Przedszkole na Wiejskiej Marzec

6latki

marzec przywitaliśmy pełni nadziei, że wiosna tuż, tuż. Niezrażeni zmienną pogodą na każdym spacerze wypatrywaliśmy jej w cieplejszych promieniach słońca, kwiatach w mijanych ogródkach, śpiewie ptaków, pączkach na gałązkach.

Na początku marca rozmawialiśmy z przedszkolakami o zmianach zachodzących wiosną w przyrodzie. Podkreślaliśmy nieprzewidywalność wiosennej pogody, również na podstawie przysłów o wiośnie. Wiemy już, że „w marcu jest jak w garncu”, a „jedna jaskółka wiosny nie czyni”. Dlatego na zajęciach plastycznych zrobiliśmy ich kilka, aby wreszcie zawitała wiosna piękna i radosna. Spacerując, obserwowaliśmy zmieniającą się przyrodę i wiosenną pogodę. Podczas eksperymentów próbowaliśmy wywołać deszcz, który na szczęście nie kapał nam na głowy. Przedszkolaki wiedzą już, jak powstaje i jak przyroda wyczarowuje tęczę na niebie. Przypomnieliśmy sobie, jak ważne jest ubieranie się zgodnie z warunkami atmosferycznymi, a jak przekonaliśmy się na podstawie opowiadania, w marcu nie jest to proste. Wiemy, że właściwy ubiór pomaga nam zatroszczyć się o nasze zdrowie. Na zajęciach kulinarnych przygotowaliśmy sok owocowo-warzywny, bo dobrze wiemy, że witaminy pomagają nam być zdrowymi. Przedszkolaki oglądały ilustracje pierwszych oznak wiosny i próbowały czytać oraz dopasowywać do nich zdania. Uczyliśmy się opowiadać o pogodzie tak, jakbyśmy byli prawdziwymi prezenterami. Przy okazji utrwalaliśmy orientację na mapie Polski. Wiosną chętnie ozdabiamy domy kwiatami. Starszaki poznały literę w, W na podstawie wyrazów wazon i Witek. Niestrudzenie przeprowadzały analizę i syntezę sylabową i głoskową. Układały wyrazy z liter, próbowały odczytywać proste zdania. Pisały nowo poznaną literę po śladzie i samodzielnie, utrwalając jej kształt. Zaczęliśmy śpiewać wiosenne piosenki, przedszkolaki, jak w każdym tygodniu rozwijały swoją samodzielność, umiejętności grafomotoryczne, matematyczne i językowe. W piątek zgłębialiśmy tajemnice życia na Ziemi, oglądaliśmy skamieniałości, poznaliśmy ciekawostki z życia dinozaurów oraz pracy paleontologa.

W kolejnym marcowym tygodniu rozmawialiśmy o tym, co rośnie wiosną. Przedszkolaki poznały pracę i narzędzia ogrodnika. Wiedzą już, że jest on wczesną wiosną bardzo zapracowany. Na szczęście ma w ogrodzie swoich sprzymierzeńców, np. dżdżownice. Przedszkolaki poznały wiele wiosennych kwiatów. Hasło z krzyżówki, którą wspólnie rozwiązaliśmy, pozwoliło Waszym pociechom na odkrycie, że niektóre kwiaty wyrastają z cebulek. W naszej sali pojawił się hiacynt, żonkile i szafirki. Przedszkolaki dbając o nie dowiedziały się, że rośliny, by rosnąć, potrzebują słońca, wody, temperatury i odpowiedniej gleby. Nasze starszaki rysowały kwiaty i zaznaczały ich części: korzeń, cebulę, łodygę, liście i kwiat. W szatni rozkwitły przygotowane przez nas hiacynty. Zasadziliśmy cebulę i codziennie obserwowaliśmy, czy wyrośnie zielony jak wiosenna trawa szczypiorek. Zajrzeliśmy do ptasich gniazd, żeby się przekonać, z czego i gdzie są budowane. Wiemy, w jakim gnieździe dorastają pisklęta bociana, jaskółki, skowronka i słowika. Słuchaliśmy również ptasiego koncertu. Mamy nadzieję, że podczas naszych spacerów uda nam się usłyszeć kukułkę, jaskółkę, słowika, bociana lub skowronka. Podziwialiśmy krokusy i przebiśniegi, które wyrosły w ogrodach naszych przedszkolnych sąsiadów. Uczyliśmy się układać zadania z treścią i je rozwiązywać. Nasze pociechy przeliczały elementy, dodawały je do siebie, utrwalały wygląd znaku dodawania. Pomimo mroźnej, zimowej aury my wytrwale śpiewaliśmy, że wiosna, wiosenka jest piękna i radosna. Na zajęciach kulinarnych przygotowaliśmy babeczki wyglądające jak wiosenne kwiatki. Wiemy, że w zdrowym ciele zdrowy duch dlatego korzystaliśmy ze sprzyjającej aury i oddawaliśmy

