6 latki
„Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata”. Po ciepłym powiewie wiosny w marcu, kwiecień przywitał nas zimową pogodą. A my tak bardzo chcemy zapomnieć już o ciepłych kurtkach, czapkach, szalikach i rękawiczkach.
Razem z przedszkolakami wybraliśmy się do gospodarstwa wiejskiego, żeby lepiej poznać pracę rolnika. Słuchaliśmy, jakie odgłosy rolnik słyszy każdego ranka z obory, chlewu, owczarni, kurnika, stajni, koziarni, królikarni i budy. Dopasowywaliśmy podpisy do nazw pomieszczeń gospodarskich. Wybraliśmy się razem z rolnikiem na pole i wiemy już, jakie maszyny pomagają mu w codziennej pracy. Uczyliśmy się rozpoznawać kombajn, siewnik, bronę, traktor. Dowiedzieliśmy się, że to pory roku decydują o tym, jakie prace wykonuje rolnik w gospodarstwie i na polu. Przypomnieliśmy sobie, czego rośliny potrzebują do wzrostu i rozwoju. Nasze przedszkolaki posadziły fasolki. Z przejęciem codziennie je obserwowaliśmy i nie mogliśmy się doczekać, kiedy wykiełkują. Dzięki pracy rolnika mamy zboże, a dzięki niemu mąkę, z której piekarze wypiekają chleb. Oglądaliśmy zdjęcia różnych rodzajów zboża oraz roślin, z których produkuje się mąkę. Nasze przedszkolaki dowiedziały się, jakie sprzęty były dawniej używane do tradycyjnego wypieku chleba. Poznały takie nazwy, jak: dzieże, niecki, łopaty, miotły, haki, koszyki. Zajrzeliśmy do dawnej izby, której sercem był piec chlebowy. Na zajęciach kulinarnych przygotowaliśmy sałatkę z warzyw, które mamy dzięki pracy rolników. Jak w każdym tygodniu trenowaliśmy umiejętność czytania, liczenia, układaliśmy zadania matematyczne i je rozwiązywaliśmy, graliśmy w gry stolikowe. Przedszkolaki przekonały się, że patrząc na ten sam obrazek, każdy może widzieć coś innego i wszyscy będą mieli rację. Wasze pociechy uczyły się strategicznego myślenia, rozgrywając partie szachów. Rozwijały swoją kreatywność, tworząc tęczowe motyle. Przede wszystkim cieszyliśmy się sobą nawzajem i wspólnie spędzanym czasem.
Nie zwalniając tempa, wyruszyliśmy w kolejną podróż – podróż z książką. W naszym przedszkolu książki codziennie zabierają nas na niezwykłe wyprawy, dzięki którym możemy być bohaterami wielu przygód. Stworzyliśmy kodeks czytelnika, bo wiemy, jak ważne jest dbanie o książki i ich szanowanie. Z okazji Dnia Książek dla Dzieci przedszkolaki zrobiły zakładki. Wiemy już, jak powstaje książka. Wszystko zaczyna się od pomysłu autora lub autorki, a później poprzez wydawnictwo i pracę redaktorów, ilustratorów, korektorów, grafików komputerowych trafia do drukarni i do rąk czytelników. Bawiliśmy się w księgarnię, utrwalaliśmy wygląd monet i banknotów oraz tego, jak się nimi posługiwać. Poznaliśmy różne sposoby czytania książek. Wiemy, co to są audiobooki i e-booki. Przypomnieliśmy sobie, że kiedy byliśmy mali, treść w naszych książkach zastępowały obrazki. Przedszkolaki poznały sposoby czytania książek przez osoby niewidome. Rozmawialiśmy o królestwie książek, jakim jest biblioteka oraz o tym, na czym polega zawód bibliotekarki i bibliotekarza. Sami ćwiczyliśmy ustawianie książek na półce alfabetycznie. W czwartek odwiedziły nas w przedszkolu pszczoły. Poznaliśmy ciekawostki dotyczące życia pszczół i pracy pszczelarza oraz potrzebnych mu akcesoriów, oglądaliśmy ul, obserwowaliśmy pszczoły w szklanym ulu, poznaliśmy pszczele produkty, wykonaliśmy świeczki z pszczelego wosku. Do kolekcji poznanych liter dołączyła litera f, F, którą wytrwale uczyliśmy się pisać w liniaturze. Codziennie obserwowaliśmy nasze fasolki i cieszyliśmy się, że zaczęły nam rosnąć. Z okazji Dnia Świadomości Autyzmu rozmawialiśmy o tym, jak osoby z autyzmem postrzegają świat, budując w dzieciach otwartość i akceptację. Powoli zaczęliśmy przygotowywać się do Świąt Wielkanocnych i posialiśmy rzeżuchę.
