Wrzesień w Przedszkolu na Wiejskiej

3latki

W pierwszym tygodniu dzieci poznały nowe osoby, nawiązały pierwsze znajomości, wspólnie się bawiły, nauczyły się poruszać w nowej przestrzeni przedszkolnej, uczyły się nowego rytmu dnia. Brały udział w integracyjnych zabawach grupowych. Wiedzą już, gdzie znajduje się ich szafka w szatni, szuflada na prace plastyczne w sali, miejsce na ręcznik w łazience, półka na strój gimnastyczny, ponieważ uczyły się rozpoznawać i zapamiętywać swoje znaczki. Poznały sygnały zapraszające na zbiórkę. Ustaliliśmy wspólnie, jak należy się zachowywać w pomieszczeniach przedszkolnych.                                      W drugim tygodniu rozmawialiśmy o uprzejmości. Dzieci zrozumiały, że trzy magiczne słowa – proszę, przepraszam, dziękuję – sprawiają innym radość i potrafią zjednać drugą osobę. Trenowaliśmy chodzenie w parach, to trudna umiejętność dla małego dziecka, ponieważ często musi pilnować sąsiada, który nie zawsze chce iść prosto przed siebie  Maluchy odwiedziły kuchnię przedszkolną, gdzie po raz pierwszy widziały ogromne garnki, w których pani Wiola przygotowuje dla nas pyszne posiłki. Poza tym wykonując polecenia z karty pracy, a także podczas zabaw ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych – utrwaliły pojęcie para.                                                                 W trzecim tygodniu dzieci uczyły się, dlaczego trzeba być odpowiedzialnym, nie tylko za siebie, lecz także za inne osoby. Rozmawialiśmy o tym jak należy się zachowywać w miejscach publicznych, a także jako piesi uczestnicy ruchu drogowego. Dzieci  dowiedziały się, dlaczego nie należy wbiegać na ulicę, poznały oznaczenia, symbole związane z ruchem ulicznym, dowiedziały się, jaką funkcję pełnią znaki drogowe, sygnalizacja świetlna, poszerzyły słownictwo o popularną nazwę przejścia dla pieszych („zebra”).                        W czwartym tygodniu dzieci poznały trzy nowe zawody: policjanta, lekarza i strażaka. Kontynuowaliśmy rozmowy o odpowiedzialności, między innymi za ubrania i rzeczy należące do dzieci, tym samym dzieci poznawały nazewnictwo poszczególnych części garderoby.                                                 Ostatni tydzień września to rozmowy o jesieni. Postanowiliśmy doświadczać jej wszystkimi zmysłami. Byliśmy na spacerze w parku pełnym jesiennych kolorów, dźwięków i zapachów. Część darów jesieni zabraliśmy do przedszkola – przydadzą się do naszych zabaw plastycznych i ruchowych. Dzieci dowiedziały się także, co to znaczy, że przyroda postanowiła „zasnąć” na zimę i dlaczego tak się dzieje, z czym się to wiąże. Poza tym poznały nowe jesienne rośliny, takie jak wrzosy.

