3 latki
Zima w lutym nie zapewniła nam śniegu ani siarczystego mrozu, ale przedszkolaki chętnie wychodziły do ogrodu przedszkolnego, zaczerpnąć rześkiego powietrza i pobawić się w „berka”, „gąski do domu” i wiele innych zabaw ruchowych.
Pierwszy tydzień lutego poświęcony był siłom przyrody, eksperymentowaniu i doświadczeniom, czyli zdobywaniu wiedzy w ulubiony dla dzieci sposób. Zagadnienia te poruszaliśmy w kontekście kolejnej omawianej wartości, jaką jest pomaganie.
Dzieci zrozumiały, jak ważną rolę odgrywa powietrze w życiu człowieka, poznały znaczenia nowych wyrazów: zawierucha, wicher i zefirek. Przedszkolaki dowiedziały się jak ważne jest szanowanie otaczającego nas środowiska oraz aktywnie uczestniczyły w zabawach ruchowych, muzycznych, a także nauczyły się zimowej piosenki pt. „Tupu tup po śniegu ”.
Kolejny tydzień był poświęcony czterem żywiołom: wodzie, ogniu, powietrzu i ziemi. Maluchy dowiedziały się, co oznacza oszczędzanie wody oraz uczyły się stosować je w praktyce, podczas codziennych czynności higienicznych. Wspólnie przeprowadziliśmy eksperyment, który udowodnił, że nie każdą wodę można pić.
Podczas sadzenia fasoli przedszkolaki poznały kolejność wykonywanych działań oraz przyrządy ogrodnicze.
„Burzę mózgów” wśród dzieci spowodowała rozmowa o pracy Pana strażaka i jak niebezpieczny jest ogień i pożar. Dzięki tej rozmowie przedszkolaki wiedzą, że zapałki nie są do zabawy, a najważniejszy numer alarmowy, jaki powinni znać to 112. Dzieci zrozumiały, że woda gasi ogień.
Ciekawymi zajęciami były również te, gdzie przedszkolaki zapoznały się z nowym instrumentem, jakim jest harfa. Słuchały dźwięków w utworach, oglądały na różnych ilustracjach, a także kończyły rysunek harfy, domalowując jej struny.
Podczas zabaw ruchowych, działań plastycznych maluchy ćwiczyły koordynację wzrokowo-ruchową oraz sprawność manualną.
Trzeci tydzień poświęciliśmy odwadze – wartości, dzięki której dziecko zdobywa nowe umiejętności, nowe wiadomości, z których czerpie to, co będzie dla niego ważne całe życie, np. odwaga w mówieniu prawdy, odwaga w odmawianiu czynienia nieakceptowanych społecznie rzeczy, odwaga do eksploracji świat.
Dzieci dowiedziały się, jak wygląda samolot, jakie wydaje dźwięki, ćwiczyły mięśnie, udając startujące i lądujące pojazdy. Wiedzą też, że w powietrzu można się przemieszczać także balonem, ale do tego tematu wrócimy, gdy dzieci będą starsze i bardziej odważne. Ustalaliśmy wspólnie, co pomaga w nabywaniu odwagi: niektórzy mają swoje przytulanki, inni – kamyczki. Dla dzieci to ważne przedmioty, dzięki nim czują się bezpieczniej, czują się jak bohaterowie.
„Wyprawa samolotem” doprowadziła nas do Brazylii, kraju słynącego z karnawału. Dzieci poznały jej kulturę, potrawy, roślinność. Słuchały samby, próbowały naśladować trudne kroki tańca oraz oglądały przepiękne stroje, w których występują tancerze podczas karnawału.
Aby dostać się do Brazylii, można polecieć samolotem albo popłynąć statkiem. Podczas zabaw nawiązujących do tematyki morskiej dzieci wcielały się w odważnych marynarzy; ćwiczyły siłę, spostrzegawczość oraz koordynację wzrokowo-ruchową podczas zabaw z kodowaniem; próbowały ustać na jednej nodze.