Kolejny tydzień był pełen świątecznych wrażeń. Rozmawialiśmy głównie na temat wielkanocnych zwyczajów, symboli i potraw. Dzieci ozdabiały wydmuszki jajek, w których wyrosła rzeżucha, ozdabiały pisanki, wykonały świąteczne kartki. Przedszkolaki szukały w sali ukrytych części obrazków, dopasowywały do brakujących połówek, tworząc w ten sposób napis: WIELKANOC. Rozmawialiśmy o tym, jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych, co zanosi się w koszyczku do święcenia i dlaczego. Wasze pociechy oglądały różne rodzaje pisanek, dowiedziały się, w jaki sposób powstają i jak można je barwić przy pomocy naturalnych barwników. Wiemy już, co to są kraszanki, oklejanki, drapanki. Jak co roku nasze przedszkole odwiedził zajączek, który zostawił dla Waszych pociech czekoladowe niespodzianki. Na podstawie opowiadania przedszkolaki dowiedziały się, co powinno znaleźć się w tradycyjnej święconce. Korzystając z własnych doświadczeń, opowiadały, jak przygotowują się do świąt i jak je spędzają.
Zbliżający się Dzień Ziemi skłonił nas rozmów na temat ochrony środowiska. Zastanawialiśmy się przede wszystkim, jak sami możemy dbać o środowisko. Wyjaśniliśmy, co oznacza słowo ekologia i dlaczego tak ważne są działania proekologiczne. Przedszkolaki szukały par ilustracji o przeciwnym znaczeniu: ekologiczne – nie ekologiczne, wyjaśniały ich znaczenie. Rozmawialiśmy na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska, o zjawiskach zagrażających środowisku i zastanawialiśmy się, jak im przeciwdziałać. Zwracaliśmy uwagę na to, że są przedmioty, które potrzebują bardzo dużo czasu, żeby zniknąć, a niektóre nie rozłożą się nigdy. Wspólnie ćwiczyliśmy segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników. Przedszkolaki oceniały, które sytuacje są ekologiczne, a które nie. Kształtowaliśmy nawyk oszczędzania wody podczas mycia zębów i wyłączaliśmy światło, wychodząc z łazienki. Dzieci poznały pojęcie recyklingu, oglądały ilustracje pokazujące, że niektóre rzeczy można wykorzystać powtórnie. W Dniu Ziemi postanowiliśmy spędzić czas blisko natury. Odwiedziliśmy wspaniałe miejsce, które sprawiło, że przez cały czas pobyt u z buzi dzieci nie znikał uśmiech. Blisko natury Wasze pociechy mogły spędzić aktywnie czas, robiąc to, co lubią najbardziej: biegać, skakać na trampolinach, zjeżdżać na tyrolkach. Karmiliśmy króliki, głaskaliśmy krowę Jadzię, doglądaliśmy owiec. Wybraliśmy się na leśne podchody i poznaliśmy ciekawostki dotyczące wiosennych kwiatów. Jak prawdziwi ogrodnicy wytyczaliśmy grządki i uczyliśmy się siać i sadzić. Po tylu atrakcjach zjedliśmy kiełbaski z grilla, a na koniec odbyła się przejażdżka letnimi saniami. Smutek u dzieci pojawił się tylko wtedy, kiedy musieliśmy się pożegnać. Wszystkie przedszkolaki zgodnie stwierdziły, że to była najlepsza wycieczka na świecie.