się różnym zabawom ruchowym na placu zabaw. Cebulkowe kwiaty były pretekstem do poznania litery c, C. Różne zabawy językowe pozwoliły nam na utrwalenie jej zapisu i miejsca w słowach. Czytaliśmy proste teksty i zdania, pisaliśmy wyrazy przygotowując się jak najlepiej umiemy do zbliżającej się szkoły.

Po wiosennych porządkach w ogrodzie odwiedziliśmy wiejską zagrodę, aby poznać zwyczaje mieszkających tam zwierząt. Dopasowywaliśmy podpisy do ilustracji, wiemy, jak nazywają się udomowione ptaki mieszkające w gospodarstwie. Odwiedziliśmy zwierzęta w ich domach. Wiemy, kto mieszka w oborze, chlewie, owczarni, kurniku, stajni, koziarni, królikarni i budzie. Rozpoznawaliśmy dźwięki wydawane przez zwierzęta, dopasowywaliśmy nazwę zwierzęcia i ilustracje je przedstawiające do dźwięku. Rozwijaliśmy umiejętność liczenia, próbując zdobyć tytuł najlepszego farmera. Przedszkolaki poznały ciekawostki na temat kur. Wiedzą na przykład, że ich krewnym był tyranozaur, że kury mają sny i że lubią kąpiele w piasku i kurzu. Zastanawialiśmy się, czy jajko może być bez skorupki. Wykonaliśmy eksperyment z wykorzystaniem octu i obserwowaliśmy zachodzącą reakcję. Wiemy już, że „pan kwas” (ocet) rozpuszcza wapń i pozostaje miękka, przeźroczysta błonka, a jajko skacze jak piłeczka. Dzięki wiejskim zwierzętom mamy wiele dobroci. Świeże mleko od krowy, jajka od kury, wełnę od owiec, pierze od gęsi, a to wszystko dzięki pracy rolnika. Nasze przedszkolaki poznały nową literę ł, Ł, uczestniczyły w wielu zabawach językowych, utrwalających jej zapis i miejsce w słowach. Rozwijaliśmy umiejętność koncentracji uwagi, bardzo potrzebnej podczas rozgrywek szachowych, na zajęciach kulinarnych przygotowaliśmy zapiekanki. Podczas spacerów wypatrywaliśmy wiosny, ale również ćwiczyliśmy czytanie, rozpoznając nazwy mijanych ulic.

Nareszcie przyszła wiosna! Poczuliśmy jej ciepły powiew, mogliśmy zostawić czapki i szaliki w szatni, wystawić buzie do słonka. Narysowaliśmy naszą Panią Wiosnę tak, jak ją sobie wyobrażamy. Z ochotą spacerowaliśmy po najbliższej okolicy i bawiliśmy się na placu zabaw. Obserwowaliśmy ptaki, które zadomowiły się w dziupli obok zjeżdżalni. Nasze wiosenne narcyzy, szafirki i hiacynt pięknie nam rozkwitły. Na cebuli pojawił się wiosenny, zielony szczypiorek, który był pysznym dodatkiem do kanapek. Dowiedzieliśmy się o starym ludowym zwyczaju i symbolu odchodzącej zimy – topieniu marzanny. Zajęliśmy się wiosennymi pracami w przedszkolnym ogródku. Własnoręcznie posadziliśmy bratki, żeby jeszcze bardziej kolorowo i wiosennie zrobiło się w przedszkolu. Przedszkolaki poznały literę g, G i wykonały różne ćwiczenia utrwalające sposób jej pisania oraz miejsce w liniaturze. Tworzyły zbiory różnych przedmiotów, przeliczały je, ćwiczyły dodawanie. Z wielką radością pojechaliśmy na pierwszą wiosenną wycieczkę do Mazowsza. Razem ze spadającymi gwiazdami wybraliśmy się w roztańczoną i rozśpiewaną podróż do krainy figur i kolorów. Dowiedzieliśmy się, że warto marzyć, być ciekawym, poznawać nowych ludzi i nowe miejsca, bo to, że się różnimy, czyni nasz świat piękniejszym miejscem.

