Styczeń w Przedszkolu na Wiejskiej

Przedszkole Milanówek – Styczeń

3/4 latki
Płynie czas – to temat przewodni ostatniego miesiąca. Rozpatrywaliśmy go, nie tylko
w kontekście rozpoczęcia Nowego Roku, czy przyglądania się życiu naszych kochanych Dziadków. Czas nam płynął zbyt szybko, gdy zatracaliśmy się w szalonych zabawach na śniegu. Tak szybko mijał każdego dnia, kiedy mama i tata zjawiali się w przedszkolu, a dzieci jak mogły, przedłużały pożegnania ze swoimi kolegami…
Omawialiśmy wartość szacunek. Po pierwsze przedszkolaki uczyły się uprzejmych zwrotów do siebie i dorosłych – mówieniem proszę, dziękuję, przepraszam, brania pod uwagę potrzeb innych osób. Po drugie, uczyły się doceniania i akceptowania różnorodności. Po trzecie, starałyśmy się uświadamiać, że one same są osobami godnymi szacunku. Nauka odbywała się poprzez naśladowanie wzorów, codzienne sytuacje, zupełnie przeplatana z zabawą…
Dzieci poznawały pory dnia, co to jest doba, jakie dni ma tydzień. Czytaliśmy, słuchaliśmy, śpiewaliśmy i tańczyliśmy – to pomagało zrozumieć wiele trudnych spraw. Rozwijaliśmy wrażliwość muzyczną, aktywność fizyczną, a także zaszczepialiśmy empatię w stosunku do wszystkich ludzi niezależnie od wieku. Choć wspaniali dziadkowie naszych dzieci, dają tyle serca swoim wnukom, że one bez końca mogą o nich opowiadać, a uśmiech na buzi jest wielki, największy na świcie.
Sport to zdrowie, każdy o tym wie, a my dodatkowo starałyśmy się wdrażać dbanie o swoje zdrowie. Pokazywałyśmy dzieciom sposoby aktywnego spędzania czasu, szczególnie na świeżym powietrzu i nie ukrywam, aura za oknem bardzo się ku temu przysłużyła. Poprzez zabawy matematyczne, ruchowe czy plastyczne, udało się wiele „poważnych” tematów przekazać poprzez zabawę. Eksperymenty okazały się wspaniałym i obrazowym źródłem wiedzy. Jednak nic nie zastąpi ULEPIENIA WSPÓLNEGO BAŁWANA i już.
W minionym miesiącu ponownie mogliśmy się przebrać za bajeczne postaci z krainy księżniczek
i superbohateów. Zabawa była wspaniała!!! Chwilę później Dzień Kubusia Puchatka obfitował w zagadki, opowieści, wspólny seans kinowy ze wszystkimi przedszkolakami oraz miodowy podwieczorek. Było słodko.
Nie da się ukryć, że świadomie i podświadomie to Babcia i Dziadek w tym miesiącu byli najważniejsi! Bo, to dla Nich zrobiliśmy laurki z własnoręcznymi życzeniami. To dla Nich odbiliśmy swoje rączki na torbach na zakupy, żeby Babcia każdej koleżance mogła się pochwalić, a Dziadek koledze I, to dla Nich próby, powtórki, ustawienia, ubrania i nagrania… Sami zobaczycie już wkrótce!!!

5 latki
Pełni nadziei na lepszy Nowy Rok wróciliśmy po świątecznej przerwie do przedszkola. Próbując zaczarować aurę, prosiliśmy w piosence, aby „przyszła do nas zima ze śniegiem”. Ogromną radość sprawiało nam nawet kilka zimowych gwiazdek lecących z nieba na nasze czapki, nosy i rękawiczki.
W styczniu rozmawialiśmy z przedszkolakami o stałym następstwie pór roku miesięcyi dni tygodnia, pomaga to kształtować w umysłach dzieci rozumienie ciągłości czasu. Przypominaliśmy sobie, jakie zmiany w przyrodzie zachodzą w ciągu kolejnych pór roku. Przedszkolaki oglądały ilustracje
i opowiadały, z jakimi porami roku im się kojarzą. Dzieci zapoznały się z przyrządami do mierzenia upływającego czasu – kalendarzami i zegarami. Oglądały różne zegary, układały z sylab ich nazwy. Dzięki naszemu grupowemu kalendarzowi utrwalaliśmy nazwy i kolejność miesięcy oraz dni tygodnia. Próbowaliśmy rozróżnić pojęcia takie jak sekunda, minuta, godzina. Codziennie dzieci rozwijały swoje umiejętności komunikacyjne, wypowiadając się na temat czytanych tekstów literackich. Zabawy słuchowe pozwalały nam na ćwiczenie podziału słów na sylaby, układaniu słów z sylab, wyodrębnianiu głosek
w nagłosie. Pogoda sprzyjała zabawom w ogrodzie przedszkolnym. Dzieci starały się utrzymywać dobre relacje, zgodnie brać udział w życiu grupy przedszkolnej m.in. poprzez aktywny udział w zajęciach
i zabawach wymagających współdziałania.