Poza tym przedszkolaki wykonywały wiele prac plastycznych, w tym maski karnawałowe, które bardzo spodobały się wszystkim dzieciom, nauczyły się piosenki pt. „Karnawał — na zabawę przyszła pora”, przy której wspaniale bawili się w swoich przebraniach na „balu walentynkowym”.
Kolejny tydzień był równie ważny, ponieważ był to ciąg dalszy zajęć dydaktycznych dotyczących odwagi. Odwagi mogą wymagać od dzieci sytuacje, które dla dorosłych są neutralne w odbiorze, jak na przykład wyprawa do fryzjera. Dla wielu maluchów to prawdziwe wyzwanie dlatego też postanowiłyśmy przybliżyć dzieciom zawód fryzjera i wszystko to, co jest z tym zawodem związane. Wiedzą, że wizyta u fryzjera jest przejawem dbania o siebie i nie wiąże się z przykrymi doznaniami, wprost przeciwnie – pozwala nam się poczuć lepiej ze swoim wyglądem.
Nawiązując do tematu fryzjerstwa, przedszkolaki wysłuchały uważnie opowiadania „Jurek Jeżyk i karnawałowa fryzura”, odpowiadały na pytania dotyczące treści, uczyły się znaczenia określeń typu fryzura na jeża. Uczyły się zadawać pytania, a przede wszystkim nabierały odwagi do ich zadawania. Ćwiczyły umiejętność opisywania słowami tego, co widzą, a także usprawniały aparat mowy, wykonując różnorodne ćwiczenia, na przykład odtwarzanie dźwięków z otoczenia. Doskonaliły umiejętności językowe oraz wzbogacały słownictwo o wyrazy dotyczące zabaw i balu karnawałowego. Poznawały różnorodne stroje i dekoracje karnawałowe, porównywały je i odróżniały występujące na nich kształty. Bawiły się we fryzjera, przygotowując fryzurę dla klowna w pracy plastycznej. Ćwiczyły nie tylko umiejętności dekoracyjne, lecz także wokalno-taneczne, jak choćby podczas ilustrowania wiersza „Pajacyk” ruchem. Nauczyły się francuskiego tańca „Kaczuchy”, który zaprezentowaliśmy na balu karnawałowym. Dzień balu był wyjątkowy, każde dziecko przebrało się za ulubioną postać, tańczyliśmy wśród dekoracji wykonanych przez dzieci.
Przedszkolaki obchodziły również „dzień dinozaura”. Oglądaliśmy wiele ilustracji z dinozaurami, słuchaliśmy nagrań o ich życiu, wykonaliśmy piękne, kolorowe dinozaury z kartonów, a następnie posumowaliśmy zdobyte wiadomości na ich temat np.: jakie znamy dinozaury, czym się żywią, skąd się biorą, czy w dalszym ciągu można je gdzieś zobaczyć itp.
Na zakończenie lutego trochę słodkości – nie mogło zabraknąć w naszym przedszkolu „tłustego czwartku”. Dzieci miały okazję skosztować pysznych pączków na przekąskę, po śniadaniu oraz na podwieczorek, również wykonywały pączki z papieru – prace plastyczne wyglądały cudownie!
4 latki
W pierwszym tygodniu uwaga dzieci skierowana była na temat dość trudny, ale bardzo ciekawy i angażujący małe umysły. Zajmowaliśmy się bowiem żywiołami. Przedszkolaki brały udział w zajęciach dotyczących wody i powietrza. W ramach „przygody z wodą” przedszkolaki uczyły się poprawnego mycia rąk, przeliczały kropelki – papierowe sylwety, poznały obieg wody w przyrodzie na podstawie wiersza M. Szeląg pt. „Mała kropelka”, do którego wykonały również improwizację ruchową. W wodne kropelki wcieliły się także podczas zabawy ruchowej pt. „My wodne kropelki krążymy w przyrodzie”. Drugim żywiołem, który dzieci poznały w tym tygodniu było powietrze. W jego świat wprowadził najmłodszych wiersz L. J. Kerna pt. „Piotruś i powietrze”. Także podczas tego tematu nie mogło zabraknąć eksperymentów! Przedszkolaki wzięły udział w następujących zabawach badawczych: „Jakie jest powietrze?”, „Czy powietrze krąży?”, „Czy czujesz powietrze?”, „Gdzie ukrywa się powietrze?”.