4 latki

W pierwszym tygodniu bawiliśmy się w znane i nowe zabawy integracyjne oraz poświęciliśmy dużo czasu na zagadnienie przyjaźni. Ułożyliśmy też wspólny „Kodeks grupy”, czyli zbiór zasad grupowych, aby dzieci mogły poczuć się bezpiecznie w sali przedszkolnej i we wzajemnych kontaktach. Przedszkolaki działały również poznawczo i motorycznie. Posłuchały dwóch wierszy: „Znaczki” I. Suchorzewskiej i „Naprawimy misia” Cz. Janczarskiego, które wprowadziły je w matematyczny świat klasyfikacji. Zrobiły również worki na buty podczas zajęć plastycznych. Brały udział w licznych zabawach ruchowych. W tym tygodniu dzieci poznały dwie piosenki: „Piłka Oli”, „Ślimak”, przy których wspaniale się bawiły, ćwiczyły wyczucie rytmu oraz koordynację wzrokowo-ruchową.                                                                               W drugim tygodniu kontynuowaliśmy temat związany z przyjaźnią. Dzieci poznały opowiadanie zatytułowane „O małym jeżu, który nie opuścił przyjaciela w potrzebie” i dowiedziały się, że prawdziwy przyjaciel jest wart więcej niż worek złotych monet. Zajmowaliśmy się również tematem związanym z przedszkolem, a dokładniej z jego pracownikami i pomieszczeniami. Dzieci utrwaliły nazwy zawodów wykonywanych przez personel przedszkola, w kartach pracy dobierały do sylwet tych osób narzędzia ich pracy.                                                                                                       W trzecim tygodniu oprócz częstych pobytów na świeżym powietrzu zajmowaliśmy się tematyką związaną z bezpieczeństwem na drodze. Dzieci uczestniczyły w wycieczce na skrzyżowanie, podczas której uczyły się, w jaki sposób należy bezpiecznie poruszać się po chodniku i przechodzić przez jezdnię. Poznały przeznaczenie „pasów – zebry”, wybranych znaków drogowych oraz świateł sygnalizacyjnych. Zapoznały się również z wyglądem pojazdów specjalnych (karetka, radiowóz, wóz strażacki). Podczas wielu zabaw ruchowych i dydaktycznych utrwalały poznane wiadomości („Jak być bezpiecznym na drodze?”, „Przechodzimy przez ulicę”, „Ważne zawody”).
Tematem omawianym w czwartym tygodniu było szeroko pojęte bezpieczeństwo i zadania ludzi wykonujących ważne społecznie zawody (lekarz, policjant, strażak). Ważną częścią zajęć związanych z bezpieczeństwem było zapoznanie dzieci z rolą numeru alarmowego „112” – dzieci mogły poznać i utrwalić jego wygląd, a także podczas wielu zabaw przećwiczyć, jak się go używa w sytuacji zagrożenia życia (na przykład w zabawie „Dzwonimy na 112”).                                                                                Ostatni tydzień września to rozmowy o cechach jesieni jako pory roku, były liczne wiersze: „Co zrobiła jesień?”, „Listek dla mamy”, „Muchomór”, a także jesienne zagadki i masażyki. Jesiennie było też podczas zajęć muzycznych. Dzieci poznały piosenkę „Toczą się kasztanki trzy”, do której melodii grały na kasztanach, tworząc „kasztankową orkiestrę”. W trakcie zajęć przyrodniczych dzieci uczyły się jak rozpoznawać jesienne dary, łączyły w pary owoce z drzewami, z których one pochodziły, poznawały wybrane grzyby jadalne i trujące. Natomiast podczas zajęć matematycznych dzieci: segregowały dary jesieni i je przeliczały.