5latki

Marzec nas nie rozpieszczał, jeśli chodzi o pogodę. Był kapryśny i trochę niezdecydowany. Jednak nam nie groźne, żadne warunki. W końcu już od początku miesiąca odbyliśmy podróż od bieguna, do bieguna i to poprzez gorącą, tropikalną dżunglę, czy wysuszoną piaskiem pustynię. Oczywiście podróżowaliśmy po mapie, atlasach i przewodnikach. Przyglądaliśmy się mieszkańcom i zwierzętom ciepłych i zimnych regionów świata. Podziwialiśmy roślinność ciepłych krajów, poznawaliśmy zwyczaje mieszkańców Dalekiej Północy. Podczas zabaw i ćwiczeń doskonaliliśmy koordynację ruchową. Ćwiczyliśmy kształtowanie codziennych nawyków higienicznych. Zrobiliśmy wspólny kompas, na którym uczyliśmy się rozpoznawać kierunki świata. Wspólnie odlecieliśmy w podróż balonowym odrzutowcem, dzięki któremu zrozumieliśmy zasadę poruszania się prawdziwego samolotu. Od tego czasu coraz chętniej spoglądaliśmy w niebo. Ktoś szukał planet, ktoś kosmitów, a ktoś jeszcze inny gwiazdki z nieba. Przyglądaliśmy się historycznym wydarzeniom, ciekawym zjawiskom i skomplikowanym maszynom. Całymi dniami wirowaliśmy w przestworzach, odtwarzaliśmy mapę kosmosu, przyjmowaliśmy postać Słońca, Ziemi, Księżyca. Co to znaczy okrążyć Słońce i ile czasu zajmie to Ziemi? Co to znaczy obrócić się Ziemi, żeby Słońce zaświeciło nam w oczy? Pytań było bez liku, ale i odpowiedzi dużo – tych, które ciekawiły, uczyły, wyjaśniały… Często gry i zabawy, mieszały się z wiedzą i nauką, a wtedy w prosty sposób uczyliśmy się liczyć, pisać litery, zapamiętywać i czerpać radość ze wspólnych odkryć. W końcu stworzyliśmy swój własny kosmos – pełen błyszczących gwiazd. Nasz układ słoneczny, własnoręcznie wykonany, zawisł między gwiazdami w naszej sali. Mamy w planach zostać astronautami.

Przedszkole na Wiejskiej wzięło udział we wspaniałym koncercie  ”Kolory”, na który wybraliśmy się autokarem do siedziby Zespołu Mazowsze w Otrębusach. Było to zwieńczenie całego kospicznego projektu. Było błyszcząco, kolorowo, ale ze wspaniałym przekazem i refleksją. Byliśmy zachwyceni.

Żarówka, komputer, czy telefon. Widzimy je każdego dnia, a jednak nie były z nami od zawsze. A skoro nie były, to są wynalazkami. Z zapartym tchem dzieci słuchały o tych wynalazkach, które są wynikiem długich badań i eksperymentów, ale z jeszcze większą ciekawością i zdziwieniem poznawały te, które były wynikiem przypadku. Wspaniałe pomysły rodziły się w naszych głowach, zastanawialiśmy się, czego jeszcze nie wynaleziono. Śpiewaliśmy najgłośniej jak się da, że wymyślimy rajstopy, co się same zakładają, lub maszynę, która sprząta nasze rzeczy. Mamy w planach zostać wynalazcami

W końcu z tęsknotą zaczęliśmy wypatrywać oznak wiosny. Każdy obudzony owad, dodawał czaru temu jeszcze nieobudzonemu światu. Każdy promyk słońca rozgrzewał policzki podczas spaceru i zabaw na świeżym powietrzu. A my! Zrobiliśmy własne wielobarwne motyle i kolorowe parasole! i one pokolorowały całe przedszkole  Tak przywitaliśmy wiosnę!