W drugim tygodniu kontynuowaliśmy temat żywiołów, skupiliśmy się na ogniu i glebie. Podczas rozmów na temat ognia nie mogło zabraknąć opowieści o dzielnych strażakach oraz o atrybutach ich pracy, dzięki którym każdy pożar da się ugasić. Lepsze zapamiętanie treści związanych z gaszeniem tego niebezpiecznego żywiołu ułatwiły zabawy badawcze: „Gasimy ogień wodą i piaskiem”, „Gdzie najszybciej zgaśnie ogień?”. Dzieci wykonały również pracę plastyczną „Ognisko” oraz bawiły się w zabawy integracyjne pt. „Ziemniak z ogniska”. Poznały także krótką historię ognia na podstawie wiersza M. Szeląg pt. „O ogniu słów kilka…”. Kolejnym żywiołem, który dzieci zgłębiły na zajęciach w przedszkolu, była ziemia. Przedszkolaki poznały jej różne oblicza – ziemia ogrodowa, ziemia do kwiatów, glina, piasek. Wykonały eksperyment przepuszczalności wody przez każde z tych rodzajów podłoża. W ogrodzie przedszkolnym przeprowadziły zabawy badawcze pt. „Co kryje się w piasku i w ziemi?”, „Co jest pod piaskiem w piaskownicy?”. Przy okazji rozmów o ziemi nie zabrakło też działań z gliną – dzieci ulepiły z niej wspaniałe naczynia. Poznały także pracę rzeźbiarzy. W ramach podsumowania tematyki czterech żywiołów przedszkolaki rozwiązywały o nich zagadki, a także rozmawiały o ich sile – sile nie tylko pozytywnej, ale i niszczącej dla człowieka, przyrody, świata.
Trzeci tydzień nauki i zabawy w przedszkolu to temat „Wielka wyprawa”. Przedszkolaki poznawały pojazdy, którymi można wyruszyć w bliższą lub dalszą podróż. Dzieci zapoznały się nie tylko z ich cechami charakterystycznymi, ale i grupowały je na powietrznego, lądowego i wodnego środki transportu. Układały także pojazdy z figur geometrycznych, rozwiązywały zagadki słowne i obrazkowe, określały pierwsze głoski w ich nazwach, określały liczbę sylab. Dzieci wypchały również z wyprawki różne pojazdy, które stały się świetnymi środkami dydaktycznymi do wielu działań edukacyjnych i manipulacyjnych podczas całego tygodnia, a także zabaw swobodnych, inspirowanych przez same czterolatki.
W ostatnim tygodniu kontynuowaliśmy temat wielkich wypraw oraz oszczędzania. Podczas zajęć dzieci zastanawiały się na podstawie ilustracji „Co możemy oszczędzać?”. Wysłuchały również opowiadania M. Szeląg pt. „O samochodach, które dzięki oszczędzaniu spełniły swoje marzenia”. W tym tygodniu przedszkolaki wyruszyły również w daleką podróż, aby poznawać obce miejsca, kontynenty.
Wydarzenia z lutego:
• Walentynki-dzieci poznały tradycje walentynkowe, poprzez liczne zabawy każdy miał okazję rozpoznać uczucia innych i wyrazić swoje.
• Tłusty czwartek-dzieci poznały tradycje obchodzenia tłustego czwartku oraz pałaszowaliśmy pączki
• Dzień Dinozaura – chodź dinozaury dawno już wyginęły, to nie przestają fascynować Przedszkolaki znają wiele ciekawostek o życiu dinozaurów, ich nazwach, wielkości, o tym, gdzie mieszkają i czym się żywią. Spędziliśmy cudowny dzień w świecie dinozaurów dzięki licznym zabawom oraz sporej dawce nauki.