Pod koniec kwietnia wybraliśmy się w podróż po Polsce, jako kraju, w którym mieszkamy oraz jako kraju, który należy do Unii Europejskiej. Rozmawialiśmy o znaczeniu słów ojczyzna, kraj, stolica, Unia europejska. Utrwaliliśmy znajomość wyglądu polskich symboli narodowych. Śpiewaliśmy hymn Polski, pamiętając o odpowiedniej postawie. Korzystając z fotografii, rozmawialiśmy o tym, jak wyglądają różne polskie krajobrazy. Dzieci poznały ciekawostki na temat m.in. Kopalni Soli w Wieliczce, Morskiego Oka w Tatrach, Jaskini Niedźwiedziej w Sudetach, Puszczy Białowieskiej, Przełomu Dunajca, ruchomych wydm, Krainy Wielkich Jezior. Popłynęliśmy wzdłuż rzeki Wisły, poznając bliżej spotkane po drodze miasta. Przypomnieliśmy sobie legendy o toruńskich piernikach, wawelskim smoku, hejnale mariackim, Warsie i Sawie, Bazyliszku. Przedszkolaki poznały literę j, J, uczyły się ją rozpoznawać, pisać po śladzie i samodzielnie. Jak zawsze cieszyliśmy się sobą nawzajem i wspólnie spędzanym czasem.
5 latki
Nasz pierwszy dzień kwietnia był niebieski – Dzień Świadomości Autyzmu. Uczyliśmy się rozumieć potrzeby osób, którym towarzyszy, a nawet starałyśmy się pokazać w jaki sposób takie osoby odbierają bodźce pochodzące z otoczenia. Stworzyliśmy niebieską wystawę, żeby powiedzieć – jesteśmy z WamiJ
Kilka dni później nadal twierdziliśmy, że to czas radości. Staraliśmy się tworzyć wokół siebie miłą i pogodną atmosferę, rozwijaliśmy w sobie umiejętności stosownego przywitania się. Tak nastawieni zaczęliśmy jeszcze bardziej dostrzegać piękno nadchodzącej (nieśmiałoJ) wiosny, jeszcze mocniej przygotowywać się do nadchodzących świąt. Rozmawialiśmy o tym, co to jest tradycja. Poprzez zabawy ruchowe, naśladowcze i dydaktyczne rozwijaliśmy naszą wiedzę i umiejętności. Bawiliśmy się w tworzenie wyrazowych łańcuchów. Przeliczaliśmy literki, głoski, sylaby. Tworzyliśmy wielkanocne dzieła, sialiśmy i sadziliśmy. Były kurczątka w skorupkach i barwne pisanki. A Mister Zając był nami każdego dnia.
Przeliczaliśmy do ośmiu, dziewięciu, a nawet dalej. Doskonaliliśmy umiejętność dodawania i odejmowania, a kwoczka i jej kurczątka były nam bardzo pomocne. Wspólnie stworzyliśmy wielkanocny koszyczek, poznając dzięki temu znaczenie symboli w nim się znajdujących. A zapach wielkanocnej baby unosił się nawet kilka ulic dalej… Myślę, że to ten zapach przywiódł do nas Wielkanocnego Zajączka, który zupełnie niepostrzeżenie porozrzucał po całym ogrodzie słodkie, błyszczące, czekoladowe jajeczka!
Oj wiemy, wiemy, że miodek jest o wiele zdrowszy. Przecież była wspaniała lekcja o życiu pszczół. Mogliśmy nawet chwilę poobserwować małe pracusie w szklanym ulu. Mogliśmy też zrobić świeczkę z prawdziwego wosku. Mogliśmy sobie przypomnieć jakie role mają w ulu poszczególne pszczoły i jak WIELKĄ rolę odgrywają w naszym świecieJ
A jeśli o świecie mowa, to już w kolejnych dniach staliśmy się małymi strażnikami przyrody. Przez kolejne dni kształtowałyśmy w naszych przedszkolakach postawę proekologiczną. Poznawaliśmy zasady dbania o przyrodę. Przypominaliśmy sobie, co to znaczy ekologia, ekokultura, recykling. Poprzez wspólne rozmowy rozwijaliśmy słownik czynny, przypominaliśmy sobie o używaniu zwrotów grzecznościowych. Uczyliśmy się segregować odpady zgodnie z zasadami.