Przypominaliśmy sobie na obrazkach nazwy pierwszych wiosennych kwiatów, by potem na spacerze czerpać radość z odnalezienia choćby jednego. Przyglądaliśmy się przyrodzie i nią zachwycaliśmy. Dowiedzieliśmy się, jak ciężką pracę wykonuje rolnik i jak bogaty może być nasz stół dzięki niemu. Czasem dziwiło nas, że niektóre produkty to właśnie efekt  pracy rąk rolnika, hodowcy,  czy plantatora. Poznaliśmy bliżej zwierzęta, które żyją na gospodarstwie, nazwy ich domów, dzieci. Bawiliśmy się w rozpoznawanie odgłosów, smakowanie potraw. Byliśmy ogrodnikami, którzy siali i sadzili. Będą plony, będą zbiory, będzie pysznie! Mamy w planach zostać farmerami Ale nie tylko zabawa wypełniała nasze dni. Podczas wykonywania zadań trenowaliśmy zarówno nasze dłonie podczas pisania, rysowania, wycinania (szczególnie literek G P J)… Trenowaliśmy nasze głowy podczas rozwiązywania łamigłówek przeliczania, dodawania, czy dokładania w zakresie 0-8. Trenowaliśmy nasze głosy podczas śpiewu wesołych piosenek, czy recytacji podczas przeglądu Wiosna w Poezji. Trenowaliśmy nasze ciała podczas ćwiczeń gimnastycznych, przewrotów, pierwszego mostku, czy stania na rękach. Ale najczęściej trenowaliśmy być radosnymi Przedszkolakami, umiejącymi radzić sobie w trudnych sytuacjach, cieszącymi się ze wspólnych zabaw. A jak wiadomo, trening czyni mistrza.

4latki

W pierwszym tygodniu rozmawialiśmy na bliskie nam tematy związane z ludzkim ciałem i zmysłami. Dzieci słuchały wiersza G. Lipińskiej pt. „Zmysły” i rozmawiały na jego temat. W zabawie dydaktycznej „Co robią narządy zmysłów?” dzieci zastanawiały się za pomocą którego zmysłu można „zbadać” każdy z przedmiotów, np. kwiat – wzrok, węch, dotyk.  Podczas wyjścia na świeże powietrze całe przedszkole na Wiejskiej bawiło się w zabawę sensoryczną „Co nam mówią nasze zmysły?” – sprawdzały działanie poszczególnych zmysłów, np. zamykały oczy i wysuwały przed siebie ręce (wyczuwały przestrzeń), zamykały oczy i słuchały dźwięków z otoczenia. Czterolatki, aby kształtować swoje zmysły odgadywały również zagadki słuchowe, dotykowe, smakowe, węchowe i wzrokowe. Po omówieniu zmysłów przyszedł czas na pogłębianie informacji na temat ciała. Przedszkolaki wzięły udział w zabawie dydaktyczno-badawczej pt. „Moje ciało”, podczas której zastanawiały się nad odpowiedziami na następujące pytania: Co to jest skóra?, Czy skóra się rusza?, Co jest na skórze?, Co mamy pod skórą?, Gdzie mamy serce?, Co to jest puls?, Jakie  narządy znacie?. W zabawie badawczej pt. „Skąd wiemy, że żyjemy?” dzieci za pomocą baloników i lusterek pogłębiały wiadomości na temat oddychania i płuc.

Po tygodniu poznawania własnego ciała i zmysłów przyszedł czas na nieco dalsze odkrycia, które pozwoliły odsłonić niektóre tajemnice dalekiego świata, świata, który jest odległy i nieskończenie ogromny. Podczas dalszego zgłębiania informacji o wszechświecie dzieci rozwiązywały „kosmiczne” zagadki, bawiły się w zabawę integracyjną z rymowanką „Słońce”, układały gwiazdozbiory i poznały jeden z najbardziej znanych „Wielki Wóz”. Bawiły się w różne zabawy ruchowe i integracyjne.