5 latki
W ostatnich tygodniach przyglądaliśmy się siłom przyrody. Kształtowaliśmy poczucie szacunku wobec niej. Poznawaliśmy odnawialne i nieodnawialne źródła energii. Wdrażaliśmy się w świadomą dbałość o środowisko naturalne. Ponownie przyjrzeliśmy się globusowi, porównywaliśmy ile na Ziemi jest mórz i oceanów, a ile lądów. Czytaliśmy globalnie proste wyrazy, wyróżnialiśmy głoski, przeliczaliśmy je. Ćwiczyliśmy małą motorykę obu rąk poprzez kreślenie linii, szlaczków… Dużo tworzyliśmy naszych własnych dzieł plastycznych i technicznych. Szczególnie „czarne stopy” dostarczyły nam wielu… łaskotek i radości, aż do łez. Wyrażaliśmy również radość z uczestnictwa w różnych formach muzyczno – tanecznych. Podziwialiśmy przez lupę skarby Ziemi, dotykaliśmy, czasem nawet smakowaliśmy😊Poprzez zabawy badawcze obserwowaliśmy co się rozpuszcza w wodzie, co pływa na powierzchni, a co szybko tonie.
W kolejnych dniach dowiadywaliśmy się, że zarówno woda, powietrze, jak i ogień mogą być równie niebezpieczne, co niezbędne do naszego istnienia. W zabawach i doświadczeniach nabywaliśmy umiejętność przewidywania następstw. Poznawaliśmy świat wieloma zmysłami.
W połowie miesiąca postanowiliśmy wspólnie świętować na Walentynkowym Balu Karnawałowym. Podczas wspólnych zabaw, konkursów i tańców mogliśmy wyrazić sympatię każdemu, nie tylko koledze, czy przyjaciółce, ale również Piratowi, Kotkowi, Smokowi, czy Biedronce😉
Kilka dni później ponownie świętowaliśmy – tym razem Światowy Dzień Kota! Tego dnia przynieśliśmy ze sobą do przedszkola pluszowe kociaki i te łagodne, i te dzikie. Sami w ciągu dnia przeobraziliśmy się w te stworzenia, jednocześnie ucząc się o ich życiu, sposobie bycia, upodobaniach. A to wszystko podczas uważnego słuchania czytanych przez nauczyciela tekstów. Każdy z nas MIAU wspaniały nastrój😊
W związku z tym, że przyszedł czas na wielkie wyprawy… takie palcem po mapie, uczyliśmy się jaki powinien być prawdziwy podróżnik. Zrobiliśmy wspólną listę rzeczy jakie powinien ze sobą zabrać i ustaliliśmy, że najważniejsze o czym musi pamiętać to otwarty umysł. Poznawaliśmy środki transportu, które mogą przedostać się nam w najdalsze zakątki świata, lub te, które pozwolą pojechać całkiem niedaleko. Mogliśmy je grupować i przeliczać na różne sposoby. Bliżej przyjrzeliśmy się literce R i cyferce 7. Sami tworzyliśmy działania matematyczne, rozwijaliśmy logiczne myślenie, sprawnie przeliczaliśmy.
Kilka dni temu powiedzieliśmy wszystkim „jak rozmawiać trzeba z psem” 😉 Podczas przeglądu recytatorskiego poświęconego poezji Jana Brzechwy, przedszkolaki we wspaniałej oprawie swoich rekwizytów, strojów i uśmiechów na buzi, wyrecytowały wiersze zasłuchanej i zachwyconej widowni. Duma nas rozpierała! Dziękujemy za pomoc w przygotowaniach!