Pewnego dnia Natura nas Wezwała. Dokładnie w Dzień Ziemi. Tam, w przeuroczym otoczeniu, pośród serdecznych osób i wesołych zwierzaków mogliśmy po prostu obcować z przyrodą. Pieliliśmy, sialiśmy, sadziliśmy. Uff… Karmiliśmy i głaskaliśmy zwierzaki. Uff… Przebrnęliśmy leśne podchody na edukacyjnej ścieżce. Uff… Pojechaliśmy na wiosenny „kulig”. Ojoj… Najedliśmy się pyszności, aż się uszy trzęsły. Uff… Bawiliśmy się na niezwykłym placu zabaw. Hurra!
W ostatnich dniach, przypomnieliśmy sobie, za co kochamy książki. Kształtowaliśmy w sobie szacunek do książek, rozumieliśmy ich rolę oraz poznawaliśmy różne ich rodzaje. Omawialiśmy kto i w jaki sposób może ożywić książkę. Rozwiązywaliśmy zagadki dotyczące znanych nam bohaterów. Tworzyliśmy okładki, zakładki, próbowaliśmy pisać, ilustrować. Małymi kroczkami zaczęliśmy wkraczać w świat czytaniaJ
Podkreślając duże znaczenie książek w naszym życiu, po raz ostatni w tym roku wyrecytowaliśmy wiersze o tym, by książki szanować, dbać o nie, wypożyczać i czytać,
czytać, czytać… I jak nigdy dotąd, głos łatwiej wydobywał się z gardła, większa śmiałość była, a satysfakcję z występu przed publicznością trema zjadała już tylko odrobinę… Dziękujemy za wszystkie brawa!!!
4 latki
Pierwszy tydzień nowego miesiąca upłynął nam w atmosferze oczekiwania na zbliżające się Święta Wielkanocne. W trakcie zajęć przybliżaliśmy sobie tradycje i symbole Świąt Wielkanocnych. Na podstawie wiersza M. Szeląg pt. „Wielkanocny stół”, nazywając tradycyjne potrawy wielkanocne. Po omówieniu wiersza przedszkolaki wzięły udział w zabawie tematycznej „Szykujemy wielkanocny stół” i zabawie ruchowej „Do wielkanocnego stołu!”. Przedszkolaki rozwiązywały zagadki świąteczne związane z wielkanocnymi symbolami, brały udział w ćwiczeniach gimnastycznych poświęconych tematyce wielkanocnej. Usprawniając motorykę małą każdego dnia tworzyliśmy ciekawe prace związane z Wielkanocą
W drugim tygodniu kontynuowaliśmy temat Wielkanocy, utrwalając i wzbogacając zdobytą już wiedzę. Mówiliśmy o Świętach w naszych domach, dzieci dzieliły się swoimi doświadczeniami oraz planami na najbliższy czas. Odwiedził nas zajączek, który w ogrodzie przedszkolnym ukrył słodkości. Wszyscy z wielkim zaangażowaniem szukali i wypełniali koszyczki czekoladowymi jajkami ☺ Na koniec tygodnia wykonywaliśmy wspólnie przy użyciu różnych technik plastycznych pisankę, która wzbudziła u dzieci radość i zachwyt.
Podczas kolejnych zajęć dzieci poznawały zasady kulturalnego zachowania w różnych miejscach i sytuacjach. Wspólnie zastanawialiśmy się, co to znaczy być kulturalnym. Przypominaliśmy sobie magiczne słowa: proszę, przepraszam i dziękuję oraz sytuacje, w których się ich używa. Ustaliliśmy, że każdego dnia będziemy starać się pamiętać o stosowaniu poznanych zwrotów grzecznościowych i być dla siebie szczególnie miłym i koleżeńskim. Na podstawie opowiadania pt.: „O żabce, która uwierzyła w siebie” M. Szeląg, przedszkolaki dowiedziały się, że warto jest uwierzyć w siebie i z uporem dążyć do realizacji własnych marzeń.