W kolejnym tygodniu wybraliśmy się w daleką podróż, aż na koła podbiegunowe, by poznać zwierzęta tam żyjące i dowiedzieć się jak najwięcej o zimowych krainach.
Tydzień ten wzbudził wśród dzieci wiele emocji, gdyż dotyczył odległych krain – obszarów podbiegunowych. Zamieniliśmy się w naukowców i na podstawie doświadczeń zbieraliśmy informacje na temat śniegu i lodu oraz ochrony przed zimnem. Przedszkolaki chętnie stawiały hipotezy i formułowały wnioski, próbując odpowiedzieć na pytania takie jak, np. „Jaki jest lód?”; „Co to jest śnieg?”. Dzieci oglądały zdjęcia śniegu, szukaliśmy odpowiedzi na pytania; jak powstaje śnieg, jak wyglądają płatki śniegu, co mają wspólnego, a czym się różnią i czy śnieg jest na pewno tak czysty, na jaki wygląda. Jak prawdziwi badacze sprawdzaliśmy właściwości lodu i wyciągaliśmy wnioski, że jest przezroczysty, bez smaku, zimny, mokry, bez zapachu, twardy, kruchy. Wrzucaliśmy kostki lodu do przezroczystego naczynia z wodą i obserwowaliśmy, co się stanie, czy będzie pływał na powierzchni, czy opadnie na dno. Wkładaliśmy kostki lodu do dwóch naczyń, jednego z zimną, a drugiego
z ciepłą wodą i obserwowaliśmy zachowanie lodu. Najwięcej radości sprawiły dzieciakom eksperymenty
z kolorowym lodem oraz z „łowieniem lodu”, do którego potrzebne były kostki lodu, woda, sól i kawałek sznurka. Z wielką radością powitaliśmy nareszcie zimę ze śniegiem. Przypomnieliśmy sobie konieczność dostosowania ubioru do panujących warunków atmosferycznych oraz utrwaliliśmy zasady bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych. Wasze pociechy podglądały zwierzęta żyjące na północnym i południowym kole podbiegunowym.
Z pomocą globusa poznały miejsce występowania Arktyki i Antarktydy. Przedszkolaki dowiedziały się, co to są kry, a układając je od najmniejszej do największej, utworzyły hasło pingwin, dzieliły wyraz na sylaby, określały głoski w nagłosie i wygłosie, a także poznały różne ciekawostki z życia tych zwierząt. Oglądając ilustracje, dzieci mogły zobaczyć, jak wyglądało życie mieszkańców Grenlandii dawniej i współcześnie. Zabawy matematyczne w pingwiny i kry uczyły przedszkolaki logicznego myślenia i rozwiązywania sytuacji problemowej. Wasze pociechy wyruszyły również śladami niedźwiedzia polarnego i poznały różne jego sekrety.
W tym tygodniu dzieci poznały również literę U, u oraz liczbę 8.
W czwartek w naszym przedszkolu odbył się bal karnawałowy. Tańcem, śpiewem, konkursami oraz wspaniałą zabawą, na którą wszyscy od dawna czekali zakończyliśmy kolejny tydzień stycznia.
Kolejny tydzień dotyczył babć i dziadków.
Przyniósł on naszym przedszkolakom wiele pozytywnych wrażeń i emocji. Rozmawialiśmy o babciach
i dziadkach, szukaliśmy pomysłów, jak można uczcić ich święto. Wasze pociechy chciały najpiękniej podziękować dziadkom za ich miłość i troskę, dlatego też przygotowały upominki. Zastanawialiśmy się, co można zrobić, gdy nie ma się dziadków lub mieszkają daleko. Dzieci w różny sposób doskonaliły kompetencje językowe, np. opisując wygląd czy upodobania dziadków, to, w jaki sposób można z nimi spędzać czas, oraz matematyczne – w sytuacjach takich jak przygotowanie przyjęcia (przeliczanie). Przedszkolaki poznały nową literę – s jak serce. To właśnie serce było głównym motywem całego tygodnia, a także inspiracją do wykonania pracy plastycznej. Wasze pociechy z wielkim zaangażowaniem przygotowały również dla babć i dziadków przedstawienie – niespodziankę. To dla nas bardzo ważne, że
z pomocą komputera mogliśmy spotkać się z dziadkami i sprawić, że uśmiech zagościł na ich twarzach.
W ostatnim tygodniu stycznia utrwalaliśmy nazwy sportów zimowych i potrzebnego wyposażenia do ich uprawiania. Rozmawialiśmy o tym, kim jest sportowiec i doszliśmy do wniosku, że miło jest wygrać, ale ważniejsza jest gra fair play oraz szacunek dla przeciwnika.