Dzień Dinozaura zwieńczył ten pracowity miesiąc. TRICERATOSS – gra zręcznościowa, wykonywanie makaronowych szkieletów, przybliżenie życia z prehistorycznych czasów oraz tańce do wesołej dinozaurowej piosenki – to było to!
6 latki
W lutym zima była bardzo kapryśna. To dawała o sobie znać, szczypiąc nas w nosy i kolorując policzki na różowo, by za chwilę pozwolić nam poczuć w powietrzu powiew wiosny. Na tę porę roku czekamy już z niecierpliwością.
Początek lutego to dla nas podróż do krainy bajek, baśni i legend. Jesteśmy starszakami, więc próbowaliśmy odczytywać tytuły znanych nam baśni oraz wyrazy określające przedmioty w nich występujących. Wiemy już, czym różni się bajka od baśni i co to jest morał. Przedszkolaki potrafiły wspaniale opowiedzieć o przesłaniach w znanych im historiach.
Wasze pociechy opowiadały o wyglądzie teatru, próbowały czytać wyrazy i dopasowywać je do ilustracji. Poznały różne rodzaje teatrów, utrwaliły zasady kulturalnego zachowania się podczas przedstawienia. W tym tygodniu, tak jak każdego dnia do świata baśni przenosiliśmy się dzięki książkom, tak chętnie przynoszonym przez przedszkolaki. Wybraliśmy się w podróż po Polsce śladami legend. Wiemy już, jakie smoki mieszkały w Krakowie i w Warszawie, dlaczego najbardziej znane toruńskie pierniczki to katarzynki, gdzie pływała złota kaczka, oglądaliśmy poznańskie koziołki, wrocławskie krasnale, słuchaliśmy hejnału.
Poznane historie pozwoliły nam nie tylko odróżnić rzeczywistość od świata fikcji, ale również zainspirować przedszkolaki do podróży po Polsce. Wasze pociechy rozwiązywały zagadki słowne, losowały różne postacie i odgadywały, z jakich bajek są znane. Nie zapomnieliśmy o zimie, dlatego przedszkolaki zaprojektowały swoje łyżwy. Wybraliśmy się do krainy bajek i baśni z literą B, b, pisaliśmy ją po śladzie i samodzielnie. Legenda o Smoku Wawelskim zainspirowała nas do zabaw matematycznych rozwijających umiejętność dodawania i odejmowania. Graliśmy w grę zespołową i byliśmy rycerzami, którzy muszą uwolnić księżniczkę uwięzioną w wieży przez smoka. Fantazja, o której, „bawić się na całego”.
W rytmie koronkowej lambady tanecznym krokiem weszliśmy w czas balów i zabaw. Wyruszyliśmy w podróż do Brazylii i Wenecji, oglądaliśmy zdjęcia kolorowych strojów
i masek. Poznaliśmy również zwyczaje i tradycje karnawałowe w dawnej Polsce. Z dostępnych materiałów tworzyliśmy nasze własne maski. Wyobraźnia i kreatywność pozwoliły nam stworzyć piękne dzieła. Rozmawialiśmy o pracy fryzjerów, którzy potrafią wyczarować różnorodne fryzury, również na bal karnawałowy. Rozwijaliśmy umiejętności komunikacyjne podczas opisywania sytuacji przedstawionej na obrazku, a także wykonywania ćwiczeń słownikowych, wypowiadania własnego zdania i uzasadniania go, uważnego słuchania innych dzieci i dorosłych. Przedszkolaki poznały sposób zapisu liczby 10, podczas gier i zabaw utrwaliły przeliczanie w zakresie 10 posługując się liczebnikami głównymi i porządkowymi. Poznaliśmy literę n, N na podstawie wyrazów noga, nuta i Nela, ćwiczyliśmy jej samodzielne pisanie w liniaturze. Nasze przedszkolaki bardzo lubią czytać wyrazy i proste teksty, różne zabawy czytelnicze sprawiały im dużo radości.