Ostatni tydzień poświeciliśmy czas na zdobywaniu wiedzy o książkach…i jak przystało na „mądre głowy” tej wiedzy przedszkolaki poszukiwały samodzielnie. Cała grupą temat „Książka” rozpoczęliśmy od pytań „Co wiemy o książkach?”, „Czego chcielibyście się jeszcze dowiedzieć o książkach?”, „Jak należy dbać o książki, by dłużej nam służyły. Przedszkolaki poznały nową wartość „mądrość”. Pomogło im w tym wysłuchanie opowiadania pt.: „Skąd się bierze mądrość?” G. Lipińskiej i rozmowa na temat jego treści. Czterolatki dowiedziały się, że mądrość jest wartością, którą możemy rozwijać poznając świat i zdobywając nowe doświadczenia. Przedszkolaki dowiedziały się, dlaczego sowa jest uznawana za symbol mądrości. Każdego dnia spędzaliśmy dużo czasu na zabawę w sali i ogrodzie przedszkolnym
Wydarzenia z kwietnia:
- Dzień Ziemi – W naszym przedszkolu 21 kwietnia świętowaliśmy Dzień Ziemi. Z tej okazji zorganizowaliśmy dla naszych pociech wiele zabaw w ekologią w tle. Uczyliśmy się, jak żyć ekologicznie, zastanawialiśmy się jak chronić i pomóc naszej planecie. Stwierdziliśmy, że czystość otoczenia zależy tylko od nas.
- Dzień Książki – tego dnia rozmawialiśmy o swoich ulubionych książkach, a także dlaczego należy je szanować. Zastanawialiśmy jakie korzyści płyną z czytania każdego dni.
- Światowy Dzień Autyzmu – w tym szczególnym dniu rozmawialiśmy o charakterystycznych cechach osób z tym zaburzeniem, sposobach pomagania im i tolerancji wobec rówieśników którzy rozwijają się i dostrzegają świat w innym sposób.
Odbyliśmy wycieczkę do agroturystyki „Natura Wzywa”. Na dobry początek pobiegliśmy na tyrolke, następnie zjedliśmy pyszne ciacho szarlotkę z ciepłą herbatkę. Po poczęstunku udaliśmy się w „pole” siać sałatę, karmić zwierzęta i wycieczkę edukacyjną po lesie urozmaiconą zabawami, konkursami i zadaniami. Na zakończenie zjedliśmy upieczoną kiełbaskę, skorzystaliśmy z placu zabaw i super „wujek” – gospodarz zabrał nas na przejażdżkę nietypowymi sanami. Ach, co to była za wspaniała wycieczka Mamy nadzieje, że jeszcze tam wrócimy
3 latki
W tym tygodniu postanowiliśmy poszerzyć wiedzę na temat świąt wielkanocnych, kontynuować rozwijanie zakresu umiejętności językowych, muzycznych, ruchowych, sprawić, by dzieci stawały się mądrzejsze każdego dnia. Rozpoczęliśmy okres rozmów o MĄDROŚCI.
Dzieci:
• poznały polskie tradycje ludowe, związane z obchodzeniem świąt wielkanocnych,
• poszerzyły słownictwo, nazywając elementy stołu wielkanocnego,
• kultywowały tradycję przygotowanie koszyka do poświęcenia,
• kształtowały umiejętność wypowiadania się na określony temat,
• rozwijały wrażliwość estetyczną podczas układania produktów w koszyku,
• nawiązywały do tradycji malowania jajek w zabawach matematycznych,
• doskonaliły umiejętność wykonywania zadania według instrukcji,
• kształciły umiejętność respektowania poleceń,
• poznały zwierzątka kojarzone z Wielkanocą podczas zabaw naśladowczych, muzyczno-ruchowych,
• rozwijały umiejętność przygotowania i dekorowania wielkanocnych wypieków (na zajęciach kulinarnych piekliśmy babkę),
• dodatkową atrakcją były warsztaty o pszczołach, dzieci przebierały się w stroje pszczelarza, wykonywały świece z wosku, a nawet miały przyjemność zobaczyć prawdziwe pszczoły, to był fantastyczny dzień!
W następnym tygodniu kontynuowaliśmy temat MĄDROŚCI.
