6 latki
Przed nami nowy rok kalendarzowy. Sprzyja to budowaniu w dzieciach świadomości istnienia stałych praw natury. Noc i dzień, dni tygodnia, miesiące i pory roku są świadectwem ciągłości czasu. W styczniu przygotowaliśmy dla Babć i Dziadków niespodzianki, bo bardzo ich kochamy.
Dzieci poszerzały wiedzę na temat sposobów odmierzania czasu. Przedszkolaki zapoznały się ze zjawiskiem różnic czasowych na dwóch półkulach Ziemi. Poszerzały wiedzę na temat sposobów odmierzania czasu. Próbowały odczytać, którą godzinę wskazuje zegarek. Przedszkolaki działały zgodnie z instrukcją obrazkową. Rozwijały percepcję wzrokową poprzez ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej wyrazów. Dzieci utrwalały informacje o cykliczności pór roku. Doskonaliły wiedzę na temat ważnych świąt w kalendarzu występujących w czasie ich trwania. Rozwiązywały zagadki o miesiącach. Utrwaliły liczbę 7 w kontekście dni tygodnia oraz ich nazwy, doskonaliły umiejętność posługiwania się takimi przyimkami, jak: przedwczoraj, wczoraj, dziś, jutro, pojutrze. Rozwijały pamięć poprzez omawianie tygodniowego kalendarza aktywności grupy. Dzieci brały udział w zabawach językowych, utrwalających rozpoznawanie i nazywanie liter. Nazywały pory roku widoczne na obrazkach, dzieliły nazwy na sylaby, a następnie na głoski. Przedszkolaki rozwijały kompetencje matematyczne poprzez utrwalenie znajomości nazw pór roku, miesięcy, dni tygodnia oraz informacji o ich przemienności. Pogoda sprzyjała zabawom w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci starały się utrzymywać dobre relacje, zgodnie brać udział w życiu grupy przedszkolnej m.in. poprzez aktywny udział w zajęciach i zabawach wymagających współdziałania.
Pomimo tego, że pogoda za oknem bardziej przypominała początek wiosny, my rozmawialiśmy o urokach zimy odwołując się do naszych doświadczeń. Na zdjęciach podziwialiśmy zimowe krajobrazy, rozwijaliśmy wiedzę przyrodniczą rozmawiając o tym, skąd się bierze śnieg. Doskonale wiemy w co się ubrać w mroźne dni, próbowaliśmy czytać nazwy poszczególnych części garderoby. Oglądaliśmy ilustracje płatków śniegu
w powiększeniu i zastanawialiśmy się, dlaczego tak się dzieje. Skoro zima nie mogło zabraknąć zabaw z bałwankami. Przedszkolaki utrwalały znajomość cyfr przeliczając liczbę bałwanków na kartach i przyporządkowując im kartonik z właściwą cyfrą. Zamieniliśmy się w naukowców i zbieraliśmy informacje na temat wody i lodu. Obserwowaliśmy kostki lodu zanurzone w oleju. Przedszkolaki chętnie stawiały hipotezy i formułowały wnioski, że „lód jest lekki, a woda ciężka”. Wiemy już, że zimą powinniśmy zatroszczyć się o zwierzęta. Odwiedziliśmy uśpiony las w zimowej szacie i poznaliśmy pracę leśniczego. Razem z nim poszliśmy tropami zwierząt, które odwiedzają paśnik. Poznaliśmy litery u i U na podstawie wyrazów podstawowych ulica i Ula. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę u na początku, w środku i na końcu podawanych słów, a także pisać samodzielnie małą i wielką literę. Podczas wprowadzania liczby i cyfry 8, dzieci rozwijały umiejętności matematyczne m.in. w zakresie dodawania i odejmowania w codziennych sytuacjach.