W nowy tydzień weszliśmy tanecznym krokiem. Przepełnieni miłością wśród kolorowych serduszek bawiliśmy się wspólnie na balu karnawałowym. To świat wynalazków był w centrum naszej uwagi w minionym tygodniu.
Wiemy już, co można odkryć, a co wynaleźć, zastanawialiśmy się, kim jest wynalazca i jakie powinien mieć cechy. Doszliśmy do wniosku, że historia człowieka, to historia wynalazków, które były napędem rozwoju. Oglądaliśmy ilustracje przedmiotów, używanych dawniej i ich współczesnych odpowiedników. Naszym przedszkolakom trudno sobie wyobrazić, że kiedyś ludzie nie mieli telefonów, komputerów i różnych urządzeń gospodarstwa domowego, tak ułatwiających nam życie. Zmierzyliśmy czas pierwszego lotu samolotu braci Wright.
Wiemy, że trwał on krótko, ale gdyby nie ich marzenie może dzisiaj nie moglibyśmy podróżować po całym świecie. Rozmawialiśmy o tym, co to jest komputer. Zabawa z kłębkiem wełny pozwoliła nam lepiej zrozumieć, co to jest sieć internetowa. Przedszkolaki wiedzą, jak bezpiecznie korzystać z komputera. Przeprowadziliśmy eksperyment pokazujący, w jaki sposób przenoszą się fale dźwiękowe. Dzięki temu wiemy, jak działały pierwsze telefony. Przedszkolaki poznały postać Alexandra Grahama Bella, który przeprowadził pierwszą w historii rozmowę telefoniczną. Odbyliśmy również podróż w kosmos. Zgłębialiśmy jego tajemnice-nazwy obiektów, które znajdują się w kosmosie, nazwy i położenie planet wokół Słońca. Przeprowadziliśmy doświadczenie z globusem i latarką, które pokazało dzieciom, dlaczego jest dzień i noc i skąd się biorą pory roku. Wasze pociechy poznały postać słynnego astronoma Mikołaja Kopernika. Zastanawialiśmy się, co to znaczy, że „wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię”. Przedszkolaki czytały o Mirosławie Bekkerze i jego łaziku na Księżycu. Nie zapomnieliśmy o przygotowaniach do szkoły. Poznaliśmy literę p, P, pisaliśmy ją po śladzie i samodzielnie. Zabawy językowe utrwalały jej zapis i miejsce w słowach.
Pod koniec lutego przenieśliśmy się do czasów, kiedy na naszej planecie królowały dinozaury. Nasze przedszkolaki bardzo chętnie dzieliły się swoją wiedzą na temat tych gadów. Poznały również ciekawostki na temat tego, gdzie mieszkały, co jadły, jak wyglądały, jak się rodziły, skąd wiemy, że istniały. Z rozsypani sylabowej układaliśmy ich nazwy. Obserwowaliśmy, jak wykluwały się z lodowych jajek. Bawiliśmy się w wykopaliska dzięki czemu przedszkolaki poznały tajniki pracy paleontologa. Dzieci poznały historię powstania węgla, bursztynu i soli, skarbów Ziemi i śladów przeszłości, które są z nami aż do dziś. Rysowaliśmy węglem zainspirowani malowidłami na ścianach jaskini w Lascaux. Jej przypadkowe odkrycie przez grupę chłopców pokazało nam, że odkrywcą można być niezależnie od tego, ile ma się lat. Poznaliśmy różne teorie na temat tego, dlaczego dinozaury wyginęły. Zrobiliśmy eksperyment z wulkanem i lawą oraz lampę lawową. Oprócz wspaniałej zabawy i niezwykłych wrażeń towarzyszących obserwowaniu „wybuchu” dzieci dowiedziały się, dlaczego zaszła taka reakcja, poznały pojęcia kwas i zasada. W piątek w naszym przedszkolu królowały dinozaury. Razem z przedszkolakami utrwaliliśmy wiedzę na ich temat, zagraliśmy w grę planszową, a Wasze pociechy z różnych materiałów przygotowały prehistoryczne krainy.