5 latki

Wrzesień był w naszej grupie czasem pełnym emocji. Witaliśmy się po długiej przerwie, przyjmowaliśmy do naszego grona nowych kolegów i koleżanki, otwieraliśmy się na nowe miejsce, sytuacje, przyjaźnie…
Rozpoczęliśmy miesiąc od łapania lata do słoika. Udało nam się ukisić rzodkiewki, fasolki i marchewki. Ależ było pysznie i pachnąco.
W pierwszych dwóch tygodniach podczas zabaw integracyjnych uczyliśmy się dostrzegać korzyści płynące z pobytu w przedszkolu i posiadania przyjaciół. Wspólne śpiewy, tańce i zabawy kształtowały postawy koleżeńskie. Słuchaliśmy wierszy i rozmawialiśmy na temat zasad przedszkolnych dotyczących nie tylko bezpieczeństwa, ale również stwarzających przyjazną atmosferę. Podczas zabaw dydaktycznych w klasyfikowanie i przeliczanie, przypominaliśmy, jak ważne jest utrzymywanie porządku, dbałość o zabawki. Pomagałyśmy dzieciom odkrywać własne możliwości twórcze, podczas zajęć Art and Craft oraz Food Art. Rozwijaliśmy umiejętności komunikacyjne u dzieci podczas wspólnych powitanek, małych rywalizacji oraz prac zespołowych. Poznawaliśmy piosenki z repertuaru dziecięcego: „Nowy rok przed nami” oraz utwór „ I Ciebie też, bardzo”.
W połowie miesiąca, kiedy słonko nie potrafiło się jeszcze z nami rozstać, powędrowaliśmy na sensoryczną ucztę, po korze, po żołędziach, po kwiatach.
Wybraliśmy się jeszcze nieco dalej, wielkim autokarem na wycieczkę do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Zwiedzaliśmy, doświadczaliśmy, eksperymentowaliśmy. Dobrze się bawiliśmy.
Podczas dwóch kolejnych tygodni uważnie słuchaliśmy utworów, a rozmowy na ich temat, rozwijały kompetencje językowe oraz umiejętności wypowiedzi. Poznawaliśmy bliżej pracę policjanta, strażaka oraz ratownika medycznego. Poznawaliśmy ważne zawody oraz pojazdy specjalne. Utrwalaliśmy numery alarmowe. Uczyliśmy się wezwać pomoc według pięciu paluszków, które przypominają o treści podawanych informacji. Podczas rozmów i zabaw rozwijaliśmy umiejętności prowadzenia dialogów, omawialiśmy sytuacje niosące niebezpieczeństwo, sposób zachowania oraz kształtowaliśmy postawy asertywne w kontaktach z nieznajomymi. Poznaliśmy niektóre znaki drogowe. Rozwijaliśmy wrażliwość i ekspresję muzyczną wspólnie tańcząc, bawiąc się oraz słuchając muzyki. W tym miesiącu poznaliśmy literki O i A, doskonaliliśmy umiejętności wyodrębniania tych samogłosek, dokonywania analizy dźwiękowej wyrazów oraz rozwijania spostrzegawczości słuchowej i wzrokowej jako przygotowania do czytania.
Powitaliśmy Jesień, wychodząc tego dnia z własnoręcznie wykonanymi jesiennymi ozdobami na głowie, jako królowe i królowie jesieni. Zresztą Pani jesień jest łaskawa, bo dzięki jej skarbom możemy tworzyć prace, gotować w kuchni błotnej, czy po prostu się bawić na świeżym powietrzu…
Miesiąc zakończyliśmy występem na przeglądzie recytatorskim. Mieliśmy wspaniałą widownię – naszych kolegów i wszystkie Panie. Niektórych zaskoczyła trema, niektórym głos niknął w gardle. Byli też tacy, u których budził się prawdziwy talent aktorski. Wypieki na buziach mieliśmy wszyscy! Co tam, pierwsze koty za płoty…

6 latki

wakacje szybko minęły i zaczęliśmy kolejny rok wspaniałej przygody w naszej nowej „zerówkowej” sali.