Rozmawialiśmy z przedszkolakami o bezpieczeństwie podczas zabaw zimowych. Wasze pociechy mają dużą wiedzę na temat tego, jak należy bawić się na śniegu, żeby nikomu nie robić krzywdy. Na podstawie oglądanych ilustracji usystematyzowaliśmy posiadane już przez dzieci informacje. Przedszkolaki zapoznały się z dyscyplinami sportowymi takimi jak; saneczkarstwo, bobsleje, jazda figurowa, łyżwiarstwo szybkie, biegi narciarskie. Przeprowadziliśmy doświadczenie, które pokazało nam, dlaczego krążek hokejowy ślizga się po lodzie. Przedszkolaki poznały kolejną liczbę – 9 i podczas różnych zabaw doskonaliły jej zrozumienie w aspekcie kardynalnym i porządkowym. Jak w każdym tygodniu pięciolatki rysowały, kolorowały, kleiły, wycinały, konstruowały z klocków, rozwijając w ten sposób koordynację wzrokowo – ruchową, małą motorykę, wyobraźnię i kreatywność.

6 latki
W pierwszym tygodniu rozmawialiśmy o upływie i następstwie czasu. Dowiedzieliśmy się o różnych rodzajach kalendarzy i zegarów. Poznaliśmy znaczenie słowa kalendarz i nauczyliśmy się odnajdywać w nim ważne daty. Rozmawialiśmy o nocy sylwestrowej i noworocznych postanowieniach. Oglądając zdjęcia
z różnych okresów życia innych ludzi, nauczyliśmy się, że z każdym dniem stajemy się starsi. W tym tygodniu nauczyliśmy się ponadto nazw wszystkich dni tygodnia i miesięcy. Omówiliśmy też cechy charakterystyczne każdego miesiąca. Poznaliśmy literę p, P, jak parasol lub Pola. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę p na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów.
W drugim tygodniu dostrzegaliśmy zjawisko pogodowe związane z zimą – śnieg. Badaliśmy jego właściwości i określaliśmy cechy. Zastanawialiśmy się, skąd się bierze śnieg i dlaczego topi się pod wpływem ciepła. Bawiliśmy się w laboratorium naukowe i przeprowadzaliśmy eksperymenty z wodą. Obserwowaliśmy, jak woda się rozpuszcza, paruje i zamarza. Poznaliśmy liczbę 4. Uczyliśmy się określać, który element jest pierwszy, a który drugi z kolei, ile jest elementów, dokładaliśmy
i zabieraliśmy elementy ze zbioru tak, aby zostały cztery elementy. Uczyliśmy się pisać cyfrę 4. Poznaliśmy literę y, występującą w wyrazie lody. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę y w środku i na końcu podawanych wyrazów.
W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy na temat starszych ludzi, zastanawialiśmy się, dlaczego i jak powinniśmy im pomagać. Rozmawialiśmy na temat roli, jaką odgrywają w życiu rodziny dziadkowie
i rozmawialiśmy o ich zabawach z dzieciństwa. Malowaliśmy portrety swoich dziadków. Uczyliśmy się wierszy, rymowanek i piosenek z okazji Dnia Babci i Dziadka. Przygotowaliśmy na tę okoliczność upominki i przedstawienie „Jak to z babcią i dziadkiem było”. Doskonaliliśmy umiejętność przeliczania w zakresie 4. Podczas zabaw matematycznych dokładaliśmy, odkładaliśmy, klasyfikowaliśmy, przeliczaliśmy i stopniowaliśmy wielkość w zakresie 4. Poznaliśmy literę b, B występującą w wyrazach: balon, Beata. Uczyliśmy się wysłuchiwać głoskę b na początku, w środku i na końcu podawanych wyrazów.
Ostatni tydzień stycznia spędziliśmy aktywnie, tematy związane były z zabawami na śniegu oraz zimowymi dyscyplinami. Zastanawialiśmy się, dlaczego w zimie trzeba zakładać ciepłe ubrana i co to znaczy hartować organizm. Wspólnie stworzyliśmy kodeks bezpiecznej zabawy. Poznaliśmy różne dyscypliny sportów zimowych i nauczyliśmy się je nazywać. Stworzyliśmy wspólnie grę o sportach zimowych
i zorganizowaliśmy olimpiadę zimową. Poznaliśmy liczbę 5. Uczyliśmy się określać, który element jest pierwszy, a który drugi z kolei, ile jest elementów, dokładaliśmy i zabieraliśmy elementy ze zbioru tak, aby zostało 5elementów. Uczyliśmy się pisać cyfrę 5. W zabawach dydaktycznych rozwijaliśmy umiejętność klasyfikowania według dwóch i trzech cech. Próbowaliśmy czytać wyrazy z poznanych liter.