Zgłębialiśmy wiadomości na temat Wielkanocy, by stać ekspertami w tej dziedzinie. Podczas zajęć w minionym tygodniu przedszkolaki:
• ćwiczyły koncentrację uwagi i budowanie wypowiedzi podczas słuchania opowiadania „Krysia Kuna i kogut dla Kiciusia”,
• uczyły się spostrzegawczości i rozwijały logiczne myślenie podczas zabawy poszukiwawczej typu ciepło – zimno,
• wycinały zwierzęta i rysowały dla nich domki, rozwijając motorykę małą; każdy zaprojektował dom,
• przeprowadzały eksperymenty z jajkami,
• bawiły się w teatr, wcielając się w role zwierząt,
• uczyły się dobierać przeciwstawne pary,
• poznały nową piosenkę z morałem „Była sobie żabka mała”,
• ćwiczyły rozpoznawanie zwierząt, które wiążą się z Wielkanocą,
• nauczyły się rysować kota według instrukcji zawartej w piosence „Rysujemy kotka”,
• poznały zwyczaj lanego poniedziałku oraz samodzielnie wykonały dyngusówkę,
• najważniejszym wydarzeniem dla dzieci było zamienienie się w „poszukiwaczy skarbów” i szukanie jajek na placu zabaw pozostawionych przez zajączka.
Kolejny tydzień związany był z hasłem AKCEPTACJA, tolerancja.
Staraliśmy się przekazać dzieciom, jak ważna jest postawa szacunku wobec odmiennych poglądów, zachowań, wyglądu. Akceptację łatwo wytłumaczyć między innymi opierając ją o temat kultury, miejsc w przestrzeni publicznej, które służą szerzeniu kultury, jak teatr, balet, kino, galeria. Wirtualnie wybraliśmy się z dziećmi do tych miejsc. Oto jakie cele udało się osiągnąć naszym przedszkolakom:
• uświadomiły sobie po raz kolejny znaczenie uczuć w życiu człowieka,
• uczestniczyły w zajęciach z dramy, aby nauczyć się wyrażać swoje uczucia,
• rozmawialiśmy jak radzić sobie z przykrymi uczuciami,
• poszerzyły wiedzę na temat miejsc takich jak: kino, teatr, galeria,
• poznały zasady zachowania się w kinie, teatrze, galerii,
• rozwijały płynność ruchów podczas zajęć muzyczno-ruchowych,
• poznały zawód malarza,
• wdrażały do odpowiedniego używania słów: malarz, galeria, obraz,
• wyrażały siebie w malarstwie, wcześniej przygotowując samodzielnie paletę malarza.
Dzięki zajęciom zbudowanym wokół hasła AKCEPTACJA dzieci zrozumiały, że każdy z nas jest inny, że akceptacja w życiu jest ważną cechą, dzięki której unikniemy wielu konfliktowych sytuacji. Wiedzą, że niezależnie od płci można zostać np. malarzem, malarką, że każdy ma swój styl wyrażania siebie i każdy z nich jest równie ważny i wartościowy.
„Jestem kulturalny” – takie hasło przyświecało nam w ostatnim tygodniu kwietnia.
W praktyce oznaczało to osiąganie kolejnych umiejętności emocjonalnych, społecznych, językowych, muzycznych i plastycznych, poszerzanie wiedzy na temat savoir-vivre’u i stosowania tych zasad na co dzień. Przedszkolaki:
• ćwiczyły kulturalne zachowanie się przy stole,
• utrwalały zachowania społecznie akceptowane,
• aktywnie uczestniczyły w życiu kulturalnym przedszkola,
• poznały akcesoria uroczystości typu urodziny, kształtowały odpowiednie zachowanie się podczas takich uroczystości,
• utrwalały znajomość zwrotów grzecznościowych: dzień dobry i do widzenia,
• ćwiczyły umiejętność odpowiedniego stosowania zwrotu w danej sytuacji (podczas spaceru mówiliśmy „dzień dobry”),
• próbowały określić własne prawa na podstawie piosenki „Nie podoba mi się to”,
• ćwiczyły umiejętność wyrażania sprzeciwu w sytuacjach, w których czują się niekomfortowo, uświadomiły sobie, że one też mogą powiedzieć nie,
• rozwijały zdolności plastyczne, wyrażały siebie w pracach plastycznych.