W pierwszym tygodniu przede wszystkim poznawaliśmy naszą nową salę, w której będziemy spędzać czas w zerówce i której czujemy się prawdziwymi gospodarzami.  Omawialiśmy zasady i tworzyliśmy nasz kodeks dzięki któremu będzie nam się łatwiej bawić i uczyć. Przedszkolaki uczyły się ze sobą współpracować i okazywać sobie szacunek. Dzięki temu       z przyjemnością będziemy przychodzili do przedszkola i w miłej atmosferze Wasze pociechy będą zdobywały nowe umiejętności. Poznawaliśmy rytm dnia, co sprawi, że czas spędzony     w przedszkolu będzie bardziej zaplanowany. Przygotowując się do nauki czytania i pisania przedszkolaki wykonywały ćwiczenia w swoich nowych książkach. Uczyliśmy się orientować w schemacie własnego ciała, różnicować prawą i lewą stronę, aby świadomie poruszać się     w przestrzeni, wiemy, co jest przed nami, za nami, nad i pod. Robiliśmy pierwsze prace plastyczne, które można obejrzeć w szatni. Spędzaliśmy czas na placu zabaw poznając naszych nowych kolegów i koleżanki. Wspaniale jest słuchać, jak przedszkolaki chętnie opowiadają o swoich przeżyciach, wydarzeniach ostatnich dni i planach na te najbliższe.  Z wielką radością codziennie obserwuje jak nasze przedszkolaki starają się być samodzielne, pomocne oraz troszczyć się o siebie nawzajem.                                                                                  U schyłku lata postanowiliśmy powspominać minione wakacje. Przypomnieliśmy sobie, czym charakteryzuje się lato i które to letnie miesiące. Rozmawialiśmy także o wakacyjnych podróżach i pamiątkach z nich przywiezionych. Dzięki temu dzieci wzmacniały w sobie odwagę przed publicznym wypowiadaniem się i uczyły się budowania dłuższych wypowiedzi. Praca z mapą sprawiła, że przedszkolaki dowiedziały się, gdzie leżą i jak są oznaczone morze, jeziora, góry, rzeki, niziny i wyżyny. W wielu różnych zadaniach  i zabawach doskonaliliśmy umiejętności matematyczne, a także bardzo ważną umiejętność, czyli sprawność ręki poprzez rysowanie, wycinanie, wydzieranie, przyklejanie. Rozmawialiśmy o tym, czym podróżujemy, dzieliliśmy pojazdy na te, które pływają, jeżdżą     i latają. Przedszkolakom zamarzyły się wakacyjne loty w kosmos. Dużą radość sprawiła nam wycieczka do Centrum Nauki Kopernik. Nawet maseczki nie przeszkodziły nam w odkrywaniu tajemnic świata nauki.                                      W ostatnim tygodniu rozmawialiśmy o domu – miejscu, w którym czujemy się bezpiecznie. Przedszkolaki znają już zastosowanie różnorodnych sprzętów domowych, a ponieważ są rozważni, wiedzą żeby nie korzystać z nich bez nadzoru osoby dorosłej. Utrwaliliśmy jak ważna jest znajomość przez dzieci adresu zamieszkania, szczególnie, np. w sytuacji zgubienia się. Przedszkolaki wspaniale wiedziały, że osoba nieznajoma może być niebezpieczna i, że obcemu nie należy mówić, gdzie mieszkamy. Ustalaliśmy, z kim możemy nawiązywać bezpieczne znajomości, a także do kogo i w jaki sposób można się zwrócić z prośbą o pomoc. Skupiliśmy swoją uwagę na bezpiecznym przechodzeniu przez ulicę, szczególnie w miejscach nieoznakowanych. Podczas spacerów poznawaliśmy znaki drogowe w okolicy przedszkola       i utrwalaliśmy zasady dzięki którym każdy pieszy może bezpiecznie dostać się, np. z domu    do przedszkola. Omawialiśmy zasady, dzięki którym możemy się bezpiecznie bawić na placu zabaw. Zastanawialiśmy się dlaczego zjeżdżalnia jest śliska. Zrobiliśmy mały eksperyment, przy okazji którego poznaliśmy zjawisko siły tarcia. Śpiewając piosenkę utrwalaliśmy znajomość numerów alarmowych. Przedszkolaki poznały bliżej pracę policjanta, strażaka        i ratownika medycznego. Rozpoznawały jakie przedmioty będą najbardziej potrzebne w danym zawodzie. Oglądaliśmy ilustracje różnych sytuacji i ocenialiśmy, jaki numer alarmowy powinniśmy wybrać. Uczyliśmy się jakie informacje należy przekazać dyspozytorowi kiedy dzwonimy po pomoc. Wasze pociechy dzielnie pracowały i wykonywały zadania w swoich książkach. Przedszkolaki pisały szlaczki po śladzie i samodzielnie. Utrwalaliśmy znajomość cyfry 0, tworzyliśmy synonimy do słowa zero. Jak w każdym tygodniu robiliśmy prace plastyczne, które swoją tematyką nawiązują już do zbliżającej się jesieni. Jesteśmy dumne, że każdego dnia przedszkolaki starają się być dla siebie dobrymi kolegami i koleżankami, bawić się zgodnie, rozwiązywać różne sytuacje przy pomocy rozmowy i pomagać sobie wzajemnie.