Przedszkolaki z ogromnym zaangażowaniem i radością zaczęły przygotowania z okazji Dnia Babci i Dziadka. Nadszedł czas na przygotowanie się do jednej z najmilszych przedszkolnych uroczystości – Dnia Babci i Dziadka. W tym czasie rozmawialiśmy o roli dziadków w życiu każdego dziecka. Wspólnie z dziećmi zastanawialiśmy się, jak wyglądali babcia i dziadek, kiedy byli mali, w jakie zabawy się bawili. Dzieci opowiadały, co najbardziej lubią robić ze swoimi dziadkami. Dzieliły się z grupą ulubionymi wspomnieniami o swoich dziadkach. Zastanawialiśmy się, co można zrobić, gdy nie ma się dziadków lub mieszkają daleko. Wasze pociechy z wielkim zaangażowaniem przygotowały również dla babć i dziadków przedstawienie – niespodziankę. Jak prawdziwi aktorzy wystąpili przed kamerą. Byli bardzo zainteresowani tym, w jaki sposób powstaje film, zadawali pytania. Dzięki temu, z pomocą komputera wszystkie przedszkolaki mogły spotkać się z dziadkami i sprawić, że uśmiech zagościł na ich twarzachŻeby ich święto było jeszcze przyjemniejsze dzieci przygotowały powidła, ciasteczka oraz laurki. Obchodziliśmy również urodziny Kubusia Puchatka. Dzieci poznały historię powstania książki o przygodach Puchatka, rozwiązywały zagadki słowno-obrazkowe, czytaliśmy fragmenty książki pt. “Kubuś Puchatek”, szukaliśmy ogona Kłapouchego, robiliśmy eksperymenty z balonami. Nie zapomnieliśmy także o pisaniu i czytaniu, ćwiczeniu pamięci, rozwijaniu sprawności motorycznej, kształtowaniu spostrzegawczości i doskonaleniu umiejętności matematycznych.
Kiedy wróciła do nas zima ze śniegiem z radością rozmawialiśmy o zimowych sportach i bawiliśmy się w przedszkolnym ogrodzie. Opisywaliśmy różne zimowe konkurencje sportowe i osiągnięcia naszych sportowych mistrzów. Doszliśmy do wniosku, że miło jest wygrać ale ważniejsza jest gra fair play oraz szacunek dla przeciwnika. Zastanawialiśmy się, jak można wyrazić emocje towarzyszące podczas zdobywania medalu. Przedszkolaki podczas zabaw na świeżym powietrzu pamiętały o bezpieczeństwie swoim i innych. Na podstawie poznanych nazw sportów zimowych oraz rekwizytów z nimi związanych dzieci dokonywały analizy i syntezy, dzieliły słowa na sylaby, na głoski. Dzieci poznały literę S, s na podstawie słowa sanki, pisały litery po śladzie i samodzielnie utrwalając ich kształt. Przedszkolaki utrwaliły znajomość liczby 9 i podczas różnych zabaw doskonaliły jej zrozumienie w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Ćwiczyliśmy jej pisanie po śladzie i samodzielnie. Jak w każdym tygodniu Wasze pociechy rysowały, kolorowały, kleiły, wycinały, rozwijały umiejętności kulinarne przygotowując faworki, konstruowały z klocków rozwijając w ten sposób koordynację wzrokowo – ruchową, małą motorykę, wyobraźnię i kreatywność.
5 latki
Płynie czas, oj płynie… Wiemy to! Po pierwsze: rozpoczął się Nowy Rok 2022, po drugie: dmuchamy już po sześć świeczek na naszych urodzinowych tortach, a po trzecie: przygotowywaliśmy się przez cały miesiąc do uroczystości Dnia Babci i Dziadka, z miłości i szacunku do Nich, choć doskonale wiemy, że byli kiedyś takimi małymi łobuziakami jak my.
Na początek poznawaliśmy tradycje związane z powitaniem Nowego Roku. Braliśmy udział w zabawach ruchowych. Rozwijaliśmy pamięć słuchową poprzez naukę fragmentów tekstów. Każdego dnia, poprzez zabawę utrwalaliśmy nazwy pór roku, dni tygodnia, przy okazji rozwijając umiejętność liczenia w zakresie 7 oraz pory dnia. Uwrażliwialiśmy się na sztukę w trakcie wykonywania zadań plastycznych, a także wdrażaliśmy się do udziału w zabawach zespołowych oraz wyrażania radości w czasie ich trwania.
