały prace plastyczne ćwicząc małą motorykę i rozwijając kreatywność.
W następnym tygodniu zajmiemy się listopadowymi wspomnieniami.
W ostatnim tygodniu października rozpoczęliśmy w przedszkolu temat związany
z listopadowymi wspomnieniami. Przypomnieliśmy sobie członków naszych rodzin. Przedszkolaki oglądały bardzo stare, czarno – białe fotografie. Rozmawialiśmy o rodzicach, rodzeństwie i dziadkach. Zastanawialiśmy się, po co robimy zdjęcia i doszliśmy do wniosku, że dzięki nim możemy na stałe utrwalić nasze wspomnienia. Dzieci na ilustracjach oglądały dawne i nowe aparaty fotograficzne, poznały różne formy kolekcjonowania zdjęć. W czasie oglądania zdjęć babć i dziadków z młodości mogły zapoznać się np. z dawnymi strojami. Posługiwaliśmy się liczebnikiem głównym i porządkowym 3. Układaliśmy zbiory trzyelementowe, dopełnialiśmy je albo zabieraliśmy elementy tak, aby zawsze było 3. Przedszkolaki poznały również nową literę – M, m. Na ilustracjach i w otoczeniu tropiliśmy przedmioty, których nazwy rozpoczynają się tą głoską. Przedszkolaki ćwiczyły swoje rączki kreśląc po śladzie, rysując w tunelu kształty litero podobne. Gościliśmy w przedszkolu muzyków z Filharmonii Narodowej, dzięki którym przenieśliśmy się na dwór Królowej Bony. Zaprosiliśmy koleżanki i kolegów z innych grup na spotkanie z kolorami. Drodzy Rodzice, bardzo dziękuję za ogromne zaangażowanie i wspólne z dziećmi przygotowanie wierszy
i rekwizytów. Wspaniałe jest to, że przygotowując się z Waszymi pociechami do występów nie tylko spędzacie razem czas ale też uczycie swoje dzieci odpowiedzialności
i obowiązkowości☺
6-latki
Październikowe zajęcia były mocno związane z jesienią.
Jesienna aura, dekoracje i piosenki wprawiały nas w dobry nastrój każdego dnia.
W pierwszym tygodniu zastanawialiśmy się, po czym poznajemy, że jesteśmy w parku. Nazywaliśmy jesienne kolory, rośliny i zwierzęta, które można spotkać jesienią w parku. Na spacerze poznawaliśmy drzewa, ich liście oraz owoce i nasiona. Układaliśmy rytmy z liści, kasztanów i żołędzi. Poznaliśmy literę a, A – odszukiwaliśmy litery w tekstach oraz uczyliśmy się je kreślić.
W drugim tygodniu poznawaliśmy jesienny las, jego roślinność i mieszkańców. Oglądaliśmy film przyrodniczy i dowiedzieliśmy się, że niektóre zwierzęta zapadają w sen zimowy. Poznaliśmy zasady zachowania w lesie.
Dużo czasu poświeciliśmy zabawom z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Klasyfikowaliśmy je, przeliczaliśmy, dokładaliśmy lub odkładaliśmy tak, by otrzymać podaną liczbę elementów. Poznaliśmy literę l, L – uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę l na początku w środku i na końcu podawanych wyrazów. Podejmowaliśmy próby czytania wyrazów z poznanych liter: O, A, L.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy o jesiennych przetworach. Omawialiśmy warzywa i owoce, z których można zrobić soki, kompoty, dżemy, powidła, marmoladę. Dużo czasu poświeciliśmy zabawom z wykorzystaniem owoców i warzyw. Klasyfikowaliśmy je, przeliczaliśmy, dokładaliśmy lub odkładaliśmy tak, by otrzymać podaną liczę elementów. Poznaliśmy cyfrę 1, a także jej zapis graficzny. Odpowiadaliśmy na pytania: ile jest elementów, oraz którym z kolei jest wskazany element.
Nawiązując do tematu tygodnia domowa spiżarnia na zajęciach kulinarnych wspólnie kisiliśmy zdrowe i smaczne ogórki ☺ które stały się przekąską do przedszkolnych posiłków.
W ostatnim tygodniu zajmowaliśmy się przeszłością – rozmawialiśmy o naszych bliskich. Uczyliśmy się nazywać członków naszej bliskiej i dalszej rodziny z wykorzystaniem pojęć: mama, tata, brat, kuzyn dziadek, ciocia, wujek, kuzyn. Omawialiśmy przedmioty codziennego użytku dawniej i dzisiaj.
Ćwiczyliśmy przeliczanie w zakresie 10 za pomocą liczmanów. Klasyfikowaliśmy przedmioty według jednej cechy – koloru lub kształtu. Poznaliśmy literę e, E – uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę l na początku w środku i na końcu podawanych wyrazów. Podejmowaliśmy próby czytania wyrazów z poznanych liter: O, A, L.
Najfajniejsze wydarzenia październikowe w naszym przedszkolu na Wiejskiej, w Milanówku: 1 października obchodziliśmy niezwykły dzień – 10 urodziny naszego Przedszkola. Urządziliśmy bal; unoszące się balony, słodki poczęstunek oraz taniec przy skocznej muzyce wprowadził nas wszystkich w radosny nastrój.5 października mieliśmy w przedszkolu Światowy Dzień Uśmiechu obdarowywaliśmy innych swoim bezinteresownym uśmiechem, życzliwością i czerpaniem radości ze wspólnego bycia razem. W tym dniu przedszkolaki wykonały znaczek żółtej uśmiechniętej buzi.
W przedszkolu gościliśmy “Teatr lalek Igraszka”, który zaprezentował nam spektakl
pt. “Magiczny Miód”. Dzieci mogły dowiedzieć się jak zgubne są skutki zaśmiecania lasu. Przedszkolaki głośno wyrażały swoje emocje i utożsamiały się z bohaterami bajki.
Muzycy z Filharmonii powitali nas koncertem pt. Muzyka na dworze Jagiellonów i Wizyta u królowej Bony. Przedszkolaki poznały instrumenty historyczne takie jak lutnia, viola da gamba, pomort – charakterystyczne dla dawnej muzyki. Przy dźwiękach dworskiej kapeli przedszkolaki poznały tajemnice królowej Bony.