Zima niechętnie ustępuje, a w świat przyrody powoli i cichutko zaczyna wkradać się wiosna. To tej zielonej porze roku poświęciliśmy trzeci tydzień edukacyjnych działań w przedszkolu. W tematykę przedwiośnia, które żegna zimę i wita wiosnę wprowadził nas spacer, podczas którego przedszkolaki przyglądały się otaczającej je przyrodzie i szukały pierwszych zwiastunów nowej pory rokuoraz opowiadanie H. Zdzitowieckiej pt. „Szukamy wiosny”, na podstawie którego dzieci dowiedziały się o pierwszym kwiatku zapowiadającym rychłe nadejście wiosny. O przebiśniegach przedszkolaki słuchały również w wierszu M. Szeląg pt. „Gdy wiosna przychodzi”. Rozmawiały, czego rośliny potrzebują do wzrostu. Wspólnie udaliśmy się do sklepu ogrodniczego na zakupy by przedszkolaki założyły w mini-ogródki warzywne. Z okresem przedwiośnia związane jest powiedzenie „W marcu jak w garncu”, omawianiem którego zajęliśmy się w czasie zajęć. Dzieci wysłuchały wiersza I. Suchorzewskiej pt. „W marcu”, poznając kapryśny charakter marcowej pogody. Bawiły się również w poświęconą tym zagadnieniom zabawę matematyczną  „Gotujemy marcową pogodę”.

W czwartym tygodniu przedszkole Milanówek i jego uczestnicy zgłębiali temat wsi i zwierząt żyjących w gospodarstwie. Dzieci różnicowały obrazki przedstawiające wieś i miasto, opisując charakterystyczne cechy obu tych miejsc. Rozmawiały także na podstawie ilustracji o pojazdach, których używa się na wsiach. Rozwiązywały również zagadki o zwierzętach wiejskich. Podczas zajęć matematycznych czterolatki brały udział w zabawie dydaktycznej „Dwie czy cztery nogi?” i ćwiczeniach klasyfikacyjnych „Na wiejskim podwórku”, „Zwierzątka do domu”.

Ostatnim tydzień pracy  w przedszkole na Wiejskiej upłynął nam pod hasłem „Z kulturą za pan brat”. Podczas kolejnych dni dzieci rozmawiały o różnych aspektach sztuki i kultury. przeniósł dzieci do magicznego świata filmu, a w szczególności bajek animowanych. Czterolatki poznały bohaterów dobranocki pt.: „Przygody kota Filemona/ Dziwny świat kota Filemona”. Oglądały odcinek ww. bajki i słuchały wiersza „Filemon i Bonifacy” U. Machcińskiej  opowiadającego o przygodach tytułowych postaci. Dzięki krótkiej animacji dzieci mogły zobaczyć, w jaki sposób  powstawały filmy animowane. Przenieśliśmy się do magicznego świata teatru za pośrednictwem wiersza „W tatrze”  M. Szeląg. Po wysłuchaniu wiersza dzieci odpowiadały na pytania: Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze? (dzieci opisywały wygląd wnętrza teatru i podawały nazwy przedmiotów i atrybutów z nim związanych, np.: scenografia, scena, kurtyna, aktor, maski (rekwizyty), kostiumy, afisz, bilety itp.) Jakie emocje/uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne? Kto z was był kiedyś w teatrze? Czy wam się tam podobało, dlaczego? Po zakończeniu omawiania wiersza przedszkolaki wzięły udział w zabawie matematycznej „Który fotel w teatrze?”, zamieniając swoją salę w widownię teatru. Podczas tej zabawy dzieci doskonaliły umiejętność przeliczania i orientacji w przestrzeni.