Podczas projektu edukacyjnego „Super mieć Babcię i Dziadka” najważniejsze było dla nas dowiedzieć się, dlaczego szacunek dla osób starszych, w tym babci i dziadka, jest taki ważny? Jaki może być najlepszy prezent dla dziadków? Opowiadaliśmy, jak można spędzać czas z babcią i dziadkiem? Przecież B jak babcia, więc kształtowaliśmy słuch fonematyczny, rozwijaliśmy słownik czynny, czytaliśmy globalnie wyrazy, bliżej poznaliśmy literkę B. W skupieniu tworzyliśmy laurki, informując dziadków, że są naszym Słoneczkiem, przypominaliśmy sobie ich wygląd, żeby narysowana laurka wyglądała jak zdjęcie wyjęte z albumu. No i prezenty… pyszne, pachnące i aromatyczne… Skrupulatnie przeliczaliśmy łyżki wrzucanych produktów, żeby potem babci i dziadkowi wyszły pyszne ciasteczka.
Sport to zdrowie! W kolejnych dniach kształtowaliśmy w sobie świadomość, że sprawność fizyczna jest podstawą zdrowia w życiu człowieka. Rozwijaliśmy czynny słownik operując nowymi pojęciami dotyczącymi dyscyplin sportowych. Rozwijaliśmy ogólną sprawność fizyczną oraz umiejętność zdrowej rywalizacji. Jednym słowem ćwiczyliśmy równowagę, były zabawy z elementami biegu, chodu. Bawiliśmy się w zabawy orientacyjno porządkowe oraz te z elementami rzutu i turlania. Nasłuchiwaliśmy i wypatrywaliśmy głoski i litery N. Podczas „bałwankowej wyliczanki” przeliczaliśmy oraz używaliśmy literek znajdujących się w naszych imionach, aby stworzyć zabawną pracę plastyczną.
Dzień Kubusia Puchatka przeniósł nas na chwilę do Stumilowego Lasu, gdzie po śladach poprowadził nas Kubuś. A my dzięki naszej wiedzy i zaangażowaniu odnaleźliśmy misiowy skarb – miodek, którym Puchatek się z nami podzielił. Ale było słooooodko…
Ale czy to wszystko? Jak zwykle powiem, nie…
Ile radości, ale i skupienia wymagały od nas zarówno figury taneczne, wymyślne i szalone na rytmice, jak również te poukładane na szachownicy…
Ile dyscypliny musieliśmy mieć w sobie, żeby prawidłowo przybrać pozycję ciała podczas treningu karate oraz rozluźnić nasz umysł podczas treningu uważności…
le samozaparcia wymagały od nas zajęcia kulinarne, żeby dodać odpowiednią ilość składników, w prawidłowy sposób zawinąć faworki i jeszcze nic w międzyczasie nie podjeść…
Ile problemów, które zresztą udało nam się pokonać, pojawiało się podczas tworzenia prac plastycznych i technicznych, kiedy to niechcący odcięliśmy tę część, której nie należało, a dokleiliśmy to, co było do wyrzucenia…
4latki
Zaczął się kolejny rok… Początek stycznia to zwykle okres, w którym skupiamy się na upływie czasu. Wspólnie dostrzegaliśmy zmiany w naszym wyglądzie, charakterze, otaczającym nas świecie. Przedszkolaki wciąż rosną i nie mogą się doczekać, kiedy przestaną być „małe”, a staną się „duże”. Ponadto podczas zajęć przedszkolaki poznawały zjawiska rytmiczne występujące w przyrodzie: noc i dzień oraz wzajemne przechodzenie pór roku.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy na temat starszych ludzi, zastanawialiśmy się, dlaczego i jak powinniśmy im pomagać. Rozmawialiśmy na temat roli, jaką odgrywają w życiu rodziny dziadkowie
i rozmawialiśmy o ich zabawach z dzieciństwa. Malowaliśmy portrety swoich dziadków. Uczyliśmy się wierszy, rymowanek i piosenek z okazji Dnia Babci i Dziadka. Przygotowaliśmy na tę okoliczność upominki i przedstawienie.