Wydarzenia z marca:

  • Dzień matematyki – w tym dniu przedszkolaki uczestniczyły w zadaniach, grach i zabawach matematycznych. Chęć do zabawy sprawiła, że wszyscy się angażowali i przyjemnością rozwiązywali zagadki
  • Powitanie Wiosny – długo wyczekiwana, przyszła…WIOSNA. Wspólnie powitaliśmy wiosnę piosenkami oraz zabawami plastycznymi i muzycznymi. Mamy nadzieje, że zostanie z nami na dobre.
  • Przedszkole Milanówek odbyło wycieczkę do Mazowsza w Otrębusach na bajkę muzyczną zatytułowaną „Kolory”. Podczas spektaklu przedszkolaki mogły zobaczyć piękne tańce i wspaniały śpiew. Edukacyjna bajka pokazała, że  czasem warto pomarzyć, być ciekawym, a także otworzyć się na opinie i zdania innych.

3latki

W pierwszym tygodniu marca dzieci z Przedszkole na Wiejskiej odkrywały tajemnicę mleka. To była naprawdę świetna zabawa!

Zabawa jest niezwykle ważna w życiu każdego malucha, pozwala poczuć się dziecku komfortowo, daje mu poczucie bezpieczeństwa, wyzwala endorfiny, które nazywamy hormonem szczęścia. Poprzez zabawę w tym tygodniu dzieci:

  • rozwijały wiedzę ogólną,
  • czerpały radość z przekazywania wiedzy i umiejętności innym,
  • poznały rodzaje mleka,
  • rozwijały zdolności komunikacyjne,
  • wyrażały w rozmowie szacunek wobec innych osób,
  • ćwiczyły umiejętność konstruowania budowli przestrzennych,
  • dostrzegały znaczenie hodowli zwierząt,
  • odróżniały niskie i wysokie dźwięki,
  • rozwijały słuch muzyczny,
  • ćwiczyły motorykę dużą podczas zabaw muzyczno-ruchowych,
  • rozwijały kreatywność w zabawach z użyciem produktów spożywczych,
  • kształtowały umiejętność koncentracji uwagi na zadaniu, samodzielnego planowania prac.

Stworzyliśmy siatkę pojęć z pytaniami, na które szukaliśmy i będziemy szukać dopowiedzi, m.in.: Jakiego koloru jest mleko? (białe, żółte); Które zwierzęta dają mleko? (krowa, koza, owca); Gdzie żyją zwierzęta, które dają mleko? (gospodarstwo, obora); Skąd mleko i jego produkty trafiają do sklepu? (mleczarnia); Czy jest mleko z roślin? (sojowe, ryżowe, migdałowe); Z czym możemy zjeść mleko? (chrupki); Z czego pijemy mleko? (kubeczek, szklanka, słomka); Jak można podać mleko do picia? (zimne, podgrzane); Co można zrobić z mleka?

Uczyliśmy się nowych piosenek: „Piosenka o mleku” oraz wierszy i rymowanek: „Masz tu, kotku”, „Sroczka”, „Łatka”.

W drugim tygodniu kontynuowaliśmy zabawy z projektem „Mleko” i zdobywanie nowych doświadczeń, które dostarczyły wiele radości.

Ćwiczyliśmy zgodną współpracę, budowaliśmy poczucie wspólnoty. Wspólnie rozwijaliśmy sprawność fizyczną podczas zabaw ruchowych na dworze oraz ćwiczeń gimnastycznych. Wysłuchaliśmy opowiadań:

„Kiciuś Perski i wyrzutnia mleka” – następnie rozmawialiśmy o tym, skąd się bierze mleko, próbowaliśmy tworzyć zabawne określenia dotyczące procesu pozyskiwania mleka, „Sekret Emilki, krowy Mateusza” – o szczęśliwej krówce, która dawała dużo mleka. Zamieniliśmy się w czarodziejów i eksperymentowaliśmy z magnesem, używaliśmy go w zabawie tematycznej.Dzieci nauczyły się nazw produktów, które powstają z mleka i znajdują się w sklepie, wiedzą, jak się zachować na zakupach. Poza tym utrwaliły pojęcie para, przedszlkolaki przeliczały elementy zbioru, tworzyły konstrukcje, ćwiczyły logiczne myślenie, łącząc w pary elementy pasujące do siebie.

Zdrowe odżywianie propagowaliśmy w kolejnych dniach, postanowiliśmy wykorzystać mleko do przygotowania przepysznych, zdrowych koktajli. Przedszkole Milanówek uwielbia wtorkowe zajęcia kulinarne;)