Trzeci tydzień to rozmowy o tematyce „Sport to zdrowie!”. Dzieci zastanawiały się nad konsekwencjami niewłaściwego ubierania i bezpiecznych zabawach na śniegu. Rozwiązywały również różne zimowe zagadki, a w opowieści ruchowej „lepiły bałwanka” w sali. Podczas zajęć matematycznych dzieci wykorzystywały kule śniegowe (z papieru) do układania zbiorów, przeliczania ich elementów, a także ćwiczeń orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Ważnym dopełnieniem omawianych treści były także praktyczne ćwiczenia w ogrodzie przedszkolnym dotyczące: lepienia bałwana, rzucania do celu śnieżkami oraz nauka otrzepywania odzieży i butów ze śniegu.
W ostatnim tygodniu dzieci zastanawiały się co to znaczy „dbać o zdrowie”. Rozważania przedszkolaków rozpoczęliśmy od analizy opowiadania M. Szeląg pt. „O źrebaku, który nie doceniał posiadanego zdrowia”. Sympatyczny konik Ferdek pomógł dzieciom zrozumieć, jak wielkim skarbem jest zdrowie. W kolejnych dniach w przedszkolu dzieci poznały sposoby dbania o zdrowie (Co jeść, by być zdrowym? Jak się ubierać, by być zdrowym? Jak dbać o higienę osobistą? Co robić, gdy już zachorujemy?) oraz ludzi, którzy nam w tym pomagają (lekarz, pielęgniarka, stomatolog). Każdego dnia poprzez zabawy
w ogrodzie przedszkolnym i spacery hartowaliśmy organizm
Styczniowe wydarzenia przedszkolne:
18 stycznia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka. W tym dniu poznaliśmy historie Kubusia Puchatka, rozwiązywaliśmy „Puchatkowe zagadki” i krzyżówki. W ramach tego radosnego wspólnie oglądaliśmy książki i film o przygodach misia i jego przyjaciół.
Dzień Babci i Dziadka to dzień niezwykły, nie tylko dla naszych przedszkolaków, ale przede wszystkim dla babć i dziadków. Z tej okazji przygotowaliśmy wierszyki, piosenki oraz upominki. Dziękuje Wam rodzice za pomoc w przygotowaniu.
3latki
Tanecznym krokiem wraz z Nowym rokiem przywitaliśmy styczeń. Czekało nas wiele pracy, ale do wszystkiego podeszliśmy z optymizmem, bo to właśnie on, był tematem przewodnim miesiąca. Na początku poznaliśmy tradycje witania Nowego Roku. Poprzez wspólną zabawę, dbaliśmy o integracje ,,Naszej grupy” i nawiązywanie wśród dzieci bliższego kontaktu. Ponieważ nic nie zbliża tak jak wspólna misja, mieliśmy do wykonania bardzo ważne zadanie i to w tajemnicy przed tymi których tak bardzo kochamy. Wcieliliśmy się w rolę aktorów i przygotowaliśmy dla naszych Babć i Dziaków występ. Wiedzieliśmy, że nie będą mogli obejrzeć go na żywo, więc z pomocą przyszedł nam pewien pan kamerzysta, który nagrywał nasze aktorskie popisy. Seans filmowy nie był jedynym prezentem, który postanowiliśmy wręczyć Dziadkom. Rozwijając zdolności manualne i twórcze, zrobiliśmy dla nich serduszka z masy porcelanowej, na których odcisnęliśmy odciski paluszków.
Jak się potem okazało swoje święto miała jeszcze jedna znana wszystkim dzieciom postać – Kubuś Puchatek. Przedszkole zamieniło się na jeden dzień w Stumilowy Las, a my mieliśmy okazję poznać niezwykłe przygody jego mieszkańców. Podczas zajęć rozwijaliśmy pomysłowość i kreatywność oraz kształtowaliśmy poczucie konieczności poszanowania zabawek. Styczeń upłynął nam również pod znakiem zdrowia i sportu. Dowiedzieliśmy się jak dbać o zdrowie zimą i jaki wpływ na nasz organizm ma uprawianie sportu. Zapoznaliśmy się z zasadami bezpiecznych zabaw zimowych i rozmawialiśmy o zagrożeniach występujących na lodzie i śniegu.
Codzienne kształtowaliśmy nawyki higieniczne, dlatego jeśli w naszym przedszkolu czuć zapach kwiatuszków, to znaczy, że trzylatki właśnie umyły rączki i biegną do swych Pań z zapytaniem czy one również to czują.